0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Oskar P. skrivet 14 november 2010, 19:49:38Citat från: ace skrivet 03 november 2010, 06:51:09vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.egentligen en lysande ide, men du som antagligen vet hur en rotationskompressor ser ut inuti kan väl hålla med om att den inte gör så mycket nytta för oljans skull, oljan ligger i botten, kompressorlindningarna i toppen, ej nedsänkta i oljan.det knäppa är att kompressordelen sitter i botten och motorn ovanför, så all värme (OCH hetgaserna) går förbi lindningarna. och sugporten går raka vägen in i kammaren skulle jag designa kompressorn skulle jag vända på den, och låta lindningarna vara i botten, så att suggasen går in och kyler lindningarna samtidigt som den överhettas ännu mera så man kan ha en lägre överhettning i förångaren.och skulle det ändå komma in vätska så är det ingen katastrof då motor-kammaren blir som en extra ackumulator innan gasen går upp och sugs in i kompressionskammaren och sen ska hetgasen gå raka vägen ut.kylskåps-kolvkompressorer funkar ju så.Hej Oskar P! Ja hur verkar detta då isf när det gäller Toshibapumpar som har twin-rotary-kompressorer eller en s.k dubbelkammarkompressor?? De här två kompressorkammrarna är väl 180 grader förskjutna i förhållande till varandra (som en tvåcylindrig boxermotor) så kompressorn skall väl ivf vara helt balanserad oavsett varvtal på dem. Mvh Raffen.
Citat från: ace skrivet 03 november 2010, 06:51:09vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.egentligen en lysande ide, men du som antagligen vet hur en rotationskompressor ser ut inuti kan väl hålla med om att den inte gör så mycket nytta för oljans skull, oljan ligger i botten, kompressorlindningarna i toppen, ej nedsänkta i oljan.det knäppa är att kompressordelen sitter i botten och motorn ovanför, så all värme (OCH hetgaserna) går förbi lindningarna. och sugporten går raka vägen in i kammaren skulle jag designa kompressorn skulle jag vända på den, och låta lindningarna vara i botten, så att suggasen går in och kyler lindningarna samtidigt som den överhettas ännu mera så man kan ha en lägre överhettning i förångaren.och skulle det ändå komma in vätska så är det ingen katastrof då motor-kammaren blir som en extra ackumulator innan gasen går upp och sugs in i kompressionskammaren och sen ska hetgasen gå raka vägen ut.kylskåps-kolvkompressorer funkar ju så.
vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.