Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: X-15 och fyrrörskonvektor  (läst 9601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #15 skrivet: 22 april 2010, 14:45:36 »
Finns ingen anledning att dra 28 mm köldbärare i kÃ¥ken. Gissar att 5,3 kW effekt ges vid rumstemp 27° och 7° framledning. De gÃ¥nger som rumstempen är 27°, tror jag inte nÃ¥gon störs av att Δt är högre än 5°. Finns i.o.f.s ingen anledning att eftersträva Δt 5°, mer än att kapacitet och driftkostnad kanske dÃ¥ är i bästa harmoni.

Har trycksatt kärlet till 1 bar, med den högsta konvektorn 5 meter över manometern.

Har kärlet på sugsidan, samt cirkpumpen (6 meters Wilo Smart) på returen. Kyler med 2 st. 3 kW fläktkonvektorer som matas med koppar 22 mm. Fläktar, cirkpump och drifttid regleras med Honeywell trådlös termostat. Självcirkulation blockeras med kulventil efter avslutad säsong.
Ingen anledning, hur menar du då? Ett DN15 kommer ju bara att bygga tryck - kan tom bli svårt att få igenom flödet som behövs. Kanske kan räcka med 22 men merkostnaden för 28 är väl inte stor....
Självcirkulation blockeras med kulventil säger du, varför vill du blockera den? Stillastående vatten i rörledningar är aldrig bra...
Jag motionskör t.om min cirkpump ett par gånger i månaden även under vinterhalvåret...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #16 skrivet: 22 april 2010, 20:40:17 »

Ingen anledning, hur menar du då?

När 22 mm mer än väl räcker till, så finns det inget som försvarar 28 mm. Det blir dyrare och det blir biffigare/fulare.


Några prisexempel från rinkaby

Armaflex (OBS! Ej för klimatanläggningar d.v.s. värme eller kylsystem)  Sc:,h
22 mm 37 kr
28 mm 44 kr

Rör
22 mm 73 kr
28 mm 114 kr

Press 90°
22 mm 28 kr
28 mm 57 kr

Totalt
22 mm 138 kr
28 mm 215 kr

Citera
Självcirkulation blockeras med kulventil säger du, varför vill du blockera den?

För att jag undvika eventuell cirkulation som kyler huset under värmesäsong.

Citera
StillastÃ¥ende vatten i rörledningar är aldrig bra... 

För att?

Citera
Jag motionskör t.om min cirkpump ett par gånger i månaden även under vinterhalvåret..

Här motionskörs ingenting.


Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #17 skrivet: 22 april 2010, 22:29:48 »

Ingen anledning, hur menar du då?

När 22 mm mer än väl räcker till, så finns det inget som försvarar 28 mm. Det blir dyrare och det blir biffigare/fulare.
Sätter mig inte och räknar igen men optimalt dimensionerat är det 28mm som gäller. 22 funkar säkert. Om det är fulare beror väl på om det är synliga rör...

Citera
Armaflex (OBS! Ej för klimatanläggningar d.v.s. värme eller kylsystem)  Sc:,h
22 mm 37 kr
28 mm 44 kr

Rör
22 mm 73 kr
28 mm 114 kr

Press 90°
22 mm 28 kr
28 mm 57 kr

Totalt
22 mm 138 kr
28 mm 215 kr
Som sagt, är det 22 eller 28 som behövs är det kanske de pengarna som skiljer. Man ska helst inte bygga fel pga pengarna. Har själv byggt med 22 men så här i efterhand borde jag valt 28 för det susar på rätt bra i rören när jag kör cirkpumpen i högsta läget. Vilket behövs sommartid då jag vill kyla både övervåningen och matkällaren i källaren...

Citera
Citera
Självcirkulation blockeras med kulventil säger du, varför vill du blockera den?
För att jag undvika eventuell cirkulation som kyler huset under värmesäsong.
Den avkylningen är extremt marginell om du nu inte har mååånga meter oisolerade rör... men det är klart, en kula gör ju inget.


Citera
Citera
StillastÃ¥ende vatten i rörledningar är aldrig bra... 

för att?
I de fall jag sett det har stillastående vatten eroderat röret. Ett mkt litet problem om man fyllt systemet med dött vatten typ fjärrvärmevatten men de flesta fyller ju med vanligt kranvatten och det innehåller alla möjliga frätande ämnen. Oxå ett mkt litet problem i normala fall.

Citera
Citera
Jag motionskör t.om min cirkpump ett par gånger i månaden även under vinterhalvåret..

Här motionskörs ingenting.
Motionskörning är nog ingen dum ide om det står helt still pga din kula under vinterhalvåret. Det hindrar beläggningar samt att motorn i pumpen mår bra av att få rotera nåt varv ibland så att den inte "fastnar". Motionskörning är "lag" inom kommersiella fastigheter och industrin. Hemmaanvändare borde inte vara sämre.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #18 skrivet: 23 april 2010, 09:39:11 »

Som sagt, är det 22 eller 28 som behövs är det kanske de pengarna som skiljer. Man ska helst inte bygga fel pga pengarna. Har själv byggt med 22 men så här i efterhand borde jag valt 28 för det susar på rätt bra i rören när jag kör cirkpumpen i högsta läget. Vilket behövs sommartid då jag vill kyla både övervåningen och matkällaren i källaren...

Ditt problem är inte 22 mm. Ditt problem är att du har för klen/klena kylbatterier. Genom att öka flödet d.v.s. sänka deltaT/medeltempen, förändrar inte effekten nämnvärt. Inkommande temperatur från borran förblir densamma.

Citera
Den avkylningen är extremt marginell om du nu inte har mååånga meter oisolerade rör... men det är klart, en kula gör ju inget.

Här finns inga rör som är oisolerade. Naturligtvis är det så att det med cirkulation, skapas kallras under fläktkonvektorerna. Funktionen blir en omvänd radiator.

Citera
I de fall jag sett det har stillastående vatten eroderat röret. Ett mkt litet problem om man fyllt systemet med dött vatten typ fjärrvärmevatten men de flesta fyller ju med vanligt kranvatten och det innehåller alla möjliga frätande ämnen. Oxå ett mkt litet problem i normala fall.

Nja, jag håller nog kulan stängd i alla fall.

Citera
Motionskörning är nog ingen dum ide om det står helt still pga din kula under vinterhalvåret. Det hindrar beläggningar samt att motorn i pumpen mår bra av att få rotera nåt varv ibland så att den inte "fastnar". Motionskörning är "lag" inom kommersiella fastigheter och industrin. Hemmaanvändare borde inte vara sämre.

Pumphjulet i Wilon är av plast, så den fastnar inte.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #19 skrivet: 23 april 2010, 12:17:33 »
Citera
I de fall jag sett det har stillastående vatten eroderat röret. Ett mkt litet problem om man fyllt systemet med dött vatten typ fjärrvärmevatten men de flesta fyller ju med vanligt kranvatten och det innehåller alla möjliga frätande ämnen. Oxå ett mkt litet problem i normala fall.

Nja, jag håller nog kulan stängd i alla fall.

Eftersom det är brine i rören för kyla sÃ¥ ska de vara av koppar (om man inte har värmeväxlare). SÃ¥na brukar väl inte eroderas tror jag.  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #20 skrivet: 23 april 2010, 12:26:57 »

Som sagt, är det 22 eller 28 som behövs är det kanske de pengarna som skiljer. Man ska helst inte bygga fel pga pengarna. Har själv byggt med 22 men så här i efterhand borde jag valt 28 för det susar på rätt bra i rören när jag kör cirkpumpen i högsta läget. Vilket behövs sommartid då jag vill kyla både övervåningen och matkällaren i källaren...

Ditt problem är inte 22 mm. Ditt problem är att du har för klen/klena kylbatterier. Genom att öka flödet d.v.s. sänka deltaT/medeltempen, förändrar inte effekten nämnvärt. Inkommande temperatur från borran förblir densamma.

Eftersom jag behöver en cirka 12liter/min på den ena och 8liter på den andra är behovet 20liter totalt och då behövs 28 om det inte ska susa pga hög hastighet i röret. Nu stör det inte sååå mkt så jag tänker inte göra något åt det men hade jag haft rören rakt igenom sovrummet hade jag byggt om...


Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #21 skrivet: 23 april 2010, 12:27:32 »
Citera
I de fall jag sett det har stillastående vatten eroderat röret. Ett mkt litet problem om man fyllt systemet med dött vatten typ fjärrvärmevatten men de flesta fyller ju med vanligt kranvatten och det innehåller alla möjliga frätande ämnen. Oxå ett mkt litet problem i normala fall.

Nja, jag håller nog kulan stängd i alla fall.

Eftersom det är brine i rören för kyla sÃ¥ ska de vara av koppar (om man inte har värmeväxlare). SÃ¥na brukar väl inte eroderas tror jag.  ???
Kanske bara är stål och rostfritt som eroderar... rättning åt mig i så fall.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #22 skrivet: 23 april 2010, 13:21:10 »


Eftersom jag behöver en cirka 12liter/min på den ena och 8liter på den andra är behovet 20liter totalt och då behövs 28 om det inte ska susa pga hög hastighet i röret. Nu stör det inte sååå mkt så jag tänker inte göra något åt det men hade jag haft rören rakt igenom sovrummet hade jag byggt om...



Hej Jonas

Har jag missförstått dig, när jag påstår att du har en Argo ASW47 samt ett annat kylbatteri i matkällaren?

Argon ger 4,7 kW vid +27° och RF 50%. Den behöver då 13 lit/minut. Då har du ett batteri i matkällaren som avger 2,7 kW som i sin tur måste vara gigantisk, genom att tempen i matkällaren är 7°-15° d.v.s. skillnaden mellan brine och rumstemp är liten.

Vilken temperatur har du från borran under juli/augusti? Ostört berg i vid mälaren är ca: 6°.

Bifogar loggbild från min vägghängda fläktkonvektor, med USB-loggern direkt under filtret. Ingen cirkpump påslagen men kulventilen är i öppet läge.


Utloggad jonasmj

  • Kan inte pÃ¥stÃ¥ att jag är en:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 324
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Frikyla!
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #23 skrivet: 23 april 2010, 13:50:07 »
Självcirkulationen hos mig är nog marginell för jag har aldrig känt nåt kallras från min takkassett.

Du har rätt i dina antaganden. Problemet hos mig är mitt varma? borrhål... dvs avseende kyla. För COP på VVB'n sommartid är det väl bara bra att borran är varm. Jag har 10-11 grader i augusti även efter en stunds varmvattenberedning. Både enligt den interna givaren i min VP samt enligt extern givare. Redan nu i maj ligger det kring 6-7 grader.
Är sommaren kall går poolvärmningen lite mera och då sjunker såklart borrtemperaturen och då får jag bättre kyleffekt.

Utloggad damo01

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: X-15 och fyrrörskonvektor
« Svar #24 skrivet: 27 april 2010, 21:55:30 »
För att återgå till mina funderingar:
Kan följande vara rätt för mig efter diskussionerna:
Konvektor fst54+1 (har redan)
Tvåvägsventil som styrs från termostaten (har redan)
Cirkpump Grundfos/wilo 6 m ca 90W som styrs från termostaten samtidigt som tvåvägsventil
22 mm koppar
rörisolering armaflex (enl rinkaby klara den bara ner till +5??)
trycksatt till ca 1 bar (är detta ok garantimässigt, dvs om man trycksätter, vad klarar slangarna etc?)
expansionkärl med säkventil
manometer
backventil (hoppas den sitter där redan)
lite diverse ventiler för påfyllning etc
dränering

jonasmj: tror jag såg fel i tabellen för fst54, flödesgränserna är 300-2000 l/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!