0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har laddat hem det och försöker via deras Tutorial lära mig det. Det är ej så lätt.
Mata in en kondenseringtemperatur av 50 grader och en underkylning av 2 graderVätskans temperatur före expansionsventilen är 48 grader = 2 K underkylningPerJ
Förkortningar Te= Förångningstemperatur i grader CDeltaT SH = suggasöverhettning (temperaturdifferans skrivs ofta K)
Kondenseringstemperaturen bestäms av vilken temperatur det medium har som kyler kondenorn tex radiatorvattnets temperatur. Kondenseringstemperaturen är alltid högre än det kylande mediet. Hur mycket högre kondenseringtemperaturen är än utgående radiatorvatten beror på storleken på kondensor och anläggningens effekt för stunden. Skulle tro att normala villa VP ligger 2-4 K högre i kondensering än utgående radiatorvatten. En inverterstyrd kompressor påverkar kondensorn genom att kondensorbelastningen varieras. MEN framförallt på verkas kondenseringstemperaturen av vilken temperatur man lämnar av värmen till, med andra ord vilken radiatortemperatur som krävs. Titta på vad som händer med CO när man ökar resp. sänler kondenseringen. Här ser du varför alla snackar om lågtemperatursystem och flytande kondensering.
Det finns en nyprodukt jag har visat tidigare här i forumet. Det GEOPRO SH markvärmepump med hetgasvärmeväxlare. Det visar sig att den nya är ingen ny teknik. (Den ju vanligare förr). Nya tekniken är att, hetgasväxlaren styrs aktivt med en växel ventil, inga strypningar!http://www.geopro.fi/material/geopro_shesite_sv_2611.pdf
Hetgasväxlaren är precis som du säger till för att värma varmvatten, den är inbyggd i ex Thermias Robust serie, men även en del andra. Vad den tekniker sa på Thermia som jag pratade med var att man behöver ofta strypa ner flödet mellan växlaren och vvb pga att man får för dålig värme avgivning och för låga temperaturer, vad som jag förstod gav för tidig kondensering och (marginellt) sämre effekt på VPn, men ffa sämre varmvattenvärmning.