0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Värme så att man måste köra luftkonditioneringen mer på sommaren, så man sparar i själva verket ännu mer energi, menar du? tomte::
Brine-pumpen är det väl ingen idé att du blandar in? Den går ju enbart när kompressorn går. Självklart är det Vb-pumpen vi diskuterar båda två. Det kan hända att du stänger av Vb-pumpen under sommaren, men det är många som låter den gå även under sommarsäsongen. Hur vet purjo att TS hör till dem som stänger av Vb-pumpen under sommaren?
TS hade angett 285 dagar i sin egen beräkning, så jag utgick ifrån det. :,v(
Citat från: purjo__ skrivet 17 augusti 2010, 00:12:46TS hade angett 285 dagar i sin egen beräkning, så jag utgick ifrån det. :,v(Fel! Om du tittar efter lite mer noga så ser du att det är *DU* som introducerade 285 dagar i diskussionen och att sedan TS bara besvarade ditt inlägg med att också använda 285 dagar i sin beräkning.För övrigt tror jag inte ett ögonblick på att 100% av drivenergin för cirkpumpen blir nyttoenergi i form av värme där man vill ha den, även under övriga årstider. Om man känner på Vb-pumparna så blir de ju tämligen varma och den värmen utstrålas till stor del just i det utrymmet där pumpen befinner sig (vilket t.ex. i mitt fall är i ett garage som ändå redan är varmare än jag behöver, året runt).