Hur mycket låter det för er när ni lyfter bort den isolerande frontkåpan? Jag kan nästan jämföra ljudet med en ettrig moped som gasar i pannrummet, usch... så mycket ska det knappast låta eller?
Tyvärr har jag inte fullt förtroende för min rörmokare, är rädd att han bara ska säga "det ska låta så här"...
Jag upplever också att ljudet från Atrian (en 10a i mitt fall) låter lite ettrigt, kanske inte som en moppe men mer än vad jag hade väntat mig.
Jag har en hel del erfarenhet av Copelands/Emersons större scroll-kompressorer och även här finns det lite ettriga ljudet, åtminstone i vertikalkompressorn.
En scroll som är ljudlig kan ha problem med smörjningen, dock betyder inte detta att den verkligen har det. Jag har varit med om scrollar som låtit som f-n men ändå fungerat felfritt många tusen timmar. Det enda jag kan säga med ganska stor säkerhet är att dåligt oljeflöde alltid renderar i hög ljudnivå, reducerad kapacitet och problem att hålla rätt tryck. En scroll som "är på bommen" (eller har dåligt oljeflöde) brukar även ha problem med att temperaturen på den komrimerade gasen stiger rejält (har värmepumpar övervakning på denna temp?).
Jag tror inte du behöver oroa dig, om ljudet har varit likadant från början och du har samlat drifttimmar så är det nog lugnt.
Oavsett vilket så hade jag nog ändå informerat min installatör, om olyckan är framme så har du åtminstone flaggat för att något känns fel.
/Anders