Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)  (läst 36242 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #45 skrivet: 31 oktober 2010, 12:55:46 »
Brukar annars vara en del trÃ¥dar om hur lÃ¥gt olika modeller avger som lägst i värmeeffekt  :)



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #46 skrivet: 31 oktober 2010, 13:16:09 »
och ändå drar skalet vad det läcker ::)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #47 skrivet: 31 oktober 2010, 13:25:34 »
Nu ska vi inte krÃ¥ngla till det ännu mer oraklet  ;)

Är tillräckligt många trådar som handlar om lägsta avgiven värmeeffekt på produktblad som jämförs med hushåll som inte mäts under samma förutsättningar som specarna på produktbladen .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #48 skrivet: 31 oktober 2010, 14:18:10 »
Måste också lägga till att det inte alls är säkert att kompressorn går bara för att det kommer varmluft, det finns en viss energilagring i innerdelen och i mediet som gör att det kommer värme en stund efter det att kompressorn stannat (märks tex mycket tydligt vid avfrostning då Toshiba låter innerfläkten gå med avstängd kompressor en stund).
Går den i on-off med 50% cykel kommer det att komma värme hela tiden beroende på hur låbna intervallen är.

Utloggad jnybbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #49 skrivet: 31 oktober 2010, 16:35:48 »
Rätta mig gärna om jag har fel, men på en FD35:a är det väl inte så svårt att se om kompressorn (pumpen) stänger ner?
Jag har dÃ¥ fÃ¥tt för mig att det är när fläkten gÃ¥r ner pÃ¥ avkännings varv (lÃ¥gvarv) och lamellerna vinklas om sÃ¥ att de stÃ¥r rakt ut (sen att jag dessutom hör pÃ¥ stomljudet när kompressorn stänger ner är en annan 5:a)  ;).

Så beter sig iaf min FD35:a när den t.ex avfrostar eller när det varit mycke folk i stugan så att tempen stigit å pumpen tyckt att det räcker med värme.

Så om inte min pump är unik på sitt beteende (eller jag är helt ute och cyklar) så tror jag vi kan utesluta att Wonderer inte vet när kompressorn stänger ner eller när avfrostning sker...

Sen att han inte ska kunna värma hela huset några dagar när det är -35 tror jag inte heller är helt omöjligt.
Jag värmer själv hela huset (ca 130m2) med min FD35:a. Nu fick jag den installerad i Feb. i år så jag missade den långa kölden. Men vi hade några dagar då det var -25 ute och jag utan problem endast värmde med LVP:n.
MEN... Och här tror jag det stora grejen är... Jag märkte också när vi kom inte på 4:e dygnet med -25 att det började bli lite kyligare i vissa rum. Alltså klarade LVP:n att värma så pass att tempen sjönk väldigt långsamt i rummen längst bort.

Mitt hus är inte optimalt med ventilation (självdrag=bra drag på vintern vid -25) och så vidare. Men att huset klarar sig i några dagar med endast en LVP som värmekälla tror jag absolut på. Där emot tror jag inte på det under en längre tid (typ en vecka med dem temperaturerna).

Men det är mina fem ören...

/Johan

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #50 skrivet: 31 oktober 2010, 16:56:25 »
Du har säkert 100% rätt i det du skriver  Thumbsup

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #51 skrivet: 31 oktober 2010, 18:26:16 »
  Detta hör kanske inte direkt hit , men man frÃ¥gar ju sig varför Mitsbishi Electric-pumparna ej gÃ¥r lägre ner i effekt/förbrukning än vad de gör ?
   Det är ju ett s.k kvalitetsmärke sÃ¥ man undrar hur de resonerat när de konstruerat den / invertern ?  Sc:,h
    Tydligen anser de ej det vara väsentligt eller sÃ¥ har de ej alls tänkt pÃ¥ det !  Sc:,h
« Senast ändrad: 01 november 2010, 03:40:06 av Rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34940
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #52 skrivet: 31 oktober 2010, 20:10:41 »
De vibrerar tillräckligt mycket på de nuvarande minvarven, skulle de varva ner den mer skulle det nog bli för mycket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8465
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #53 skrivet: 31 oktober 2010, 21:30:55 »
Skulle Mitsubishin vibrera mer på lite mindre varv menar du Richard ?

Det man oftast reagerar på angående vibrationerna är när den varvar ner från avfrostningen tycker jag.
Men med bra gummitassar så är det inte så farligt.

Men som med alla värmepumpar så ska dom monteras på markstativ om man vill vara helt säker på att inte få några stomljud.
Panasonic med scroll avger dock mindre stomljud än vad jag hört från någon annan tillverkare, nu har jag inte haft alla olika märken och modeller på min husvägg är bäst att tillägga
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #54 skrivet: 31 oktober 2010, 21:45:49 »

  Detta hör kanske inte direkt hit , men man frÃ¥gar ju sig varför Mitsbishi Electric-pumparna ej gÃ¥r lägre ner i effekt/förbrukning än vad de gör ?
   Det är ju ett s.k kvalitetsmärke sÃ¥ man undrar hur de resonerat när de konstruerat den / invertern ?  Sc:,h
    Tydligen anser de det varaväsentligt eller sÃ¥ har de ej alls tänkt pÃ¥ det !  Sc:,h

Hei Rollster.

Jeg skal møte en representant fra ME nå til uka. Jeg skal spørre han hvorfor ME-FD serien har så høy min. effekt. Kommer til å stille en god del andre spørsmål også ;) Jeg skriver tilbakemelding når jeg har fått "mine" svar.
Hej så lenge :)

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #55 skrivet: 31 oktober 2010, 21:55:31 »
Dem kanske är smarta och anser att det är en oviktig egenskap.  *vinkar*

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #56 skrivet: 31 oktober 2010, 22:36:48 »
Hej igen folk... *vinkar*

här kommer nya värden för dagen som har gått

FD 35-n ställt på 18 ºC. AUTO, ute temp +8 ºC. inne temp +20 ºC. under 12 timmars drift har gått åt 1.9Kw. alltså 158w. per timme on/off drift hela tiden.

FD 25-n ställt på 18 ºC. AUTO, ute temp +8 ºC. inne temp +20 ºC. under 12 timmars drift har gått åt 1.75Kw. alltså 145w. per timme on/off drift hela tiden.

alltså nu går den inte kontinuerligt, den stannar och står under 15min. sen hoppar i och går typ 2-4min. och så vidare.... hela tiden.

väntar otÃ¥ligt när kylan kommer... blir intressant o se o jämföra de 2 pumparna i samma väderlek  studs
« Senast ändrad: 31 oktober 2010, 22:40:08 av Wonderer »
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #57 skrivet: 31 oktober 2010, 23:24:27 »
Hej Wonderer!  Ja den rapporten frÃ¥n dig lÃ¥ter riktigt bra och verkar ocksÃ¥ ganska rimlig anser jag. Thumbsup Du har dÃ¥ tagit förbrukningen frÃ¥n mätarna under 12 timmars drift med pumparna och delat denna med antal driftstimmar och därmed fÃ¥tt fram snittförbrukningen i watt/timma vilket är helt perfekt. Enda lilla frÃ¥getecknet isf är väl nu dÃ¥ om dina resp elmätare visar helt rätt eller inte, men det ger sig väl kanske framöver nu dÃ¥ om du ev byter och kollar med annan typ av mätare. :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #58 skrivet: 01 november 2010, 06:00:15 »
Hej Wonderer!  Ja jag hoppas nu bara inte att du tar allt för illa upp av det jag skrev eftersom det var naturligtvis inte alls min mening med detta

Om det inte är din mening så kanske du inte ska skriva att han ska "kamma till sig". För egen del hade jag inte uppskattat den attityden oavsett hur många smileygubbar du trycker in. Vore det inte bättre att sakligt påpeka vad man tror är fel?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Drift, Elförbruingkn FD 35/25 VABH. Imponerad :)
« Svar #59 skrivet: 01 november 2010, 06:24:41 »
Raffen din signatur är löjligt stor. Snart läge att förbjuda signaturer?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 314
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!