Javisst har Gano fullständigt rätt här att en stor del av hushållselen återger värme till huset genom all elektrisk utrustning som finns i hemmen och som redan har nämts. Det är heller inte helt ovanligt att det förekommer viss stödvärmning av vissa utrymmen med t.ex elelement e.d som inte ens alltid uppmärksammas och framför allt inte mäts specifikt utan då ingår även denna förbrukning i hushållselen givetvis.
Så självklart så är det allra viktigast att uppge den totala energiförbrukningen enligt huvudmätaren, sen om man nu vill ha lite koll på sin energiförbrukning (vilket väl är högst normalt) så är det ju bara skaffa lite förutsättningar för att även kunna få veta hur stor del av den totala förbrukningen som motsvarar uppvärmningen (värmepump/ar) och ev varmvatten (om nu inte detta redan ingår via värmepumpen), resten är ju då hushållsel (inkl en rätt stor del av uppvärmningen).
Själv redovisar jag alltid total förbrukning enligt huvudmätare samt specar upp hur mkt av den siffran som ligger på de resp värmepumparna, varmvattnet och hh-elen, sen har man självklart sin profil hyggligt uppdaterad om någon skulle undra över någonting, inget konstigt alls med detta tycker jag.
Borensbergaren: Jovisst kan man väl jämföra luft/luft pump med bergvärme om man så önskar och om man redovisar sin förbrukning som jag beskrev ovan, det är ju bara att ta siffran från resp pump/ar och varmvattnet och lägga ihop dem och sedan jämföra med bergvärmaren som redan har sitt varmvatten med i sin pumpförbrukning.

Mvh Raffen.