0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyska låglandet får inte minusgrader så mycket.Helt andra förhållanden i detta land.Jag håller med föregående talare, kör med glykol.Den ytterst lilla skillnad i effektivitet som finns kan aldrig väga upp energitappet som du får genom att pumpa ut värme till fångarna hela vintern.
Fraunhofer har bara 59 institut spridda över hela Tyskland men eftersom det är solfångare borde Fraunhofer ISE vara inblandade och de finns i Freiburg som ligger i syd Tyskland ( mitt emellan Zürich och Strasburg ) ca 20 mil från Stuttgart.Där har man ju inte riktigt samma klimat som i Sverige även om man kan få minusgrader även här4% förlust låter väldigt lågt och om man skall göra en vild gissning för Svenska förhållanden kanske man hamnar på ca 15-20% förlust på årsutbytet.
Helt rätt, jag har noterat att det blir kallare på mina solfångargivare på taket än på givarna som sitter på fasaden (norrvägg) på nätterna.Det kan skilja så mycket som 4-5 grader mellan "taktemp" och temp som sitter fritt ett par meter ovan mark.
Det finns också såkallade Drain-Back System, men de kräver oftas lite erfarenhet ... större, väldimensioneradde pumpar osv.