0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Livet är jobbigt som okunnig men jag tror jag klarar det också En vacker dag inser du också Raffen att utslaget på ett år så är det minimala skillnader på tex Toshiba RAS10/13 och Mitsubishi FD25/35 Du överskattar den förmågan alldeles för mycketHar en FD35 hos mig och skulle man gå efter dina teorier skulle den gå on/off väldigt ofta men jag måste göra dig beskviken för det gör den inte.Som jag skrev tidigare är det inte många som behöver så lite värme i sin fastighet som du gör i ditt eget väldigt snåla hus med låg innertemperatur där du knappt behöver värma med något men så ser inte 98% av hushållen ut.Hade jag haft en stuga på 20-30kvm vore det skillnad på antalet on/off per dygn till Toshibans fördel men hur det slår effektmässigt på ett år även i den typen av stuga vet jag inte.Men som den mycket kunniga person du är så vet du säkert svaret i kronor räknat Nu har man hamnat i detta med raffen som jag tänkte jag skulle undvika då det kan pågå i evigheter
HejJag har en Mitsu GA25,föregångaren till GE25. Tycker den går ganska snålt, har hittills i oktober förbrukat 74 kWh, och den tar i princip hela husets uppvärmning. Den sitter ganska lågt på bottenplan, när jag mäter är det 37 cm mellan golvet och innerdelen.Men man ska nog inte överdriva det faktum att värmen stiger. Möjligt att det stämmer om man har en stång och ett stort hål som på brandstationen. Jag tycker nog att det kan bli kyligt på övervåningen hemma om man inte startar maskinen i trappan då och då. Det sitter ju trots allt elradiatorer på övervåningen.-Törs man fråga hur isoleringen är uppe på vindsvåningen ?MVH/Gano
Kul ! "Debatten" flödar lite smått här , och det är bra så länge den hålls någorlunda saklig . Och det verkar den göra . Här får ni lite att "bita i " : 1 : Vi har nu då en ME GE25 på vår vindsvåning som är på ca 44 kvm . Majoriteten av värmebehovet kommer naturligtvis nerifrån via trappen så den behöver bara "stötta lite" . Hittils denna månad har den ändå förbrukat ca 52kwh . Tycker själv det är snudd på för mycket i.o.m att den i praktiken bara lyfter någon grad . Rörlängd ca 7 meter . Tycker ni detta verkar OK elller beror det på pumpmodell månne eller kanske på rörlängden ? 2 : Småningom blir vårt kontor/hobbyrum som byggs ihop med garage (skild ingång/ej mellandörr) färdigt och blir då 30 kvm . Välisolerat . Kylkillen som monterade vår GE25 rekommenderade en FD25 . Vore roligt med "coments" av er angående detta . mvh Rollster
jag har inga kommentarer