Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)  (läst 36244 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #105 skrivet: 20 januari 2024, 22:07:20 »
Köp tillbaka aggregatet är mitt förslag.
Kommer komma kalla vintrar framöver också och då har man samma ”problem” igen och det är enbart jobbigt.

Kommer någon liknande kund typ vartannat år som hävdar att den gamla utbytta pumpen minsan klarade hela fastigheten utan problem men man vet att det är helt omöjligt att tex den gamla E9DKE omöjligt klarat 150kvm när det är kallt ute och den man monterade ger dubbla effekten vid -15 är betydligt sämre enligt kund.

Bästa affären är den man aldrig gjorde  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #106 skrivet: 20 januari 2024, 22:16:17 »
Jo, jag skrev det till honom, hade jag vetat att ni förväntade er +20°C i garaget vid -35°C hade jag avböjt att lämna offert, men så enkelt är det ju aldrig.
Inte heller det verkar bita på honom.

Nu kan jag ju förstås montera ned värmepumpen, men jag vet ju med 100% säkerhet att den är MER än OK, så jag kommer absolut att vägra.
Om Mitsubishi centralt väljer att stå för kostnaderna så gör jag det, inte annars.
Dels för att värmepumpen levererar mer än utlovat, dels för att det inte är i linje med konsumentköplagen.
Och han kommer inte att kunna köpa en annan värmepump för samma pris som levererar mer än det vår värmepump gjorde.
Det finns ingen vinnare på att JAG böjer mig för en oresonlig missnöjd kund, men jag hoppas att Mitsubishi låter oss demontera pumpen så kunden blir "nöjd".

Oavsett vilket så har vi en kund på halsen som kommer att avråda från att köpa från oss, och det är förstås mycket tråkigt, och det hjälper förstås inte att vi skruvar ned värmepumpen från väggen och låter honom/de stå utan värmepump resten av vintern.
Det lär bara göra honom än mer förbannad.
« Senast ändrad: 20 januari 2024, 22:19:28 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4761
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #107 skrivet: 20 januari 2024, 22:28:48 »
Vad står i specen för - 35, troligen inget vid så låg temp eller gör det. Annars bita i äpplet och riva ut allt. men glöm inte att tala om för dom skriftligt med mottagningsbevis, att nu blir ni utan värme från och med  datum XXXXX och får ta in en annan firma. Kanske det blir ett annat ljud i skällan då. För det kan ingrn hindra er från att göra då kunden inte anser sig nöjd. Nu finns en annan sida av saken. Anbringad fast materiel får inte demonteras p.g.a. obetald fakrura eller liknande. Där emot om kunden inte är nöjd få man göra det om avisering görs på rätt sätt. Så till att börja med, en ny sväng med kunden om verkningsgraden och efter det ett brev.  Då är ni gröna och inget kan tas till konsumentverket. det som kan ställa till det, är om dom vägrar tillträde till lokalen, men finns bot för det med.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #108 skrivet: 20 januari 2024, 22:33:31 »
Du måste antingen komma överens eller ta ner pumpen. Att ha kvar en missnöjd kund kommer kosta på.

Avsluta ärendet så fort som möjligt så slipper det bli en surdeg.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #109 skrivet: 20 januari 2024, 22:56:43 »
Japp, man kan bara föreslå att man köper tillbaka pumpen och att dom väljer en annan återförsäljare som monterar något annat.
Gäller att allt framgår via tex mail så det inte blir än mer trassel om det bara är en muntlig överenskommelse.

Varför skulle Mitsubishi stå för en sådan kostnad förresten då den uppenbarligen ger vad den ska vid dom temperaturerna och mer därtill ?

Bara hoppas han/hon tar erbjudandet att ni demonterar den och återbetalar allt utom rotavdraget och dom lär nog inte prata illa om företaget då och du/ni slipper ha en massa kontroverser framöver vilket det lätt kan vara värt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rosvikarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #110 skrivet: 21 januari 2024, 01:08:16 »
Kunden kanske inte pratar illa om dig om du viker dig nu och tar den ekonomiska smällen själv men vad säger du när nästa kund kommer och vill göra samma sak och hänvisar till att du gjort det tidigare? Dessutom kan det ju då lika gärna vara ett annat fabrikat som är "testad" ner till -30-35.

Vik dig inte!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #111 skrivet: 21 januari 2024, 07:20:46 »
Spelar väl ingen roll vilket fabrikat det är.

Det viktiga är att kunden förstår att bara för att en värmepump är specad för värmedrift till -30 eller liknande så innebär det inte att man får ut samma effekt oavsett utetemperatur och man behöver komplettera med annan värmekälla när den inte orkar med att hålla värmen.
En luftvärmepump är som oftast ett komplement till befintlig värmekälla .

Så även om man har meddelat kunden alla förutsättningar och har rätten på sin sida så kan det ibland vara rät skönt att ”vika ner sig” och slippa framtida strul med kunden för det kan komma så mycket mer klagomål på allt möjligt om det är den sortens person .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #112 skrivet: 21 januari 2024, 08:29:13 »
Mitsubishi skulle ju kunna ta kostnaden av samma skäl som jag, att de inte vill bli förtalade av en missnöjd kund, även om kunden har fel.
Nu har han inte svarat på mitt långa SMS mer än att han bekräftat att han läst - så kanske har han förstått bättre hur en värmepump fungerar och lugnat ned sig en aning, vi får väl se hur det utvecklar sig.

Det riktigt tragiska är ju att de har en värmepump som är perfekt dimensionerad för det behov de har, några få dagar under ett årtionde när det är kallare ute än -25 grader kommer de få lite svalare än önskat i garaget, det ser jag inte som en katastrof.
Tvärt om så hjälper det dem spara lite extra energi när elpriset troligen är som högst.

En nyhet för mig var att Mitsubishi garanterar drift ned till -35°C, de flesta andra uppger bara ned till -30°C även om de flesta fortsätter snurra och brumma oavsett hur kallt det blir utomhus.
Att garantera drift innebär ju inte att de ger nämnvärt mycket värme, men kan "lura" kunderna att tro att den ska värma lika bra då som när det är +7 grader ute...
I detta fall har kunden upprepade gånger hävdat att Mitsubishi garanterar drift ned till -35 grader, och han lyssnar inte på mina förklaringar alls.

Har försökt visualisera hur det fungerar med ett diagram som bör stämma rätt bra med verkligheten.
« Senast ändrad: 21 januari 2024, 08:37:45 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #113 skrivet: 21 januari 2024, 08:54:21 »
Ytterst tveksamt att någon tillverkare/distributör skulle stå för ett återköp av en produkt som levererar som den ska effektmässigt och det inte förekommer någon annan oegentlighet som inte överensstämmer med produkten.

Finns alltid ”anonyma” och riktiga kunder som tex skriver inlägg med klagomål och nästan förtal på sociala medier om produkter och även företag , vissa kan säkert vara korrekta och befogade men kan även vara en konkurrent så tillverkare lär vara rätt petiga.

Köper ni tillbaka aggregatet så förlorar ni tiden det tar för resa och demontera samt får ge en del rabatt till någon kund som köper produkten som lite begagnad och lite kortare garanti men det är det lätt värt för att slippa framtida problem med dessa väldigt ovanliga kunder.

Men det är min åsikt och framgår tydligt i tråden att det finns fler  ;)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #114 skrivet: 21 januari 2024, 09:15:07 »
Jag hoppas att de accepterar läget och inte hör av sig mer.
Det gagnar varken dom eller mig att vi plockar ned värmepumpen, i det här fallet skulle jag faktiskt vilja påstå att det ligger på mitt ansvar att hjälpa dem förstå och acceptera verkligheten, jag hoppas att jag lyckas.
En möjlig lösning kanske vore om de har barn (det gäller ett äldre par) som man skulle kunna förklara för, kanske skulle de lita på ett av sina barn?

Och som sagt, jag tror inte att deras missnöje kommer att bli mindre ens om vi plockar ned värmepumpen, då måste de ju krångla med en ny installatör som inte heller kommer göra dem nöjda.
Å andra sidan kanske vi nu sett de sista dagarna med temp under -25 grader, så en annan installatör kanske skulle få kramar och blommor hemskickade för att deras värmepump "fungerar strålande".  ;)

Känns som att det blir fel vad vi än gör.

Men visst är det helt fantastiskt att man kan bli kallad oseriös när man varit där och felsökt 3 gånger i bitande kyla (-22°C till -30°C) och konstaterat (med mätinstrument och beräkningar av uteffekt) att värmepumpen fungerar som den ska, och att jag dessutom svarar telefon klockan 08.00 en lördag morgon...
« Senast ändrad: 21 januari 2024, 09:17:59 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #115 skrivet: 21 januari 2024, 09:23:23 »
Tillverkare borde däremot vara betydligt tydligare med att drift ner till -20 eller -35 inte innebär att den behåller samma effekt hela vägen ner till dom temperaturerna .
Texten med att den behåller sin nominella värme till en viss utetemperatur säger inte mycket för dom flesta.

Gäller att återförsäljare/installatör verkligen lyckas påtala att vintertid beroende på förutsättningar i fastighet och utetemperatur kommer man behöva stötta med en annan värmekälla och då på ”papper” som tex mail så man inte hamnar i någon tvist.

Tveksamt om ni inte får -25 eller kallare framöver   a:gl

Ja man kan bli kallad oseriös av dom mest häpnadsväckande orsaker .
En kund gick i taket när min faktura kom först efter 3 veckor efter installation och det var ett jävla liv på honom för att han då hunnit glömma bort den kostnaden och hans budget var förstörd för den månaden och han skulle sprida hur oseriös jag var!

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2447
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #116 skrivet: 21 januari 2024, 12:54:38 »
Har en extremt missnöjd kund, de har ett garage på 50 m2, med "tunna väggar" en kall takskjutport, och oisolerad betongsula.
Köpte en Ninja 35 som ger 3.4 kW vid minus 25 grader.
Kanske 2.4 kW vid -35.
Min bedömning är att de behöver 60-70 W/m2 vid -25 grader.
(3 - 3.5 kWh)  De är extremt missnöjda när värmepumpen inte håller +20 grader vid -29 grader.
(den håller tempen vid -25 grader)
Vad ska man göra?
Jag VET att det inte är nåt fel på värmepumpen, men kunden är extremt missnöjd och beredd att misskreditera både oss och Mitsubishi även om det grundar sig på helt fel uppfattningar.
 dontknow dontknow dontknow
Det räcker inte på långa vägar med 70kW per kvm om det är oisolerat rena turen att den håller på -25C jag skulle räkna på det dubbla

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #117 skrivet: 21 januari 2024, 18:27:52 »
En sak är jag i princip säker på, ingen tar sitt uppdrag seriösare än vi.
Vi har varit där tre gånger och konstaterat att värmepumpen är OK.
Sist, när jag följde med så testade vi tryck, strömförbrukning, deltaT vid max fläkt, och konstaterade att uteffekten vid -22 grader var 4.7 kW, långt utöver vad Mitsubishi lovar (ca 3.7 kW), och vad man kan förvänta sig.
Nu, vid minus 29 grader värmde den 50 m2 dåligt isolerat garage till 15 grader, vilket är helt OK för de flesta.
Men mina kunder hänvisar till att Mitsubishi lovat att de klarar drift ned till minus 35 grader.
Att jag försöker förklara vad "drift" betyder biter inte - de förväntar sig att värmepumpen ska hålla garaget varmt vid -35 grader...

Jag vet att man får finna sig i att en kund på 1000 är helt omöjlig att göra nöjd, men det är ändå tråkigt när man kommer till det läget i verkliga livet.

Tråkigt, det suger ut lusten att jobba när man råkar ut för strul.

Om dom är så gamla och dementa så behöver du inte oroa dig för förtal och jag tvivlar på att dom kommer gå den rättsliga vägen. Har du 100% nöjda kunder så är något fel, helt nöjda blir kunden enbart om det är helt gratis.

Men sen kan man ju ta smällen och montera ner pumpen och återbetala kunden, men när ni gjort det kommer dom säkerligen kräva betalt för att återställa hålet genom fasaden, se till att återställande av hålet inte ingår och ha det nerskrivet via mail typ.

Erbjud dom ett återköp som är skäligt med avdrag för nermonteringskostnaden och vilket värde pumpen kan tänkas ha idag, först då kanske dom inser att det är meningslöst att göra ett återköp. Skulle tro att en rimlig återköpskostnad är 15-20% av det dom har betalat för pumpen. Efter det erbjudandet borde dom bli tysta!

Själv körde vi en permobil 200 meter med löfte att dom köper tillbaka permobilen efter en provmånad, avdraget var tydligen 70% av nyköpspriset när jag ringde dit och diskuterade ett återköp. Så nu har man en smidig hopfällbar permobil i garage som rullat max 300 meter. :)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #118 skrivet: 21 januari 2024, 20:30:58 »
Ja du Rickard, jag tycker du gjort mer än någon kund kan kräva!

Man blir ju trött å lite nedstämd av sådana kunder då man gör allt i sin makt för att "göra rätt", men ärligt så kan man nog aldrig göra just dessa kunder helt nöjda.

Jobbat hos 1000-tals människor i samband med stambyten & renovering av golv, & då & då dyker det upp någon som är helt oresonlig.
Och det handlar oftast inte om produkten eller tjänsten som man utför, utan det är människan själv som inte "mår bra" eller allmänt är bitter på livet.

Så stå fast vid din åsikt är mitt råd, då du ändå aldrig kommer tillfredsställa en sådan människa.
Du har ju verkligen "rent mjöl i påsen"

/John
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #119 skrivet: 20 februari 2024, 16:27:04 »
tummenupp
Men en liten rengöring av lamellpaketet på innerdel och fläkttrumman skulle nog göra dig ännu gladare

Börjat med en riktig rengöring nu.
Å dra åt skogen hur det ser ut under plasma-junket & längst ned på lamellpaketet, det man inte ens ser före man tar bort chassit & även ving-paketet.

Som ett 2 mm tjockt komprimerat svart damm skikt med fett i, förutom dammråttorna här å där, och körde ju denna pump 2,5 år medand bygget pågick så även fin sand i skiten.

Fläkten hade väl lite skägg kan man säga hahaha.
Lossnar flager/bitar hur mycket som helst när jag med långhårig styv pensel försöker göra helt rent.
Måste vara 100-tals gram!

Rengörings borsten som man fick med torktumlaren e perfekt, och ska köra tryckluft sedannär jag fått bort all skit mekaniskt. ( för det kommer komma mycket av tryckluft, hur rent jag än försöker få.

2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!