0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Ville Vessla skrivet 14 november 2010, 05:13:19Citat från: smurfen72 skrivet 13 november 2010, 21:37:40Varför är det större risk att 9 kw blir en elpanna än 7 kw. En 9kW kommer att ligga på gränsen redan utan elpatron, en 7kW har hyfsad marginal. Om 7kW ligger på 55/45 utan elpatron så blir det runt 67/52 med 3kW el varav kompressorn står för 62/52 vilket en IVT ska klara. Med 9kW har du 62/52 på kompressorn, kliver då 3kW el in har du ca 73/60 varav kompressorn står för 70/60, för högt. Varför skulle man spetsa med 3 kw ? borde ju räcka med 1 kw nu är jag osäker om man kan få 1 kw spets men 1.5 kw kan man få om man klarar sig med 7 + 3 spets så bör väl 9 + 1.5 kw räcka också eller ?
Citat från: smurfen72 skrivet 13 november 2010, 21:37:40Varför är det större risk att 9 kw blir en elpanna än 7 kw. En 9kW kommer att ligga på gränsen redan utan elpatron, en 7kW har hyfsad marginal. Om 7kW ligger på 55/45 utan elpatron så blir det runt 67/52 med 3kW el varav kompressorn står för 62/52 vilket en IVT ska klara. Med 9kW har du 62/52 på kompressorn, kliver då 3kW el in har du ca 73/60 varav kompressorn står för 70/60, för högt.
Varför är det större risk att 9 kw blir en elpanna än 7 kw.
Citat från: smurfen72 skrivet 14 november 2010, 11:16:12Citat från: Ville Vessla skrivet 14 november 2010, 05:13:19Citat från: smurfen72 skrivet 13 november 2010, 21:37:40Varför är det större risk att 9 kw blir en elpanna än 7 kw. En 9kW kommer att ligga på gränsen redan utan elpatron, en 7kW har hyfsad marginal. Om 7kW ligger på 55/45 utan elpatron så blir det runt 67/52 med 3kW el varav kompressorn står för 62/52 vilket en IVT ska klara. Med 9kW har du 62/52 på kompressorn, kliver då 3kW el in har du ca 73/60 varav kompressorn står för 70/60, för högt. Varför skulle man spetsa med 3 kw ? borde ju räcka med 1 kw nu är jag osäker om man kan få 1 kw spets men 1.5 kw kan man få om man klarar sig med 7 + 3 spets så bör väl 9 + 1.5 kw räcka också eller ?Självklart räcker det med 1kW för at uppnå samma resultat(vilket iofs ändå ger högre framledning på kompressorn jämfört med 7:an) men om jag inte är på en total cykeltur så ligger IVT på 3kW i första steget.
Citat från: Ville Vessla skrivet 14 november 2010, 19:21:32Citat från: smurfen72 skrivet 14 november 2010, 11:16:12Citat från: Ville Vessla skrivet 14 november 2010, 05:13:19Citat från: smurfen72 skrivet 13 november 2010, 21:37:40Varför är det större risk att 9 kw blir en elpanna än 7 kw. En 9kW kommer att ligga på gränsen redan utan elpatron, en 7kW har hyfsad marginal. Om 7kW ligger på 55/45 utan elpatron så blir det runt 67/52 med 3kW el varav kompressorn står för 62/52 vilket en IVT ska klara. Med 9kW har du 62/52 på kompressorn, kliver då 3kW el in har du ca 73/60 varav kompressorn står för 70/60, för högt. Varför skulle man spetsa med 3 kw ? borde ju räcka med 1 kw nu är jag osäker om man kan få 1 kw spets men 1.5 kw kan man få om man klarar sig med 7 + 3 spets så bör väl 9 + 1.5 kw räcka också eller ?Självklart räcker det med 1kW för at uppnå samma resultat(vilket iofs ändå ger högre framledning på kompressorn jämfört med 7:an) men om jag inte är på en total cykeltur så ligger IVT på 3kW i första steget. Elementet är säkert på 3kW, men sen tror jag man kör det i intervaller för att 'simulera' lägre effekt. Min Bosch/IVT-elpanna styr elpatronerna i 60 steg från 0-9kW...
Hörru robban ! I det vanliga snacket . Vad menar du med det ? hur ska jag tolka det?Det handalar inte bara om en arbetstank ! Det handlar även om balans i flödes sytemet . beräkningar på avspeglinsytor och om det går att ändra flöden och delta -t i kretsen . justera flödena över raditorena till beräknat kvs värde . på detta vis säker ställer man max retur temp till värmepumpen .stannar värmepumpen på för hög retur temp kan felen va dessa. och installationen är felaktigt utförd !!1. fel värmepump på installera hus.(En standard installation passar inte i alla hus och det finns andra sätt att installera och dom lösningarna tas fram på plats efter installationsutrymmen) 2.flödesberäkningen är inte gjord och utförd och dokumenterad3.Effektberäkningen av dom Raditorer som finns uppsatta är ej utförd .4. styret är inte optimerat efter dom förutsättningar som finns . 5. spetsen styrs för "grovt" . I många av dom system som är gjorda( OBS i viller och spetsen styrs med 60 eller 90 eller i ett fall 150 Watt per steg ) skapar man en flytande spets som gör att det inte blir någon över temperering .Samman fattar man detta så ändrar man inte på några naturlagar man tar hjälp av dom Thumbsup och det är vvs cocacolaFrån robbanKänns det inte fånigt i längden att avsluta ett inlägg med "VVS Thumbsup" utan att berätta vad du menar med "VVS Thumbsup"?Du kan ju lika gärna låta bli att kommentera ett inlägg om du inte fullföljer och berättar vad du syftar på? Nu har jag inte läst hela tråden men om det är det gamla vanliga du och cc kör med: "det går fint att slänga in en vp vars effekt vida överstiger radiatorernas avgivna effekt" så är det väl ingen idé att hymla med att man måste stoppa in en arbetstank eller inverter-vp?
så enligt dig kan en 9 kw pump funka och jag behöver inte byta ner till 7 kw pump?
Kom igen nu Ville. jag har beskrivit vad som gäller för att få det att fungera . .Man tar hjälp av fysikens lagar Thumbsup och sen ser man vad man kan göra.Vem är det som skryter mad att inte gilla teori? utan teorier kan man inte få till det i det praktiska .
Roland är något tveksam till riktigheten vilket gör även mig något tveksam, men att du har 55 ºC vid DUT är endast säljarens fantasi och jag föreslår att du hittar någon annan.