0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får ett mycket "trögt" system, när du har behov av högre temperatur i rummet tar det lång tid att öka tempen på väggen. Det blir ungefär som en golvvärme med slingorna djupt ner i betongen.
Och ökenfolken grävde ner keramikrör på några meters djup som de fläktade luft genom (som en primitiv form av AC) för att kyla ner tälten dagtid. Finns ju mycket att göra med design.MVH/Gano
Jag förstår inte riktigt vad fördelen skulle va mot att lagra värmen i vattentankar, vatten är väl minst lika bra lagringsmedia och mycket lätt och effektivt att flytta dit man vill ha värme (eller kyla). [/quoteBilligare å enklare ä väl tanken,en passiv vanlig tegelvägg behöver inte nån fom av styrning reglering blir den varm av instrålad sol så värmer den på natten...å livslängden är väl i det närmaste oändlig ...service å underhåll ? en vägg med vatten slingor blir lite dyrare att göra å behöver förmodligen en acctank + nån form av styrning och yttre värme källa för att funka bra men den hämtar ändå in gratis solenergi då det finns..jag tror på iden iomed att solvärmen endast i mina ögon är ett komplement till övrig uppvärmning...sen om man tittar till vad som e svårt att få gratis i ett passivhus så är det just varmvatten en stor del av uppvärmnings eller drift kostnad i ett passivhus är kostnaden för just varmvatten även om det sitter generöst med solfångare på huset...solfångarna klarar ej av att göra varmvatten störredelen av vintern hur bra dom än är....En "vägglösning" + en acctank och vatten mantlad kamin skulle lätt lösa det problemet..även om det va minus 45 i 2 månader