Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)  (läst 36243 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #75 skrivet: 15 november 2010, 20:25:39 »
Tjena

Min FD-35 VABH drog 2350 watt och 9,98 amp nu i går med ca 2+ ute, den var ställd på 23 grader och max fläkt med swing och allt.
Hade inte haft värme på i huset på 3 dagar, så tempen var nere i 18-19.

Den mÃ¥ste ha puttat ur sig rätt bra med kvh med dom värdena  ;D ;D

Annars ligger den och tuggar på ca 500 watt nu runt nollan, och det känns bra för huset är ju 170 kvm och har öppet ned till källarens 90 kvm.

Jawen

hej Jawen...

kan bara hålla med...
nu när temp. är +/- 0 ºC ute drar FD35 500-550W. FD25 450-500W. båda inställda på 20 ºC. inne temp 22 ºC.
jag har 2 vÃ¥ningar, 110m2 pÃ¥ varje...  jätte nöjd med bÃ¥da pumparna  Thumbsup
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #76 skrivet: 15 november 2010, 21:48:05 »
  Kul om ni är imponerade av era Mitsu-pumppar .   ;D

  VÃ¥r ME GE25 drar vid noll-temp-ute nu ca 5 kwh/dygn för att lyfta innetemp ca 3 grader pÃ¥ övervÃ¥ning .
    Det här är en Inverter-maskin men i praktiken är det en ON/OFF !  
     Klockade Driftscykeln idag och är följande :  4 minuter drift- 7-8 minuter Standby - 4minuter drift- 7-8 minuter Standby......    ja sÃ¥ hÃ¥ller den pÃ¥ ....
  
      Det är nog bara att slänga sig i väggen och bita i sura äpplet Ã¥ skylla sig själv ! När huvudet är dumt fÃ¥r kroppen lida !!   huvuddunk huvuddunk huvuddunk

    Borde ha följt t.e.x Raffens Ã¥sikt och köpt en Toshiba eller Ã¥tminstone en Panasonic .  huvuddunk
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #77 skrivet: 15 november 2010, 21:59:49 »
Hej Rollster!  Ja vilken himla tur iaf att det finns människor som är öppna och ärliga pÃ¥ forumet tycker jag, det skall du ha all heder av här Rollster. Thumbsup Thumbsup Ja tänk vad sk*t man har fÃ¥tt du för att man har tjatat om och pläderat för att man skall se upp för pumpar som har en hög lägsta värmeavgivning i sina specar, detta eftersom man dÃ¥ i verkligheten fÃ¥r en lite mer sofistikerad on/off-pump som jag brukar kalla dem. ;) :)

Mvh Raffen.
 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #78 skrivet: 15 november 2010, 22:33:31 »
Om du skulle köpt Panasonicen eller Toshiban så var prisskillnaden nästan 4000:- mer för Panasonicen och nästan 9000:- mer för Toshiban !!

Att tjäna in dom 4000:- eller 9000:- i merkostnad mot vad du gett för din GE25 på din yta som skall värmas tar nog ett tag

Din maskin skulle väl i huvudsak användas för kyldrift och värme någon gång ibland på höst och vår vilket gör att den då används väldigt lite och att då ens fundera på att ge upp till 9000:- mer för en Toshiba verkar inte direkt ekonomiskt med dina förutsättnignar.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #79 skrivet: 16 november 2010, 21:17:17 »
Om du skulle köpt Panasonicen eller Toshiban så var prisskillnaden nästan 4000:- mer för Panasonicen och nästan 9000:- mer för Toshiban !!

Att tjäna in dom 4000:- eller 9000:- i merkostnad mot vad du gett för din GE25 på din yta som skall värmas tar nog ett tag

Din maskin skulle väl i huvudsak användas för kyldrift och värme någon gång ibland på höst och vår vilket gör att den då används väldigt lite och att då ens fundera på att ge upp till 9000:- mer för en Toshiba verkar inte direkt ekonomiskt med dina förutsättnignar.

  Stor prisskillnad skulle det nog ha varit till Panasonic eller Toshiba , det är sant .  Men dÃ¥ har vi förstÃ¥s den psykologiska biten att man är nöjd och belÃ¥ten med det man köpt ( eller inte )
   Men vad säger du själv TS om "driftscykeln" den gör . Nog är det ju ON/OFF -drift sÃ¥ det räcker till i.a.f .  Och en snittförbrukning pÃ¥ över 200 watt nu vid noll grader .
   Det utlovas kallare väder nu , förhoppningsvis gÃ¥r den längre cykler dÃ¥ eventuellt ? 
   Ã„ra vare den som kunde göra ett "trimchip" till ME-pumpar och fÃ¥ invertern att jobba mera "vide-range" .

   Hur är det TS med kompressorvärmare och Avfrostningskabeln , är det enkelt att komma Ã¥t dess inkoppling ? Kunde kanske spara lite energi där ?
    Jag har aldrig sett tillstymmelse till is/frost pÃ¥ utedelens kondensor , Minimalt med vatten kommer det ur utedelen i ämbaret under dessutom.
     Eller ska man börja tolka det som att det är nÃ¥t fel pÃ¥ den ?   knUp        ;)  :)
     
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #80 skrivet: 16 november 2010, 22:17:09 »
Jag är inte riktigt med pÃ¥ hur du kör använder maskinen dÃ¥ du skriver att du lyfter temperaturen 3 grader  Sc:,h
Om du har 200w i snitt per timme för att värma 45kvm så låter väl inte det speciellt mycket, hur mycket hade du innan med elementen som värmekälla ? Kan nog vara svårt att kolla om du inte hade mätare på elementen

Vad har du för inställningar på fjärren ?
Har du på AUTO fläkt eller har du låst den på någon hastighet?
Vilken temperatur har du inställt på ?
Kommer det mycket varm luft från nedre plan genom något trapphus och sitter innerdelen då direkt anslutning till trapphuset så den suger i sig den varma luften som strömmar upp?
Låter som väldigt mycket on/off om den bara går i 4 minuter innan den stannar och det var därför jag undrade i början när du skrev att du lyfter temperaturen 3 grader.
Hålla på och mickla med strömbrytare för att köra värmekablarna vet jag inte om det är någon hjälp.
Hur mycket drar den i standby läget som varar 7-8 minuter

Att det inte kommer något vatten är inte så konstigt då den knappt arbetar
Nu skulle du väl knappt köra den på vintern av någon anledning enligt tidigare inlägg men vintertid så blir det mer vatten med längre gångtider om du inte har väldigt bra isolerat och mycket värme kommer från bottenvåningen

Tror inte det är något fel på själva maskinen
Om det inte handlar om ekonomi utan mera psykologi när det gäller att handla värmepumpen så kanske du kan motivera 9000:- kronor extra för en Toshiba.
Om du är alltför missnöjd så är det nog bättre att du säljer den och införskaffar en maskin som kanske inte går on/off lika tätt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #81 skrivet: 16 november 2010, 23:44:53 »
Om du skulle köpt Panasonicen eller Toshiban så var prisskillnaden nästan 4000:- mer för Panasonicen och nästan 9000:- mer för Toshiban !!

Att tjäna in dom 4000:- eller 9000:- i merkostnad mot vad du gett för din GE25 på din yta som skall värmas tar nog ett tag

  Stor prisskillnad skulle det nog ha varit till Panasonic eller Toshiba , det är sant .  Men dÃ¥ har vi förstÃ¥s den psykologiska biten att man är nöjd och belÃ¥ten med det man köpt ( eller inte )
   Men vad säger du själv TS om "driftscykeln" den gör . Nog är det ju ON/OFF -drift sÃ¥ det räcker till i.a.f .  Och en snittförbrukning pÃ¥ över 200 watt nu vid noll grader .
   Det utlovas kallare väder nu , förhoppningsvis gÃ¥r den längre cykler dÃ¥ eventuellt ? 
   Ã„ra vare den som kunde göra ett "trimchip" till ME-pumpar och fÃ¥ invertern att jobba mera "vide-range" .

   Hur är det TS med kompressorvärmare och Avfrostningskabeln , är det enkelt att komma Ã¥t dess inkoppling ? Kunde kanske spara lite energi där ?
    Jag har aldrig sett tillstymmelse till is/frost pÃ¥ utedelens kondensor , Minimalt med vatten kommer det ur utedelen i ämbaret under dessutom.
     Eller ska man börja tolka det som att det är nÃ¥t fel pÃ¥ den ?   knUp        ;)  :)
     

Vad är det du gnäller pÃ¥ Rollster  Sc:,h, gnäller du pÃ¥ att den drar ca 200 watt nu vid +-0 eller  knUp

Sen fattar man inte vad du menar med att "lyfta temp 3 grader på övervåningen" ??., är pumpen den ända värmekällan o.s.v, o.s.v.

Sen om du tycker den går så det inte passar dig , så sätt den på timer 1 timme på morgon & 1 timme innan sovdax.
Tror du Toshiban hade dragit mindre än 5 kwh/dygn eller ? , det ger 208 watt/timme.
Jag äger en Toshiba RAS-10:a och den går absolut inte snålare.

Sen är något galet om den bara går 4 minuter, troligtvis har du fel luftcirkulation som gör att den får uppvärmd luft runt sensorn och slår av.

Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #82 skrivet: 17 november 2010, 21:25:40 »
Jag är inte riktigt med pÃ¥ hur du kör använder maskinen dÃ¥ du skriver att du lyfter temperaturen 3 grader  Sc:,h
Om du har 200w i snitt per timme för att värma 45kvm så låter väl inte det speciellt mycket, hur mycket hade du innan med elementen som värmekälla ? Kan nog vara svårt att kolla om du inte hade mätare på elementen

Vad har du för inställningar på fjärren ?
Har du på AUTO fläkt eller har du låst den på någon hastighet?
Vilken temperatur har du inställt på ?
Kommer det mycket varm luft från nedre plan genom något trapphus och sitter innerdelen då direkt anslutning till trapphuset så den suger i sig den varma luften som strömmar upp?
Låter som väldigt mycket on/off om den bara går i 4 minuter innan den stannar och det var därför jag undrade i början när du skrev att du lyfter temperaturen 3 grader.
Hålla på och mickla med strömbrytare för att köra värmekablarna vet jag inte om det är någon hjälp.
Hur mycket drar den i standby läget som varar 7-8 minuter

Att det inte kommer något vatten är inte så konstigt då den knappt arbetar
Nu skulle du väl knappt köra den på vintern av någon anledning enligt tidigare inlägg men vintertid så blir det mer vatten med längre gångtider om du inte har väldigt bra isolerat och mycket värme kommer från bottenvåningen

Tror inte det är något fel på själva maskinen
Om det inte handlar om ekonomi utan mera psykologi när det gäller att handla värmepumpen så kanske du kan motivera 9000:- kronor extra för en Toshiba.
Om du är alltför missnöjd så är det nog bättre att du säljer den och införskaffar en maskin som kanske inte går on/off lika tätt.

.. att den lyfter temp ca 3 ºC betyder att ifall jag har pump helt avstängd så är innetemp ca 17 grader . Med pump 20 grader !
   - Börvärde är hela tiden pÃ¥ 18 ºC , Ärvärde 20 ºC . Fläkt har jag pÃ¥ 3:an . Den har ju totalt 5 hastigheter . Vingen har jag snett nerÃ¥t , alltsÃ¥ mitt emellan rakt ner o rakt ut .
   -Jo , det kommer värme genom trappen frÃ¥n nedre vÃ¥ning !
   - I stanBY som tar 7-8 minuter sÃ¥ visar mätaren 14 watt .
   - Radiatorer är vattenburna i hela huset drivna av Nibe fighter310p
   TS , vad har denna GE25 modell för principer när det gäller avfrostnnig ?    Behovsstyrd eller s.k. fasta intervaller ?
    
     NÃ¥jaa , Ã¥tminstone fick jag vara nöjd i somras angÃ¥ende kyldriften . Den gick verkligt tyst och ekonomiskt dÃ¥ i.a.f . 2-3kwh/dygn tog den även när hettan var som värst .

           :)
« Senast ändrad: 17 november 2010, 21:33:48 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #83 skrivet: 17 november 2010, 21:32:20 »
Om du skulle köpt Panasonicen eller Toshiban så var prisskillnaden nästan 4000:- mer för Panasonicen och nästan 9000:- mer för Toshiban !!

Att tjäna in dom 4000:- eller 9000:- i merkostnad mot vad du gett för din GE25 på din yta som skall värmas tar nog ett tag

  Stor prisskillnad skulle det nog ha varit till Panasonic eller Toshiba , det är sant .  Men dÃ¥ har vi förstÃ¥s den psykologiska biten att man är nöjd och belÃ¥ten med det man köpt ( eller inte )
   Men vad säger du själv TS om "driftscykeln" den gör . Nog är det ju ON/OFF -drift sÃ¥ det räcker till i.a.f .  Och en snittförbrukning pÃ¥ över 200 watt nu vid noll grader .
   Det utlovas kallare väder nu , förhoppningsvis gÃ¥r den längre cykler dÃ¥ eventuellt ? 
   Ã„ra vare den som kunde göra ett "trimchip" till ME-pumpar och fÃ¥ invertern att jobba mera "vide-range" .

   Hur är det TS med kompressorvärmare och Avfrostningskabeln , är det enkelt att komma Ã¥t dess inkoppling ? Kunde kanske spara lite energi där ?
    Jag har aldrig sett tillstymmelse till is/frost pÃ¥ utedelens kondensor , Minimalt med vatten kommer det ur utedelen i ämbaret under dessutom.
     Eller ska man börja tolka det som att det är nÃ¥t fel pÃ¥ den ?   knUp        ;)  :)
     

Vad är det du gnäller pÃ¥ Rollster  Sc:,h, gnäller du pÃ¥ att den drar ca 200 watt nu vid +-0 eller  knUp

Sen fattar man inte vad du menar med att "lyfta temp 3 grader på övervåningen" ??., är pumpen den ända värmekällan o.s.v, o.s.v.

Sen om du tycker den går så det inte passar dig , så sätt den på timer 1 timme på morgon & 1 timme innan sovdax.
Tror du Toshiban hade dragit mindre än 5 kwh/dygn eller ? , det ger 208 watt/timme.
Jag äger en Toshiba RAS-10:a och den går absolut inte snålare.

Sen är något galet om den bara går 4 minuter, troligtvis har du fel luftcirkulation som gör att den får uppvärmd luft runt sensorn och slår av.

Jawen

 Hej Jawen ! Tycker du jag är en gnällspik ??  Nu tog jag illa upp och blev taggig tillbaka  knUp    Nää , jag skojjar bara , int blev jag sur . Varför skulle jag bli sur när andra ej heller
  är det ?  ;)   :) 

    GE25 har timer men enligt vad jag erfar sÃ¥ mÃ¥ste timern  "Ã¥terstartas" pÃ¥ nytt varje dygn eller har jag missat nÃ¥got ?  :D 

      Idag har vi haft 3-4 minusgrader och dÃ¥ snittat pÃ¥ dryga 300watt !   :-\
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #84 skrivet: 18 november 2010, 22:49:04 »
Hej folks...

Nu när kylan slog till  studs, färsk raport pÃ¥ El/drift pÃ¥ mina 2 VP.

ute temp. -5 ºC, FD35 inställd på 20 ºC, inne temp. 21-22 ºC, elförbrukning 600-700W.
FD25 inställd pÃ¥ 20 ºC, inne temp 21-22 ºC, elförbrukning 550-650W.  konstant drift bägge VP.

anledningen att 25-n drar mindre (tror jag) nu när det inte så kalt än, är att den är plaserad över trappan till källarvåningen,
där FD35-n sitter och jobbar lite extra för en hel del värme försviner genom trappuppgång till övrevåninggen.

 *vinkar*
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #85 skrivet: 19 november 2010, 07:52:13 »

  ..rapporterar lite här i kölden :  GE25 har fÃ¥tt känna pÃ¥ lite köld , -15 ºC inatt . Men nu bara -4 ºC . Hittils detta dygn förbrukat 2.26kwh vilket blir ca 264w i snitt .
    Den gÃ¥r nog i i ON/OFF nu ochsÃ¥ men längre cykler . Börvärde 18 ºC , ärvärde 20 ºC . Temp utan pump 17 ºC , lyfter alltsÃ¥ ca 3 ºC . Mycket värme alltsÃ¥ frÃ¥n nedre vÃ¥ning.
   
   IgÃ¥rkväll sent hade vi nära -15 grader och jag körde börvärdet till 30 grader . Förbruknnigen steg dÃ¥ till 1150watt och den levererade dÃ¥ rikligt med varm luft .
    Den verkar i.a.f att kunna leverera en hel del värme fastän den är liten !  :) 
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #86 skrivet: 26 november 2010, 19:48:18 »
Hej...

För dem nyfikna  *vinkar*, ute temperaturen -10 ºC

FD25- förbrukar 800-850W. konstant drift
FD35- förbrukar 800-850W. konstant drift

Bägge pumpar inställda på 20 ºC, inne temp 21-22 ºC.

vihöres snart igen ;)
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Oddemann

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stavanger-Norge
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #87 skrivet: 27 november 2010, 19:53:43 »
Hei!

Nocria

-5 ute, vind 7m/s, 24 inne (midt i vegghøyde), trekker 1,17kw. har 100mm isolasjon i tak og vegger.

Mvh
Oddemann
« Senast ändrad: 27 november 2010, 19:55:38 av Oddemann »
***************************
Toshiba RAS-13 GKVP-E Daisekai
Fujitsu AWYZ14LB Nocria

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #88 skrivet: 12 december 2010, 15:14:54 »
Hej pÃ¥ er...  tillbaka med ny rapport...
Ute temp -15 ºC

FD25- inställd på 20 ºC inne temp 22 ºC läge AUTO, förbrukar 850W. i normal drift förutom uppstart efter avfrostning då den varvar upp till 2.1Kw.
FD35- samma värden förutom förbrukningen, den drar 900-950W. i normal drift, och 2.3Kw. vid uppstart...

bÃ¥da pumparna förbrukar totalt mellan 40-50Kw. per dygn när ute  tempen mellan -15 ºC -25 ºC.

återkommer när ute temperaturen blir konstant -25 ºC.

vihöres... *vinkar*
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #89 skrivet: 12 december 2010, 15:35:21 »
Här kan ni se grafer mm från min Logger 2020.
http://e-logger.se/pub?Mossfeldt

Elförbrukningen för FD35an kommer från elmätarens S0 och innetemperaturen mäts i samma rum som pumpen.
Under rapporter/elförbrukning finns förbrukningen per timme och dygn.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
MÃ¥l att komma under 10MWh/Ã¥r.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 320
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!