0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Tack för svar.@smurfen72: Du skriver "Minska gradminuterna för kompressor start till kanske -100. Kolla max avvikelse från bör värde om det står för lågt hinner kompressorn inte jobba ikapp gradminuterna utan den bryter på för stor avvikelse från börvärde."Jag ska göra den förändringen som du föreslår. Idag går VP in vid -60 gradminuter. Jag ska ändra till -100. Jag förstår dock inte vad det ska göra för skillnad . Sen säger du att jag ska kolla max avvikelse mellan är- och bör-värde. Det finns ingen sån meny där jag kan kolla det. Men din fråga antyder att VP slår av om avvikelsen är för stor. Det skulle möjligen kunna förklara mitt problem. Kanske är det så att mitt system aldrig orkar producera den energi som krävs att värma upp mitt hus, och att jag därför alltid kommer att ha en negativ avvikelse mellan är- och bör-värde. Vilket i sinom tur leder till att jag alltid har har negativa grad minuter. Hur mäts gradminuterna? Är det skillnaden mellan är-värde och bör-värde på framledningstemperatur som mäts. Om det är så, så borde ju husets storlek inte ha någon betydelse. Att kunna värma upp framledningstemperaturen till en viss nivå borde väl inte alls bero av husets storlek? @Rickard: Du skriver "Om B-steget går in först vid 400 gradminuter så är det skälet till att det ser ut som det gör för dig.". Mitt startvärde för värmepump står på -60 gradminuter. Ändå är det så att B-steget går ett tag, och sen lägger det av, trots att jag har -400 gradminuter. Det är just det som jag inte förstår. Varför lägger VP av. Efter 20 minuter startar den igen, för meny "tid mellan starter" är satt till 20 min. Sen går den ett tag, och lägger av igen, trots att den fortfarande står på -400 gradminuter.@Carl: Jag har satt meny "effektstegsreglering" till 9 grader C. Det betyder att så länge temperaturen är under 9 grader kommer steg B att gå in när jag nått - 60 gradminuter. Och är det över 9 grader så kommer steg A att gå in. Så har jag i alla fall förstått det. Men i mitt fall så fungerar det ju inte, och det är därför jag ställer frågorna. @Rickard: Här är något jag inte förstod. Jag har inte skrivit om värmepumpen stannar helt eller om bara värmeväxlaren slår av, för jag förstår inte riktigt skillnad. Hur ser jag denna skillnad? Är det så att när värmepumpen slår av, så slutar den att cikrulera vattnet i huset? Här är i alla fall en beskrivning av symptomen. Framledningstemperaturen går upp till nära börvärde (kanske ibland t.o.m. över, men det kan bero på om det är tillräckligt varmt ute eller ej, jag är inte säker). Och sen faller det ner till 20 grader. Det blir förstås kallt på elementen och i huset. Kompressorsteg "B" startar 24 gånger per dygn (åtminstone sista dygnet). Gradminuterna ligger mest på minus 400 hela tiden.