0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
År det verkligen någon ide att använda en luftvärmepump för underhållsvärme i stugan. Drar inte underhållsvärmen minst lika mycket el som ett vanligt element. I luftvärmepumpen antar jag att man måste ha ett elelement för avfrostning och dessutom måste man ju driva fläkten som går mest hela tiden.Är det någon som har erfarenhet av detta och som har tagit reda på hur mycket el som underhållsvärmen kräver om man jämför luftvärmepumpen med vanliga elelement.För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år (ca 2000 kr/år om man räknar elförbrukning, elöverföring och alla skatter).
Hur många kwh gör du av med under vinterhalvåret? Är det få kwh så får man räkna om det är lönt med luftvärmepump./A.
För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år
Citat från: ajn_vpforum skrivet 11 april 2010, 15:54:57För egen del har jag installerat en solarventi SV14 och med den sparar jag 1000 kwh/år Har kollat upp elräkningarna lite mer noggrant nu, och jag kan nu konstatera att luftsolfångaren inte på egen hand har reducerat vår förbrukning. För det första är det in 1000 kwh/år utan snarare 800 kwh/år. Minskningen beror dels på luftsolfångaren, dels på att vi har installerat digitala termostater som numera styr våra element.En annan sak man bör ha i minnet är att hur stor elräkningen blir beror också på hur kallt/varmt det har varit under aktuellt år jämfört med det år man relaterar till. Jag misstänker att årets förbrukning kommer att bli högre än den vi hade förra året då vintern var kallare i år.
Hej alla,Tänkte bara ge lite input hur jag tänkte när jag satte in en pump (för 2 dagar sedan ). Min sommarstuga är på ca 70m2 och under vintern har vi nu under flera år haft värme (6grader) för att inte fukt och annat ska ta över. Kostnaden för detta har inte varit så hög, jag tror att vi snittar runt 4000kwh under hela året för allt, hushållsel och värme. Det som inte är så positivt med direktverkande el är att det tar lång tid att värma huset ifrån ca 10grader till behagliga 21. Hade det varit enbart vuxna i familjen så hade det ju varit ok, men eftersom vi har småbarn så vill vi att det ska gå snabbare att få värme samt höja utnyttjandegraden vinter/tidig vår och sen höst.Jag har fått en Fujitsu ASYA12 installerad till bra pris och är mycket nyfiken hur allting ska fungera. Jag tror inte att vi kommer att spar in på elen, men om vi kan utnyttja sommarstugan ett par helger till under året så är det värt investeringen flera gånger om.