Jag kör mc ännu här uppe i piteå. Och för korta svängar är det inget problem med kylan. I går -1 grad ute så åkte jag förbi en TRÅNGBODD bekant som just kommit ur duchen och kokade köttben på spisen med kolfilterfläkt. Braskaminen levererade rejält med värme och jag stannade bara en 30 min hos honom. Sedan på väg hem stannade jag halvägs för att tanka, och rent ut sakt höll jag på att frysa ihjäl. Så kall har jag inte varit i höst trots mera minus ute. Detta enbart från all fukt som hamnat i mina kläder.
Om jag tängt till lite så skulle jag ha lämnat jackan och tjocktröjjan och jeansen i kallfarstun hos kompisen. Då hade jag inte fått en bråkdel av fukten med mig på hemresan.
Då man värmer ett oventilerat fuktigt rum så försvinner inte fuktigheten i sig. Men den relativa fuktigheten sjunker så det känns torrare. 20 grader och +80% relativ fuktighet känns lite ruggigt. Höjer man tempen till 23 grader sjunker den relativa fuktigheten med runt 20% och det upplever man som varmt men lite kladdigt. Klämmer man till med 26 grader vilket gärna byggjobbare vill ha så reagerar man nästan inte på fuktigheten,runt 40% fast mängden vatten i luften faktiskt är densamma som vid 20 grader. Men oavsett innetempen så bär man med sig fukten då man går ut i kläderna, som då i kyla leder in kung bore oavsett vad man har på sig.
80% fuktighet på sensommaren och 27-30 grader inne är fruktansvärt tungt. Man blir trött fast det är svårt att sova. De första 20% relativ fuktighet får jag bort på några timmar med en bilkylare med fläkt och kallvatten som spolar igenom den. och flera liter vatten kondenseras bort på utsidan av kylaren. Och då jag har 60% relativ fuktighet blir livet mycket lättare att leva. Senare på kvällen har jag runt 25 grader och då är det inte svårt att sova och dammsuger man, blir man inte blöt i svett.
Klas i sjön har en innemätare med fuktmätare. Den visar just nu 38% luftfuktighet och innetempen visar 19,3 på den ena och 20 på en annan inneutemätare. (dom står bredvid varandra) Jag satt en timma i kortkallingar i morse och läste tidningar och fikade. Vilket skulle ha varit kallt om jag hade 60%-80% i luftfuktighet. Förra kalla vintern visade mätaren 20% inne som lägst som är ett rekord. Då fodras inte så varmt inne för att upplevas behagligt.
Det kanske är vetskapen om dessa fenomen som får mig att inte stirra mig blind på innetempmätarna. Jag kör min nibe på kurva 2 så den svarar inte upp lika hårt då det blir kallare, så innetempen sjunker något med sjunkande utetemp. Pratar vi -20 -30 grader så är golven varma och sköna att gå på och under taket är det betydligt kallare. Men jag fryser inte. Inte ens i kortkallingar på morgonen.