0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om det rostat hål i acktanken på radiator sidan lär ju elementen vara i dåligt skick med men det kanske var beredaren som läckte.
Hur blev det med förvärmning av vv i knäpptanken.
Är syftet att ge vp mera vatten att jobba med så brukar man sätta kärlet(volymförstoraren)på returen imellanvp och elpanna.Jag förstår inte bilden redigt med vp in och rad ut //Thommy J
Tror jag med... Bara den pallar belastningen att ligga full med vatten. Är den PUR-isolerad borde det vara lugnt. Är det "ludd" vete tusan... Den är väl tänkt att hänga på vägg antar jag? Är då vägg-fästena svetsade direkt i tanken?
Syftet är både mer volym och knäppätare. På den övre anslutningen kommer vattnet från värmepumpen. Via den nedre anslutningen går det vidare till radiatorerna.
Citat från: purjo__ skrivet 11 september 2010, 22:35:31Syftet är både mer volym och knäppätare. På den övre anslutningen kommer vattnet från värmepumpen. Via den nedre anslutningen går det vidare till radiatorerna.När kommer det varma vattnet till elpannan då?//Thommy J
Just nu ligger framledningen på ca 25 grader så när VV-produktionen är klar blir det helt plötsligt 30 grader varmare vatten till radiatorerna. Detta ger upphov till snabba knäppningar i kanske 30 sekunder. Sen blir det tyst en liten stund för att återigen börja knäppa lite mindre intensivt när ledningarna svalnar av till rätta temperaturen igen.