Hej!
Jag och min pappa har en verkstad och idag värmer vi upp allt med en vanlig panna som går på eldnings olja, kall luft in bak och varm luft ut fram. Har funderat fram och tillbaka ifall ifall man kanske ska skrota pannan och montera luft värmepump istället. Men det har blivit mycket olika sagt om vad man ska ha.
En som var där och räknade lite tyckte att det räckte med en inne enhet, en annan tyckte det behövdes två(Jag tycker att det kanske behövs tre). Sen så i en verkstad så är ju dammet ganska fett, oljedam. Och fastnar överallt och alla säger att det klarar vanliga värmepumpar, men när man frågor dom ifall dom har provat och monterat i en verkstad med oljedam och dyl så kan dom inte säga någon bra referens.
Vill dock inte stå där något år senare och inget fungerar och säljaren kanske drar någon vals om att det kan bli så.
Det som gjorde att jag började fundera på allt detta nu är för att i det bakre rummet (lager, kontor) ska jag göra om till lite bättre kontor och vill inte ha i allt damm från verkstaden, Funderade då på sätta en fläkt som blåser in luft uteifrån och en luft värmepump där. Men jag vill inte börja i helt fel ände. Detta är inte direkt min starka sida med värme och ventilation.
Någon kanske kan kasta lite ljus på vad som är rätt och fel.
Här har jag skissat ur lokalerna ser ut och var pannan är idag.
http://www.sm5ylg.com/Verkstaden.htm