Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor som ger dÃ¥lig värme!  (läst 17237 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Fläktkonvektor som ger dålig värme!
« Svar #15 skrivet: 03 december 2020, 13:09:31 »
Hej!

Lite trådarkeologi här, men jag har nästan samma problem. Men inte riktigt. Har Bergvärme och tre fläktkonvektorer (Atisa) i hela huset. Från BVP går ett par rör upp på övervåningen, där sitter ett T-kors. Åt ena hållet går ett par lite grövre rör till två element som funkar bra (ett uppe ett nere). Åt andra andra hållet går ett lite smalare rör till ett fläktelement nere.

Det ensamma fläktelementet värmer mycket sämre än de andra. Jag tror inte det är damm, men ska kolla det. Tyckte bägge vertikala rören till det var mycket svalare än rören till det andra. Så vitt jag vet finns inga strypningar någonstans så jag misstänker att det kanske blivit lite stopp nånstans?

Har hört lite rasslande i rören här uppe förr. På den grova sidan vid T-korset sitter två slangar för att ta upp lite värmeutvidgning av rören antar jag.

Kan en rörmokare spola ur systemet? Kanske man kan själv?

(DF: Jag har också en SAAB 99, 210kvm och eldar i två kakelugnar :) )
Mottrycket måste balanseras, flödet tar helst lättaste vägen. Om stammen är smalare på ena sidan går flödet gärna hellre i den stora stammen. Stryper man den stora stammen så börjar allt mer flöde gå i smala stammen och värmen finns sedan på båda sidor.

Finns det inga justerventiler alls grova sidan som du kan strypa? Radiatorerna brukar ha möjligheter att strypa. Kanske kan räcka.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adent

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköpingstrakten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor som ger dålig värme!
« Svar #16 skrivet: 03 december 2020, 14:52:01 »
Tänkte på det, men ser sedan att det grova röret övergår i lika smala när det väl delar sig till de två konvektorerna på den sidan T-korset. Men det har hänt något så det är nog inte det som är problemet. Jag vet att elementet har värmt bättre.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Fläktkonvektor som ger dålig värme!
« Svar #17 skrivet: 03 december 2020, 15:02:56 »
Aha, det har förändrats. Ja då kanske rengöring eller luftning den enda som funkar. Mja testa öka cirkulationspumpen lite, kan hjälpa.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adent

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Jönköpingstrakten
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fläktkonvektor som ger dålig värme!
« Svar #18 skrivet: 04 december 2020, 17:37:26 »
Hejhopp!

Det blev ganska billigt \o/. Jag provade att lufta ett element själv, men ingen luft. Sen kom rörmokarn och luftade lite, men ingen luft. De hade inte tid att göra mer idag, vilket nog var en himla tur.

Jag tyckte det var nååågot sämre fläktdrag i det element som värmde dåligt. Tog ett A4-papper och höll över det som fungerade bra och det hade lyftkraft ända upp i taket. Tog med papperet till konvektorn som funkade dåligt, där kunde det ligga kvar rakt över utblåset! Shit vilken skillnad. Men bägge elementen var ju satta på fläktläge 3 och dammfiltren var rena.

Skruvade isär elementet och tog ner fläktpaketet, på baksidan av värmepaketet var det som en matta med damm.
En timme senare med dammsugare och luftmadrasspump (för att blåsa igenom dammet) och mjuk borste var allting inklusive själva fläktarna fria från damm. Vilken skillnad! Antingen har vi av misstag kört det med dammfiltret borta eller så läcker det in någonstans. Ska kolla på det!

Men otroligt skönt att det inte var allvarligare än så!

Så tips till andra: Testa hur bra ett A4-papper flyger, väldigt svårt att känna med händer och ansikte att det var olika mycket blåst i dem.

MVH: Mikael

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!