Har inhandlat en beg IVT optima 700 med tillhörande IVT Combicompact. Skall driva varmvattenproduktino och 4 golvslingor om totalt 80 m2 i en halvdåligt isolerad skånelänga i sten.
Har kopplat in paketet och dragit 22mm cu-rör både mellan enheterna och från combicompact till fördelningsrören mot golvvärmen. Har avluftare på samtliga rör i dess högsta position.
Problembild:
Pumpen lägger av med meddelande Hög Pressostat efter några minuters - 15 minuters gång, jag misstänker att det är så snart den ska värma golvvärmen och shunten slår om från varmvatten. Jag är dock inte säker på att det är just i detta ögonblick.
Har luftat, luftat och åter luftat
tömt filter vid VP. Sitter nu och funderar på olika alternativ kring vad som kan hjälpa problemet.
- Bör jag ha en extra cirkulationspump till att driva på golvvärmeflödet än den som sitter i combicompacten? Det är bara 80m2 golvvärmeslingor (20mm.).
- fördelningsrören till golvvärmen är hemmabyggda i R15 gjujärnsrör - jag misstänker att det är en flaskhals i flödet, skulle det räcka för att skapa hög pressostat?
- Kan jag mäta någon del av elektroniken för att bli klokare på detta? Enheten är från 2001 så har en ganska trivial panel.