0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej 109:an! Nej några konkreta fakta iform av t.ex listade uppgifter vid olika inställningar av pumparna som t.ex vid olika fläkthastigheter, olika börvärden mm och förhållandet av dessa till resp pumpars värmeavgivning, verkningsgrad (cop) mm det kan jag inte hänvisa till, Mvh Raffen.
"t.om kanske ca 4-6 watt lägre än från början"Där har du dina 30-40% försiktigt räknat. Eller fattar jag fel...där..130.000:- kr. kostar ett pumptest....jaha...vem brukar betala det? Vet du det Raffen
Citat från Raffen"Deras pump började låta lite i innerdelsfläkten redan i slutet av förra vintern dvs feb-mars och ljudet är då ett än så länge svagt gnisslande ljud men något irriterande. Min GKVP-E-pump däremot går fortfarande lika tyst och fint som när jag fick den, trots att det inte är fäktmotorer med keramiska lager i dessa pumpar såvitt jag vet ivf, så jag fortsätter givetvis med mina höga fläkthastigheter. Sen var jag hos en annan granne (en ensamstående kvinna) för någon månad sedan och hjälpte henne med att blåsa rent innerdelen, hon har en RAS 10 SKVP-ND-pump som hon köpte på ett mässerbjudande på vårvintern (mars) 2009 och som skall ha keramiska lager i fläktmotorn enligt min uppfattning, då hörde jag också ett svagt gnisslande ljud i hennes innerdelsfläkt. Hon hade då sin pump inställd på 2:ans fläkthastighet och med börvärde +23 . Jag dammsugade rent filtren och blåste rent innerdelen och startade upp pumpen igen och samma ljud, höjde då sakta med 1 steg i taget och när jag kom upp till 4:ans fläkt så minskade underligt nog ljudet, jag höjde till 5:ans fläkt och det hördes fortfarande inget alls av ljudet. Jag frågade då om hon stördes utav ljudet (luftljudet) från 5:ans fläkt men det gjorde hon inte sa hon eftersom innerdelen satt över entrédörren"Man blir ju lite konfunderad över det här med missljud. Skulle min Polar 1 gå lika tyst som Raffens tydligen så kan man nog köra på 5:an.Är det någon mer som har missljud eller att det uppstår ett annorlunda ljud vid olika hastigheter?/Borensbergaren
...och Toshiba Ras 10 fläkt drar 30 Watt enligt mina papper..(SERVICE MANUAL) men kanske inte är samma...
Hej Raffen.Sedan jag följt ditt goda råd om fläkthastighet,5:ans läge,full fart på innefläkten,har inneklimatet blivit bättre.Jämn och fin temperatur i hela huset.MVHFocke -Wulf