Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vevhus-värmare - Poänglöst..?  (läst 9577 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« skrivet: 02 november 2010, 23:31:23 »
På hur många pumpar som har vevhus-värmare, har man verkligen någon nytta av den..?

När jag dissekerade min nyinköpta Atlas "ful-pump", blev jag något förvånad när jag såg att dom kostat på den en vevhusvärmare. Seriöst - tänkte jag då... Jag såg även att den styrs av elektroniken. Seriöst - tänkte jag då...

Men vidare undersökning visade att den är kopplad parallellt med värmekabeln i bottentråget, och att den kopplas på vid ca +2°C och den stängs inte av förrän vid +12°C..!
Inte så seriöst... Lika "bra" som en simpel bimetall-termostat med andra ord.

Vevhus-värmaren kommer alltså att vara på större delen av vintern - även när kompressorn går. Och eftersom kompressorn kan förväntas gå mest hela tiden, går ju nästan all värme till spillo..!

Sen började jag fundera på när vevhus-värmaren skulle kunna göra någon nytta... Men jag kunde inte komma på nå't...

Värmaren är bara på ca 20W och sitter lindad runt utsidan av kompressorn, i botten. (kompressorn är isolerad med filt-matta)

förstora


Det tillfälle som en vevhus-värmare ska göra nytta, är väl när man haft pumpen avstängd, och ska starta den vid typ -20°C. Right..? Men med en 20W-värmare lindad utanpå, lär det ta timmar innan den har orkat lyfta temperaturen på kompressorn nå't väsentligt.
Jag ska inte svära på det (och nu är det för varmt, så jag kan inte kolla), men jag tror att jag konstaterat att värmaren är avstängd om pumpen är "avstängd" (på fjärren).

Stämmer det är det ju helt poänglöst med vevhus-värmaren... Eller..?
« Senast ändrad: 02 november 2010, 23:43:42 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänlöst..?
« Svar #1 skrivet: 02 november 2010, 23:44:58 »
Ja det är bara att instämma med dig om det här Pi.r! ;) Är det sen som du säger att du tror och har konstaterat att värmaren är avstängd om pumpen är "avstängd" (på fjärren), så är ju den här utrustningen ännu mer omotiverad eftersom detta borde ingå i pumpens manöverström isf och beroende på utetemperatur förstås, och endast brytas då via pumpens elbrytare eller alt om man drar ur stickproppen. Förresten om man kör pumparna kontinuerligt under vintertid så behövs ingen kompressorvärmare alls till pumparna. :)

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #2 skrivet: 03 november 2010, 06:26:59 »
På min 'finpump' går den också igång vid några plusgrader. Dock har man tänkt till och den stängs av när kompressorn går.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #3 skrivet: 03 november 2010, 06:51:09 »
vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #4 skrivet: 03 november 2010, 10:32:31 »
Vevhusvärmaren är till för att oljan i kompressorn inte ska bli den kallaste delen i systemet så att all köldmedia samlas där. Om den gör det så brukar man sabba kompressorn vis start.

Varför skulle det behövas -20 grader för att det ska bli kallast där? Det beror ju mer på hur varmt man har i huset.  ;)

Däremot är det bättre med en kraftig värmare som går ett tag innan kompressorstart, men det förutsätter långa gångtider.

Ett annat alternativ är att värmaren går under kompressorns ståtid, förutsatt att utetemperaturen är låg.. kanske runt 10 grader beroende på köldmedia och olja
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #5 skrivet: 03 november 2010, 20:37:40 »
Det torde i stort sett bara i fritidshus, där pumpen normalt är avstängd, som man har någon nytta av värmaren. Möjligen även "kufar" som jag, som stänger av pumpen 6-10 timmar på natten och på dagen, för att spara ström.

Att värma oljan verkar tveksamt motiv för värmning. Smyg-startar man kompressorn, blir den snabbt varm, och kan sen köras för fullt.

Att förhindra att kylmediet samlas i kompressorn är däremot ett starkt argument. Men det kan inte vara motiverat att sätta på värmen förrän efter ett par timmars stillestånd. Kompressorn är ju ca 60°C när den stannar, så det lär dröja ett bra tag innan den är den kallaste delen i systemet...

Men även om man skulle ha en optimal styrning, så blir det tveksam nytta om effekten på värmaren är låg (som jag misstänker att dom flesta är). I alla fall i ett fritidshus. En medveten pump-ägare ser på sin effekt-mätare att pumpen drar en massa ström även när den inte går. Så han stänger av strömmen helt när den inte ska användas på en eller flera veckor. När man sen kommer ut till det kalla huset, måste man först koppla på strömmen, och sen vänta i flera timmar innan man startar pumpen - om värmaren ska hinna göra någon nytta...

Det skulle behövas hög effekt och en styrning som kollar om kompressorn är kallare än omgivnings-tempen, och sätter på värmen då, samtidigt som kompressor-starten fördröjs lite.

Men pump-tillverkarna räknade väl inte med att kunderna ska vara så himla "miljö-medvetna" (eller snåla) att dom stänger av strömmen helt...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2010, 01:52:59 »
vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.

Ja det är helt rätt Ace att på nyare och väl utvecklade pumpar som t.ex Toshiba så finns inga vevhusvärmare av den gamla typen längre, utan numer så ser elektroniken till att en svag spänning läggs över två av kompressorns tre lindningar i tre steg beroende på utetemperatur (utan att kompressorn startar). Följden blir då att lindningen blir varm och håller oljan ljummen.
Den primära anledningen till att hålla oljan ljummen är då att den annars vid låga temperaturer kan ta upp köldmedium vilket försämrar oljans viskositet och smörjande förmåga. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2010, 15:11:52 »
Det är ju fiffigt att använda motorlindningarna som värmeelement...

Men det påverkar ju inte nyttan eller kostnaden i el-förbrukning...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #8 skrivet: 14 november 2010, 16:21:13 »
Hej Pi.r!  Javisst är det rätt fiffigt det tycker jag också, sen om det påverkar kostnaden i elförbrukning det vet jag inte alls. Jag har ivf aldrig kunnat se att pumpen drar någon extraström under den här förskjutna starttiden på ca 7-10 minuter som finns på Toshibapumparna så hur det här går till egentligen vet jag faktiskt inte. Om det nu sker i samband med att kompressorn mjukstartar och sakta börjar varva upp så kan man ju heller inte urskilja elförbruknngen från själva vevhusvärmningen isf. Men tydligen är det väldigt lite ström det handlar om ivf, lite beroende på behovet tydligen bara mellan ca 10-20 watt. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #9 skrivet: 14 november 2010, 19:09:58 »
Raffen...!
Din Toshiba har en funktion för att värma kompressorn - men deras syfte med funktionen är obegripligt..? Det verkar vara "lost in translation"...

Dom kallar funktionen "Quick heating control", och "lagrar värme" någonstans (i kompressorn tror jag), så att pumpen kan börja blåsa varmluft snabbare... - eeh..?   Sc:,h

Hursomhelst... Dom slår på lite värme i kompressorn  om inne- o ute-temparna är tillräckligt låga, efter att den stått still i minst 2 timmar, vilket ju verkar vettigt om man vill hålla lite grundvärme.

(För att ytterligare förvirra så ändrar dom effekten när tempen går under 6-7°C från 10W till 10W..?)

Det står inget om någon fördröjd start som du nämner, så det ligger nog i någon annan, allmän funktion för uppstart. Om jag har uppfattat rätt är det ovanligt att du har din pump stoppad i mer än 2 timmar i sträck. Frågan är om du har sett den här funktionen aktiv..?
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #10 skrivet: 14 november 2010, 19:49:38 »
vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.

egentligen en lysande ide, men du som antagligen vet hur en rotationskompressor ser ut inuti kan väl hålla med om att den inte gör så mycket nytta för oljans skull, oljan ligger i botten, kompressorlindningarna i toppen, ej nedsänkta i oljan.
det knäppa är att kompressordelen sitter i botten och motorn ovanför, så all värme (OCH hetgaserna) går förbi lindningarna.
och sugporten går raka vägen in i kammaren ???
skulle jag designa kompressorn skulle jag vända på den, och låta lindningarna vara i botten, så att suggasen går in och kyler lindningarna samtidigt som den överhettas ännu mera så man kan ha en lägre överhettning i förångaren.
och skulle det ändå komma in vätska så är det ingen katastrof då motor-kammaren blir som en extra ackumulator innan gasen går upp och sugs in i kompressionskammaren och sen ska hetgasen gå raka vägen ut.
kylskåps-kolvkompressorer funkar ju så.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #11 skrivet: 14 november 2010, 21:54:02 »
Är motorn satt på högtrycksidan av kompressorn ??? - trodde i min enfald att man hade rör från kompressordelen till högtrycksutgången...

i så fall så förklarar det varför en sådan kompressor kan smälla som en halv bomb pga. dieseländning av oljedimman och kvarvarande R22 när den sög luft och det var stopp på utloppet som jag läste om ett fall i Afrika.


Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #12 skrivet: 15 november 2010, 00:00:28 »
Oskar P..!
Du tror inte att det skulle bli lite väl kallt i botten på kompressorn då? Om det blir -30°C ute kommer ju oljan, och åtminstone lagret i botten, att bli kallare än vad som torde vara lämpligt...

Dagens pumpar kommer att lägga sej på 40-70°C i alla situationer, vilket är mer "hanterbart". Det är nog inge slump att dom ser ut så...

Fast man ska kanske inte släppa in luft, och täppa till...
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla på övervåning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 År   | Totalt | hushåll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #13 skrivet: 15 november 2010, 00:24:38 »
Oskar P..!
Du tror inte att det skulle bli lite väl kallt i botten på kompressorn då? Om det blir -30°C ute kommer ju oljan, och åtminstone lagret i botten, att bli kallare än vad som torde vara lämpligt...

Dagens pumpar kommer att lägga sej på 40-70°C i alla situationer, vilket är mer "hanterbart". Det är nog inge slump att dom ser ut så...

Fast man ska kanske inte släppa in luft, och täppa till...

naturligtvis skulle dom också ha en inbyggd termostatstyrd oljevärmare, den behöver ju bara vara inkopplad när pumpen går i värmeläget, eftersom det är då den gör nytta, men så var det detta med att alla pumpar är egentligen ombyggda kylmaskiner (vi skulle ta och göra vår egen pump pi.r! jag kan designa hårdvaran och du mjukvaran;))
 men om oljan på nåt sätt skulle tillåtas cirkulera upp till överdelen av kompressorn och sen rinna ner över lindningarna så skulle den nog hållas varm ändå.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vevhus-värmare - Poänglöst..?
« Svar #14 skrivet: 15 november 2010, 00:27:14 »
vissa pumpar använder kompressorlindningen som värmare....ligger en svag ström över lindningen vid avstängd kompressor, antingen pulsande eller konstant under en viss utetemp.
egentligen en lysande ide, men du som antagligen vet hur en rotationskompressor ser ut inuti kan väl hålla med om att den inte gör så mycket nytta för oljans skull, oljan ligger i botten, kompressorlindningarna i toppen, ej nedsänkta i oljan.
det knäppa är att kompressordelen sitter i botten och motorn ovanför, så all värme (OCH hetgaserna) går förbi lindningarna.
och sugporten går raka vägen in i kammaren ???
skulle jag designa kompressorn skulle jag vända på den, och låta lindningarna vara i botten, så att suggasen går in och kyler lindningarna samtidigt som den överhettas ännu mera så man kan ha en lägre överhettning i förångaren.
och skulle det ändå komma in vätska så är det ingen katastrof då motor-kammaren blir som en extra ackumulator innan gasen går upp och sugs in i kompressionskammaren och sen ska hetgasen gå raka vägen ut.
kylskåps-kolvkompressorer funkar ju så.

Hej Oskar P!  Ja hur verkar detta då isf när det gäller Toshibapumpar som har twin-rotary-kompressorer eller en s.k dubbelkammarkompressor?? De här två kompressorkammrarna är väl 180 grader förskjutna i förhållande till varandra (som en tvåcylindrig boxermotor) så kompressorn skall väl ivf vara helt balanserad oavsett varvtal på dem. :)

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!