Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enbart vatten  (läst 9198 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Enbart vatten
« skrivet: 16 juni 2010, 20:47:02 »
Hej !

Jag konstaterar att det verkar vara flera som inte vill ha någon glykol/glykollandning i solkretsen. De vill driva hela solvärmeanläggning med vatten och sen skydda anläggningen/solfångarna mot frost med hjälp av värme från värmesystemet. Ett tysk företag har till och med utvecklat ett speciellt system (Aqua system).

Vad tycker ni om det ? Ett sådant system fungerar bara med rörsolfångare, speciellt med sådana med små värmeförluster. Men ändå trodde jag egentligen att det går upp för mycket värme för att hålla solfångarna frostfria på vintrarna ....

Utloggad wedberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Enbart vatten
« Svar #1 skrivet: 16 juni 2010, 21:42:36 »
Jag har ingen aning hur mycket sämre värmeöverföringen det är mellan vatten och glykolblandat vatten. Men att ligga under vinter halvåret och föra upp värme för det inte ska frysa är för mig helt galet. Vad händer vid strömavbrott? Jag har själv plansolfångare som har varit idrift sen -95. Förra året bytte jag glykolen för första gången (propylenglykol) Jag får ner mer värme än jag orkar göra av med, och vi är 5 i familjen. Under dessa år har det inte gått åt mer än ca: 150Kw/h på elpatronen som är inställd på 60gr. Solfångaren ger oss VV mellan maj-sep till mycket när 100%. Skicka i propylen glykol om du rädd för läckage mot ditt tappvarmvatten, etylen glykol är giftigt. Och bara tanken att förar upp värme på taket då vintern var som värst här och värmepumpen gick hela tiden hade inte känts bra.
Installerad 107:a, körs mot en 300l ack-tank. Separat VVB. Huset 140 + källare 110m2 byggt -54, tilläggs isolerat och fönster utbytt till 3-glas. Termostater pÃ¥ alla element. Byggt egen styrning  med PLC

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enbart vatten
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2010, 22:11:22 »
Tyska låglandet får inte minusgrader så mycket.
Helt andra förhållanden i detta land.
Jag håller med föregående talare, kör med glykol.

Den ytterst lilla skillnad i effektivitet som finns kan aldrig väga upp energitappet som du får genom att pumpa ut värme till fångarna hela vintern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Enbart vatten
« Svar #3 skrivet: 17 juni 2010, 00:03:58 »
Tyska låglandet får inte minusgrader så mycket.
Helt andra förhållanden i detta land.
Jag håller med föregående talare, kör med glykol.

Den ytterst lilla skillnad i effektivitet som finns kan aldrig väga upp energitappet som du får genom att pumpa ut värme till fångarna hela vintern.

Hej !

Ja, det tycker jag med.

Det fanns dock ett företag pÃ¥ Intersolar som sade, att  deras system är certifierad och att värmemängden som gÃ¥r upp för uppvärmningen av solfÃ¥ngarna pÃ¥ vintrarna motsvarar ungefär 4 % av hela Ã¥rsutbytet som systemet har. De sade, att deras system är certifierad av Frauenhofer institutet.
Jag är som sagt lite skptisk.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Enbart vatten
« Svar #4 skrivet: 17 juni 2010, 00:05:45 »
Ja, förhållanden i Tyskland är helt andra, men i norra Tyskland har man kanske ibland (nästan) samma förhållanden som i södra Sverige ----


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Enbart vatten
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2010, 00:22:52 »
Fraunhofer har bara 59 institut spridda över hela Tyskland men eftersom det är solfångare borde Fraunhofer ISE vara inblandade och de finns i Freiburg som ligger i syd Tyskland ( mitt emellan Zürich och Strasburg ) ca 20 mil från Stuttgart.
Där har man ju inte riktigt samma klimat som i Sverige även om man kan få minusgrader även här
4% förlust låter väldigt lågt och om man skall göra en vild gissning för Svenska förhållanden kanske man hamnar på ca 15-20% förlust på årsutbytet.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enbart vatten
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2010, 07:07:02 »
Tror det är bättre att stänga av anläggningen och dränera den om man skall köra med enbart vatten i Sverige, och bara köra den under frostfria perioden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Enbart vatten
« Svar #7 skrivet: 17 juni 2010, 07:12:18 »
Fraunhofer har bara 59 institut spridda över hela Tyskland men eftersom det är solfångare borde Fraunhofer ISE vara inblandade och de finns i Freiburg som ligger i syd Tyskland ( mitt emellan Zürich och Strasburg ) ca 20 mil från Stuttgart.
Där har man ju inte riktigt samma klimat som i Sverige även om man kan få minusgrader även här
4% förlust låter väldigt lågt och om man skall göra en vild gissning för Svenska förhållanden kanske man hamnar på ca 15-20% förlust på årsutbytet.

Ja, jag vet att 4 % är väldigt lågt. Undrade egentligen att det blev så lågt.
På taket t.ex. blir det ju mycket kallare ... kallare än luften omkring t.ex. Man har ju strålningsutbytet med det kalla himmelhavet på nätterna.
Solfångaren kan alltså bli mycket kallare än t.ex. luften omkring i en kall vinterdag.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35140
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enbart vatten
« Svar #8 skrivet: 17 juni 2010, 08:51:51 »
Helt rätt, jag har noterat att det blir kallare på mina solfångargivare på taket än på givarna som sitter på fasaden (norrvägg) på nätterna.
Det kan skilja så mycket som 4-5 grader mellan "taktemp" och temp som sitter fritt ett par meter ovan mark.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4371
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Enbart vatten
« Svar #9 skrivet: 17 juni 2010, 09:18:35 »
Jag ser ganska ofta frost på biltaket och asfalten på garageuppfarten trots att det i luften kan vara +5 °C.

Jag testade med min IR-tempmätare en kväll när förhållandena var såna och när jag riktade den mot himlen visade den -50 °C, dvs min temp. En annan klar kväll, när det inte var så mycket utstrålning visade den 0 °C.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13182
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Enbart vatten
« Svar #10 skrivet: 17 juni 2010, 09:27:35 »
Kuriosa: Som en följd av ökad mängd växthusgaser i atmosfären så ser jorden kallare ut från rymden trots att jordytan blir varmare. Det beror på att mer värme reflekteras tillbaks till jorden istället för att stråla ut i rymden.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Enbart vatten
« Svar #11 skrivet: 17 juni 2010, 19:01:37 »
Helt rätt, jag har noterat att det blir kallare på mina solfångargivare på taket än på givarna som sitter på fasaden (norrvägg) på nätterna.
Det kan skilja så mycket som 4-5 grader mellan "taktemp" och temp som sitter fritt ett par meter ovan mark.

Ja.

Temperaturskillnaden kan bli ännu större också .. mellan takytan och omgivningen.

Det finns också såkallade Drain-Back System, men de kräver oftas lite erfarenhet ... större, väldimensioneradde pumpar osv.

Tror detta "vattensystem" fungerar bara med vakuumrör ... helst sådana med ett mycket låg värmegenomgångskoefficient a1. Sen behöver man välsiolerade rör till solfångaren också.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Enbart vatten
« Svar #12 skrivet: 17 juni 2010, 20:16:56 »
Det finns också såkallade Drain-Back System, men de kräver oftas lite erfarenhet ... större, väldimensioneradde pumpar osv.

Finns det någon som håller på med Drain-back system i Sverige idag?
Lartec var väl den enda tidigare och de säljer väl inte längre?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Enbart vatten
« Svar #13 skrivet: 18 juni 2010, 11:03:41 »
All erfarenhet ang. Drain-back i svenskt klimat säger att det är inte frågan
OM det fryser sönder, utan NÄR det fryser....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4429
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Enbart vatten
« Svar #14 skrivet: 18 juni 2010, 20:53:48 »
Hej !

@ lmf och sobris

Jag har diskuterat Drain-Back med många experter från Tyskland. Jag känner en kille som bara bygga Drain-back anläggningar. Han föredrar plana solfångare, även om han tycker att Heat-pipe vakuumrör solfångare är lättare att tömma.

Om man bygger en Drain-Back anläggning krävs det speciella kundskaper. Drain-Back fungerar bara med vissa solfångare. U-pipe rörsolfångare kan inte användas till Drain-Back anläggningar.

Det är vikitigt att kunna tömma solfångarna fullständigt !!! Det fungerar bäst med heat-pipe rörsolfångare, men även med vissa plana. Man måste motera solfångarna lite snett så att allt vatten går ut när man tömmer systemet.

Sen krävs det större cirkulationspumpar osv ... speciella lösningar som fungerar vid strömavbrott .... och som inte är för dyra !


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!