Hej
Eftersom jag gärna vill ta tillvara kylan i frånluften till att kyla matkällaren undrar jag om någon byggt ett kylrum med en CE50L eller annan modell.
Nu på vinter är det ju inte så intressant men jag tänkte isolera matkällaren med 10cm frigolit i vägg 5 i tak o golv och helst rostfritt på väggarna, förlustfri blir den nog ej men den ska vara väldigt tät.
Nu kommer de kluriga frågorna:
Hur skall man få pumpen att skapa lite kyla även på sommaren och speciellt en semestervecka då ingen tappar vv?
Min tanke vore att hänga på en värmeväxlare och värma upp ett ute spa.. med lite elektronik skulle man kunna mäta tempen i matkällaren och styra flödet i slingan mot ute badet. På så sätt så får man lite nytta av värmen som alstras för att producera kylan. Inte hela värden om det skulle råka bli 50C i badbaljan bara det är kallt i matkällaren. Eller finns det något bättre förslag?
Går det att modda kondensorn direkt och dra den vidare in i matkällaren? Avstånd ca 2,5 meter.
Någon som sett en ritning på en effektiv kylare om man bara använder frånluften?
Jag tänker mao inte leda in smutsig luft i källaren utan bara låta den passera genom en kylare eller en stor platt låda hängd i taket i matkällaren.
Tanken är att hålla +9 grader året om i matkällaren, idealiskt för tillverkning av Pils

Mvh//NH