Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpens vara eller inte vara?  (läst 10344 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värmepumpens vara eller inte vara?
« Svar #15 skrivet: 12 september 2004, 03:51:36 »
For ett bra tag stod det :
Citera
Värmepumpar förpestar i varje fall inte närmiljön men med dessa nya köldmedier R134a, R407a,b,c eller R410a så är de inte bra för miljön, ett kilo är som ett i vissa fall minst ett ton koldioxid och faktum är att utsläpp av köldmedier bidrar ...


I en offert från IVT (HT) står:
att mitt utsläpp av CO2 skulle minska med med 7500 kg /år (3000 liter olja) om jag byter till VP

R 134 a lär ha en växthuseffekt av 1500 (1 kg ger en växthuseffekt som motsvarar 1500 kg Co2) [referens saknas, troligen Naturvårdverkets rapport till regeringen angående köldmedel]

Den pump som installera kommer att ha 1.5 kg köldmedel (ej IVT)
Om det pumpen måste repareras efter 10 år och om den auktoriserade servicemannen då klantar sig släpps det ut en mängd växthusgaser som dock är 'mindre' än det som oljeeldningen släpper ut under 1 vintermånad.

Har jag fel eller kan jag sova gott om natten när jag skrivit pÃ¥ ordern - bortsett frÃ¥n att anläggningen kanske inte betalar sig pÃ¥  10 eller 15 Ã¥r (beroende pÃ¥ skatter, oljepris, anläggningens kvalitet mm) och att berget kanske ligger djupare än gissat?
« Senast ändrad: 12 september 2004, 04:28:35 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

admin

  • Gäst
admin
Re:Värmepumpens vara eller inte vara?
« Svar #16 skrivet: 12 september 2004, 09:12:44 »
Det tror jag nog, vad som däremot aldrig diskuteras är hur mycket utsläpp som själva tillverkningen av plåt, koppar, smörjmedel, köldmedium, frostskyddsvästska mm. bidrar till.

Skulle tro att de utsläppen överstiger de som eventuellt uppstår vid ett läckage av köldmedium.

Detsamma gäller för övrigt vindkraftverk, de är föredömligt rena under produktionen av el, men hur mycket skit bidrar tillverkningen av dem med.


Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Värmepumpens vara eller inte vara?
« Svar #17 skrivet: 14 september 2004, 09:09:30 »
Sarasto skriver "Den pump som installeras..."

Vore intressant att få reda på vilken pump Du valt.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Värmepumpens vara eller inte vara?
« Svar #18 skrivet: 16 september 2004, 08:39:18 »
Sarasto, låt mig gissa en thermia.....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!