Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: stänga av vvb  (läst 17584 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjena

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
stänga av vvb
« skrivet: 12 juli 2010, 22:29:35 »
kan man stänga av strömmen till vvb
om man har solfångare nu på sommaren?
eller är det helt fel..

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: stänga av vvb
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2010, 23:01:09 »
Jag skulle låta elpatronen vara på

Om solen inte orkar värma vattnet helt så går patronen in och höjer de sista graderna.
och om solen orkar att hålla 100% varmvatten då går ju inte patronen ändå.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: stänga av vvb
« Svar #2 skrivet: 13 juli 2010, 09:42:04 »
Precis som Lmf säger: låt elpatronen vara på den garanterar både
tillgången på varmvatten och hindrar bakterietillväxt.

Optimalt skall soltanken bereda varmvattnet i en slinga och en separat
el-VVB sitta i serie efter solberedaren. Soltanken kan "falla fritt" i temperatur
om solen inte behagar lysa och solen får då chans att börja värma hela tankens
volym frÃ¥n en sÃ¥ lÃ¥g temperatur som möjligt. DÃ¥ fÃ¥r man den bästa av tvÃ¥ världar  Thumbsup

FörrÃ¥dsberedare med inbyggd solslinga direkt i bruksvattnet är "av ondo"  huvuddunk
Sådana missfoster borde inte få säljas...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: stänga av vvb
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2010, 16:46:21 »
Man får inte rekomendera nån på detta forum har jag fått lära mig, för då blir man skyldig till mögel och dålig hygien, legionella mm,mm.

Jag personligen, får jag säga så? Skulle ha sänkt termostaten, eller kört den på timer på kvällstid..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: stänga av vvb
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2010, 21:53:48 »
Det är mig du syftar pÃ¥ .  Den diskussion som varit i tidigare trÃ¥d har jag envist stÃ¥tt  pÃ¥ mig i p,g,a dom drift erfarenheter  jag har av hus som varit utsatta för undermÃ¥lig ventilation . och jag gör det gärna igen om nÃ¥gon annan tar upp det i nÃ¥gon trÃ¥d.

Man kan och får rekomendera någon om man vet och förstår konsekvenserna av det man tipsar om . Det är det Forum är till för .

Läser man t,e,x Sobris inlägg i den här frÃ¥gan är svaret klockrent ,allt är med .Hur vad och varför det är sÃ¥  Thumbsup
Exemplariskt
C C
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: stänga av vvb
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2010, 06:55:01 »
Jag skulle gjort som apan.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3911
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: stänga av vvb
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2010, 07:29:25 »
Solslingan bör enbart förvärma...precis som Sobris skriver.

Att duscha kallt för att spara ören, låter omodernt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: stänga av vvb
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2010, 09:02:57 »
Hej

Jag brukar ju själv stänga av elpatronen på sommaren när jag är säker på vädret. Alternativt så kopplar jag in ett tidur som spärrar elpatronen mellan 6 och 14.

Varför diskussionen om att plocka ut mesta möjliga kWh ? Jag trodde det rörde sig om ett varmvattensystem ? Då vill man väl ha varmvatten ???

Sedan vet jag inte om det är "optimalt" att ha en vvb i serie efter en acktank, det gäller väl kombisystem om ens där.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: stänga av vvb
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2010, 12:35:47 »
Om det är en förrådsberedare vi pratar om så får den inte ha lägre temp.
än 60 grader någonstans i hela sin volym, vilket gör att den är en ganska värdelös
solackumulator. Det duger alltså inte att köra en 300 liters VVB med solslinga
på de temperaturer som solen bjuder på och sedan spetsa i ett andra steg.
Detta kan man bara göra med slingberedare....

Man kan alltså INTE sänka termostaten och på moderna el-VVB går det av förklarliga
skäl inte längre att ställa in lägre temperaturer än 60 grader.

Möjligen tidsstyra, men varför? Tidsstyrningen kommer troligen aldrig att motivera sin
egen existens eftersom tomgångsförlusterna är väldigt små.

Vi har vid flera tillfällen diskuterat var elspetsen för VV skall sitta: i ack.tanken eller
i en liten elberedare sist i serie. I min skalle är saken helt klar, den skall sitta separat.
Här är ett antal argument för en sådan lösning:
- alltid "säkert" varmvatten
- alltid tillräcklig mängd VV
- inga konflikter mellan el och sol
- all volym i ack.tanken blir tillgänglig för solen att jobba mot
- ingen risk att omrörning i tanken "triggar igång" elpatronen
- när solen klarar att skapa färdigt varmvatten behöver VVB inte jobba alls

Elpatron i ack.tank ser jag främst som en reserv för värmen i huset om ordinarie värmekälla
av någon anledning inte kan användas.

Ang. prioritering mellan temperatur och energi, så kan man i de perioder när huset inte
har något värmebehov prioritera på temperatur (på bekostnad av energi!!). Detta gör
man upp till den nivå att solen står för färdigt (= 60 grader) varmvatten, se'n växlar man
prioritering till max energi istället.

Om huset däremot behöver värme, så bör man alltid prioritera på energi (på bekostnad
av temperatur).
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: stänga av vvb
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2010, 14:35:58 »
Håller med om detta, men bor man i moderna villa, så finns inte möjligheten, när oftast vvb står i tvättstugan, eller givetvis kan man slänga ut och börja om, men känns inte motiverat.

Med 300liters vvb och en solig dag så borde solen räcka hur som..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: stänga av vvb
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2010, 14:48:31 »
Ja, det är ju svÃ¥rt att prioritera om man inte har nÃ¥gra val  Thumbsup

Se'n kan man ju undra vad som skall betraktas som en "modern villa"?
Är det en med eller utan valmöjligheter?

Och åter igen: 300 liter VVB med solslinga i bruksvattenvolymen är i stort sett
bara en onödigt stor varmvattenberedare. Eftersom hela volymen måste hållas
på minst 60 grader så kan solen inte hjälpa till med särskilt mycket. Sitter man så
dumt till sÃ¥ är det bara att beklaga  :(

Att göra varmvatten när solen skiner är ingen konst alls. Det kan man i princip inte
misslyckas med. Tricket är ju att omvandla ljus till värme även när solen inte skiner.
Tittade till en anläggning i går och där kom det ner 35 grader varmt vatten från taket
trots att det regnade  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: stänga av vvb
« Svar #11 skrivet: 16 juli 2010, 15:40:38 »
Möjligen tidsstyra, men varför? Tidsstyrningen kommer troligen aldrig att motivera sin
egen existens eftersom tomgångsförlusterna är väldigt små.

Man tidsstyr därför att största kWh-uttaget ur ackumulatorvolymen sker på morgonen. Då finns en risk att elpatronen hoppar igång.

Nackdelen med att ha en fristående VVB i serie efter en acktank är att den drar tomgångsström när man inte använder så mycket varmvatten (nattetid, semester, bortresta etc). Temperaturen faller nämligen eftersom den saknar kontakt med solslingan. Hade man tagit varmvatten ur en slinga högt upp i acktanken så händer aldrig det. Det är bara ett sätt att få värmesystemet att fungera bra, inte att optimera själva varmvattenuttaget. Det finns fler sätt att få värmesystemet att fungera bra.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: stänga av vvb
« Svar #12 skrivet: 16 juli 2010, 15:56:06 »
De flesta hus utan källare tex, när "driftrum" sitter i tvättstugan, så är man relativt fastbyggd..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: stänga av vvb
« Svar #13 skrivet: 16 juli 2010, 17:08:12 »
@Gano: Jodå, jag vet också att det finns mer än ett sätt att ordna värme och varmvatten.
Om du t.ex. har en avskild volym i toppen av ack.tanken som skyddas av en skiktningsplåt
(eller en stratifier), så kan du ha elpatronen där utan några speciella problem. Du får dock
aldrig lämna lägre temp. ut från en slingberedare än 55 grader och vattnet skall hålla minst
50 grader vid tappställena.

Jag tillåter mig att tro att din tidsstyrning inte riktigt når upp till dessa krav?
Om den inte uppfyller kraven, så jämför vi ju äpplen och päron, eller hur?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: stänga av vvb
« Svar #14 skrivet: 16 juli 2010, 18:31:02 »
Vi har inte ens nuddat kraven på över 2 år!! Termostat inställd på 50gr, och tempen på vattnet som tappas är bra precis 50gr, och Sobris, vi lever ändå, kommer även i nya huset att ha 50gr i vvb, och stänga av legionella "kokning".

Tror nog säkert att nåt litet krav slipper även dig förbi i vardagslivet..Börja tröttna på att höra dessa paragrafer och lagtexter och regler och BBR och svampar och skit!

Sänkte just vår VVB till 37gr, perfekt duschtemp, och kunde sälja duschblandarna, vinst!
« Senast ändrad: 16 juli 2010, 18:33:52 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!