0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vet någon vad som händer om man ställer temperaturen på vv på t ex 51 men med så stor intervall att man kommer över 60 på fram eller 54 på retur, vilket är min bergvärme max enligt manualen. Går nån säkring eller går elpatronen in?
Stig-H: Macho-argumentation håller förstås inte heller och om du har lägre grad änsergeant så kan jag ju bara ge dig en order..... ThumbsupSkulle du råka ha högre grad än jag så är trossen inte någon företeelse som en fältjägarestöter på i alla fall
Angående användningen av SKALL och BÖR i anvisningar från föreskrivande myndigheterså är det på det viset att juridiskt så måste man tolka BÖR precis som om det stod SKALLom man inte gjort någon annan likvärdig anordning som löser det ursprungliga problemet.Eller om man kan visa att användningen av varmvattenanläggningen är sådan att manhar kan motivera avsteg från regeln.Ansvarsfrågan är dock solklar om man väljer att avvika från det som anvisningen säger attman BÖR göra. En tillverkare eller en installatör har inte en chans i havet att klara en svängi domstolen om man valt att göra tvärt emot...För övrigt är det ju väldigt dumt att inte mata en hungrig jägare.Då kan ju vad som helst hända Thumbsup
@ smurfen72: Jag förklarade ju just varför man skriver BÖR istället för SKALL.Ansvarsmässigt är det samma sak och detta är kontrollerat mot juridiskt skoladepersoner.Legionellakörningen är precis ett sådant trix för att klara sig undan kravet på 60grader hela tiden. Problemet med detta trix är att det inte verkar vara vetenskapligtunderbyggt. I alla fall har ingen kunnat visa upp något sådant material för mig.Jag är mycket intresserad av länkar till sådan information. Tillverkaren överlåter judessutom ansvaret på användaren och det är dels fegt och dels har ju användarennästan aldrig kunskaper nog att bedöma vad som är rätt och fel. Bedömningarna görsistället på ekonomiska eller känslomässiga grunder.
Råden från mig som privatperson blir alltså precis de samma: - kallvatten skall hållas kallt - varmvatten skall hållas hett