Bytte för ca 1,5 år sedan min ES480 till en IVT Greenline HT Plus C9 med volymtank på 120 l. Kolla min tråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25290.msg287327#msg287327.
Är grymt nöjd med pumpen. Pillade lite på inställningarna i början men i princip har jag inte rört något. Besparingen är häpnadsväckande. Har gått från 45-50 000 kWh per år till 16 000 kWh tro jag. Kommer inte ihåg så noga. Känns inte som jag behöver bry mig längre. Hushållselen står för den största delen. Har separat elmätare för VP:n och tror att jag förbruka någonstans kring 7-7 500 kWh för uppvärmningen förra året och då hade vi en KALL vinter och frugan gillar att ha 23-24 grader inne.
Pumpen är tyst och hörs inte då den går. Vi bor i ett enplanshus och VP:n står i tvättstugan mitt mellan kök och sovrum. Hundarna har vattenskålarna i tvättstugan så dörren står alltid öppen och lyssnar man noga kan man möjligen höra då pumpen slår till men sen är det tyst.
Har alla termostater på max och justerade in värmen en gång för alla i golvvärmefördelare. Har verkligen aldrig känt behov av att justera någon rumstermostat. Har inte heller någon innegivare och ser inte heller något behov av en sådan.
Ersatte frånlutsåtervinningen i ES480 med en kanalfläkt på vinden. Kostnad - ett par tusenlappar och installationen bjöd dom på. Tog väl nån timme.