0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mm, eller separata shuntgrupper under radiatorkretsen, men säg att man vill ha lite komfortvärme under klinkern i badrummet eller i källaren eller på betonggolvet i garaget när man ska ligga och kräla under nåt fordon, medan man inte har nån värme på radiatorkretsen, hur gör man då då? Jag menar, nån finurlig lösning har dom säkert tänkt sig med dom där "flera klimatsystemen", men jag förstår inte riktigt hur.
Varje klimatsystem har ju en egen pump, en egen shunt och en egen framlednings- och innegivare: Nibe ECS-40 Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.Som jag förstår ditt hus blir det väl två klimatsystem: Ett för radiatorerna, då de behöver högre framledning och förmodligen en annorlunda kurva mot golvvärmen. Sen ett annat system för golvvärmen, där du stryper källaren med en kran eller termostat - t ex i en fördelarstock - eftersom du vill ha en lägre temperatur där. Likadant med garaget, en strategiskt placerad kran. Sen ska väl hela baletten justeras efter varmaste rummet i varje system antar jag...Typ...?
Citat från: Strip skrivet 19 augusti 2010, 08:54:21Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.Nej, det är bara det första systemet som räknar gradminuter! Vilket som jag skrev i min post tidigare måste sitta mot den krets som kräver högst framledningstemp. Övrga klimatsystem som adderas shuntar ner tempen efter egen värmekurva.
Ett klimatsystem blir, om jag fattat saken rätt, som ett helt eget system, med egen innegivare, framledningskurva, gradminuter osv.
Rumsgivarna finjusterar börvärdet för framledningstemp, och detta innebär också att gradminutberäkningen blir annorlunda.Behövs det mindre värme i huset så justerar rumsgivaren ned börvärdet, och gradminutregleringen räknar då också långsammare upp värdet, vilket gör att man får längre stilleståndsperioder på kompressorn än om man kört utan rumsgivare.
Lyfter en gammal tråd.... Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.
Citat från: JockeB skrivet 29 december 2010, 11:45:42Lyfter en gammal tråd.... Jag vill ha värme i källaren (golv värme) längre in på våren och starta tidigare på hösten.Hur kan man få det att fungera med ECS 40/41 ?Om gradminuterna "bara" räknas för övervåningen.Manuell avstängning vill jag inte hålla på med.Det där går att lösa med flera klimatsystem, men i ditt fall kan det nog bli lite komplicerat, eftersom de sekundära klimatsystemen alltid är beroende av att det primära systemet håller samma eller högre temperatur. Om VP slutar tillverka värme till det primära systemet, så kallnar det sekundära också.Man kanske skulle kunna köra pannan mot en tank och installera två sekundära klimatsystem...?
Tänkte inte köra hela sommaren men om man har värmen på tills det blir 17 ute funkar det väl ?men om man kör ut 20-23 graders vatten så kanske det räcker för golvvärmen, det går väl att knäcka till kurvan.Jag får väl prova och rapportera tillbaka ( om det blir en Nibe)