0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det är 1000 liters tanken som har VVB så kan man överdimensionera värmepumpen en hel del. Ta inte en för liten.
Citat från: Carl N skrivet 22 augusti 2010, 17:47:07Om det är 1000 liters tanken som har VVB så kan man överdimensionera värmepumpen en hel del. Ta inte en för liten. Ja.. 1000lit tanken har en varmvattenslinga i sig.. Varför tycker du att man skall överdimensionera den? För att pumpen skall få kortare drifttid och på så vis hålla längre? Har du något förslag på effekt?
Citat från: taz79 skrivet 22 augusti 2010, 19:34:17Citat från: Carl N skrivet 22 augusti 2010, 17:47:07Om det är 1000 liters tanken som har VVB så kan man överdimensionera värmepumpen en hel del. Ta inte en för liten. Ja.. 1000lit tanken har en varmvattenslinga i sig.. Varför tycker du att man skall överdimensionera den? För att pumpen skall få kortare drifttid och på så vis hålla längre? Har du något förslag på effekt? Just för att uteffekten sjunker när det är som kallast ute. Med 1000 liter så har VP:n rejält med volym att jobba mot. Jag skulle tagit minst 10 kW kanske större. Om vi nämner märken så ta in offerter på CTC EcoAir, Nibe 2025 och Thermia Atella också. Men jag märker att flera på forumet talar sig varma om Ecozon.
Citat från: Carl N skrivet 22 augusti 2010, 21:22:19Citat från: taz79 skrivet 22 augusti 2010, 19:34:17Citat från: Carl N skrivet 22 augusti 2010, 17:47:07Om det är 1000 liters tanken som har VVB så kan man överdimensionera värmepumpen en hel del. Ta inte en för liten. Ja.. 1000lit tanken har en varmvattenslinga i sig.. Varför tycker du att man skall överdimensionera den? För att pumpen skall få kortare drifttid och på så vis hålla längre? Har du något förslag på effekt? Just för att uteffekten sjunker när det är som kallast ute. Med 1000 liter så har VP:n rejält med volym att jobba mot. Jag skulle tagit minst 10 kW kanske större. Om vi nämner märken så ta in offerter på CTC EcoAir, Nibe 2025 och Thermia Atella också. Men jag märker att flera på forumet talar sig varma om Ecozon. När du säger 10kW är det värmeeffekten du pratar om? Vad drar en sån pump i el ungefär?