Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?  (läst 17643 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2351
  • Karma +12/-7
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #15 skrivet: 31 oktober 2010, 07:20:32 »
15 minuter  *roflmao* Kör du med SMS N-G
cocacola *vinkar*
Måste reta oraklet lite...annars vaccumsuger han en vecka.... >:D *vinkar*

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #16 skrivet: 31 oktober 2010, 08:31:38 »
Står det 3mbar abs  så är jag klar Thumbsup timme eller vecka spelar ingen roll. *vinkar*

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #17 skrivet: 31 oktober 2010, 09:59:14 »
OK, då förstår jag.

Måste dock säga att jag aldrig sett en installatör trycksätta innan vacuumsugning.
(Har inte sett så många i arbete, men ändå...)

Nån annan KUND som sett sin installatör trycksätta/läcksöka med Nitrogen eller annan gas innan vacuumsugnig?

Jodå Rickard, den installatör (som jag f.ö känner väl) som kom och slutförde installationen på min fd Panasonicpump som numera sitter på min svågers sommarstuga. Han kom och satte dit nya rör inkl koning mm och drog fast (efter att vi själva hade satt upp inner och utedel), sen tog han fram nitrogentuben och provtryckte och kollade att det var tätt i kopplingarna och därefter satte han på vaccumpumpen medan vi drack kaffe. :)  

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 16:42:10 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #18 skrivet: 31 oktober 2010, 14:20:02 »
Standardiserad provtryckning misstänker jag härstammar från tiden innan splittar....
tryck och såpbubblor avslöjar garanterat läckan....och var den befinner sig.   det gör inte vacuum.
Orsaken till att det nästan har "försvunnit" på split-montage är troligen två:
Har du tryckt in nitrogen genom otäta rotalocker en gång...vill du inte göra om det  knUp
Tidspress/konkurrans

Men som läcksöknings-princip är tryck överlägset...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #19 skrivet: 31 oktober 2010, 19:52:01 »
raffen: den där pumpen sitter aldelles för nära maken! jag sätter aldrig nån pump närmare marken än 50cm, de gånger kunden vill ha den på några betongblock så förklarar jag ödmjukt varför jag inte vill göra så, och då förstår dom.

Pumpemontôr: Nitrogen har väl större molekyler än luft? det är väl därför det används i bildäck hos vissa däckfirmor

Ace: så det är ovanligt att använda nitrogen vid L/L montage?
trodde det ändå var rätt vanligt men jag tar alltid fram tuben förutom om det är förbannat jobbigt att komma åt utedelen (på ett tak eller likn)
trycker med 20 bar (pga säkerhetsventilen börjar släppa vid 30) och väntar en kvart-20 min, har manometern inte rört sig så suger jag ner till 2-500microns, stänger vacuumkranen, ser så det håller sig under 800 micron och släpper på lite gas, tar loss manometerstället och öppnar kranarna helt.
att trycka in nitrogen genom kranarna har jag inte råkat ut för hittils men läste om ditt missöde så numera känner jag alltid på dom innan jag kopplar in nitrogen. dom har alltid vart hårt åtdragna.
har ju sällan med mig skrottuben och tömningsaggregatet vid nyinstallationer så det vore surt att sabba gasen.

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #20 skrivet: 31 oktober 2010, 19:54:56 »
Ingen av mina pumpar har vad jag vet sköljts med nitrogen. Enbart vacuumsugning utförda av installatören.
Den första pumpen höll i 9 år och då var det elektroniken som började strula. Hoppas att nuvarande pump håller minst lika länge Thumbsup
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #21 skrivet: 31 oktober 2010, 19:58:36 »
Nitrogen har man främst för att provtrycka, vilket är ett måste, eftersom man ändå kopplar upp kvävet kan man ju spola lite för att snabba på sugningen. Men det är inte ett måste. Sug till 3 mbar absolut så är det Thumbsup

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #22 skrivet: 31 oktober 2010, 21:38:37 »
Pumpemontôr: Nitrogen har väl större molekyler än luft? det är väl därför det används i bildäck hos vissa däckfirmo

Ja, Nitrogen er litt større enn oksygen. Men takket være N2-egenskap egner denne gassen seg godt til å tørke ut fukt i kuldemedium-kretser. Hadde vært mye enklere å benyttet trykkluft til lekkasjetesting, men da oppstår problemet med fukt i rørsystemet :( R410A vil lekke mye "lettere" ut gjennom et lite lekkasjepunkt sammenlignet med N2, siden sammensettningen i R410A har små molekyler. Jeg ser for meg at helium vil være passende til lekkasjetesting, men dette er et kostnadsspørsmål :)

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #23 skrivet: 31 oktober 2010, 22:09:21 »
raffen: den där pumpen sitter aldelles för nära maken! jag sätter aldrig nån pump närmare marken än 50cm, de gånger kunden vill ha den på några betongblock så förklarar jag ödmjukt varför jag inte vill göra så, och då förstår dom.

Hej Oskar P!  Njae inte så farligt du, den sitter faktiskt ca 40-45 cm ifrån backen. ;) Jag förstår att du tänker på det ev lilla isberget som kan bli under pumpen, men det är nog ingen fara här heller eftersom han bara avser att ha pumpen igång från tidig vår och till sen höst, sen stänger han av den helt över vintern. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #24 skrivet: 01 november 2010, 01:58:14 »
...Nitrogen har väl större molekyler än luft? det är väl därför det används i bildäck hos vissa däckfirmor ...
Trodde man använde kväve pga bättre temperaturstabilitet dvs expanderar inte lika mycket som luft med värme. Man lär sig...
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #25 skrivet: 01 november 2010, 09:06:35 »
...Nitrogen har väl större molekyler än luft? det är väl därför det används i bildäck hos vissa däckfirmor ...
Trodde man använde kväve pga bättre temperaturstabilitet dvs expanderar inte lika mycket som luft med värme. Man lär sig...

Nitrogen diffunderar ut från däcket långsammare än syre och förhindrar att gummit åldras. Jag vet dock inte om det i praktiken spelar någon roll, det är en del marknadsföringssnack i det där också.

En fördel med att använda nitrogen är att det inte finns någon risk för antändning pga dieselmotoreffekten vid tryckprovning av oljiga system.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #26 skrivet: 01 november 2010, 09:16:47 »
"Nitrogen diffunderar ut från däcket långsammare än syre och förhindrar att gummit åldras. Jag vet dock inte om det i praktiken spelar någon roll, det är en del marknadsföringssnack i det där också."

Tror jag med. Andelen Nitrogen i däcket ökar efter varje luftpåfyllning, tror det har marginell betydelse för bilisten.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #27 skrivet: 01 november 2010, 09:27:59 »
"Nitrogen diffunderar ut från däcket långsammare än syre och förhindrar att gummit åldras. Jag vet dock inte om det i praktiken spelar någon roll, det är en del marknadsföringssnack i det där också."

Tror jag med. Andelen Nitrogen i däcket ökar efter varje luftpåfyllning, tror det har marginell betydelse för bilisten.

Så småningom stabiliserar sig syrehalten, den blir någonstans 10 - 15 % om allt läckage är diffusion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #28 skrivet: 01 november 2010, 09:48:01 »
Trodde man använde kväve pga bättre temperaturstabilitet dvs expanderar inte lika mycket som luft med värme. Man lär sig...

Dette er også riktig! Men allt påvirkes av temperaturforandringer, bare i større og mindre grad :)
N2 er litt mere stabilt. Helium ville vært perfekt, usikker på hvor temperaturstabil den er dog?

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Toprunner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varför trycksätta och läcksöka innan vacuumsugning?
« Svar #29 skrivet: 01 november 2010, 09:55:11 »
Trodde man använde kväve pga bättre temperaturstabilitet dvs expanderar inte lika mycket som luft med värme. Man lär sig...

Dette er også riktig! Men allt påvirkes av temperaturforandringer, bare i større og mindre grad :)
N2 er litt mere stabilt. Helium ville vært perfekt, usikker på hvor temperaturstabil den er dog?

Mvh
Pumpemontør

Helium används i fabriker för läcksökning på grund av den har minst molekylstorlek av alla gaser. Den diffunderar alltså snabbast av alla gaser. Se bara på en ballong som barnen brukar ha.. den blir tom på några dagar.

Inget för bildäck
Some call it global warming.. i am just freezing.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!