Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe Split eltillskott.  (läst 1658 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
Nibe Split eltillskott.
« skrivet: 08 september 2010, 05:46:50 »
Hej

Jag har en Nibe Split som har varit igång nu i ca 2månader och igår satt jag och kollade igenom menyn på den.
Jag såg att el tillskotten har varit igång i 16timmar och kompressorn i 48timmar.
Men varför har el tillskotten varit igång när jag har den inställd på att inte använda det?
Den måste ju kunna värma varmvatten endast med hjälp av pumpen eller?
Hur ser det ut för er andra som har en Split?

Tacksam för svar Jimmy

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split eltillskott.
« Svar #1 skrivet: 08 september 2010, 06:59:38 »
Hej Jim.
Kan vara så att eltillskott krävs vid legionellakörning. Så är det på min Split iallafall.
Har för mig att min bränner upp till 60 ºC varannan vecka under en 30-40 min period.
Detta har diskuterats i annan tråd ang Split.
Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Jim80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split eltillskott.
« Svar #2 skrivet: 08 september 2010, 08:11:10 »
Ok kan ju vara så men varför använder den inte ute delen? kan den inte värma upp så mycket?

Känns som om 16timmar är lite mkt.

Jag har inte ställt in den så att den ska åka vattentempen något, men den kanske gör det ändå?

Sen när det blir kallare ute hur länge klarar ute delen av att värma huset utan elpatron? Någon som vet?




Jimmy

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1158
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split eltillskott.
« Svar #3 skrivet: 08 september 2010, 17:15:49 »
Hej Jim har för mig att legionellakörningen är förprogrammerad.
Apropå kyla å utedelen är det inviduellt var i landet storlek på hus isolering osv........
Men i mitt fall så gick elstegen på grund av kyla endast en gång.Mig veterligen. Hade då -22,4 ºC  tomte::
Alla dessa spörsmål avhandlas i tidigare trådar. Bla Freeze å Jonas trådar /split.

Mvh tyke :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Nibe Split eltillskott.
« Svar #4 skrivet: 08 september 2010, 17:38:26 »
Kolla de andra trådarna - det finns en mängd olika inställningar som du kan göra på Splitten...
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Nibe Split eltillskott.
« Svar #5 skrivet: 08 september 2010, 23:45:46 »
Det framgår int av menysysystemet eller beskrivningen, men med 16 timmar
menas 16 KWh - altså 8 timmar med elsteg 1, eller 4 timmar med elsteg 2.
Jag kan inte förklara det på annat sätt än att legionellakörning har gått.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!