Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Extra pump ev Golvmodell
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Extra pump ev Golvmodell (läst 8242 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RavenLord
Expert på värmepump
Stad/land: Sandviken
Antal inlägg: 313
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
Extra pump ev Golvmodell
«
skrivet:
31 mars 2010, 18:30:13 »
Citera
Funderar på en extra pump på övervåningen för extra värme på vintern och svalka under sommaren
En hall/allrum med 2 sovrum åt ena kortsidan och 1sovrum och toa åt andra kortsidan
Har funerad placera utedelen på ballkongen(om det går leda ut vattent på taket) som inte används och innerdelen under fönstren i allrummet där det nu sitter ett olje element.
Därför undrar jag om er erfarenhet av golvmodeller och tips
Även funderat på en vanlig men sätta innerdelen under fönstret som ett element eftersom andra placeringar inte är möjligt.
Gärna länkar till modeller som har prisuppgifter för de har det varit dåligt med då jag sökt på nätet
Loggat
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
2 Vuxna och 2 barn födda 05 och 09
Årsförbrukning 2009-03-01 till 2010-03-01 blev 14020 kwh
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
SV: Extra pump ev Golvmodell
«
Svar #1 skrivet:
01 april 2010, 18:25:04 »
Citera
Verkar vara klent med erfarenhet gällande golvmodeller
Loggat
Sandviken Byggnadsår 1983 2 Plan 117m2+garage och bastu Torpargrund,Grundmur-betongsten,Fasad-Trä,Stomme-Trä,3-glasfönster,Ventilation-Mekanisk , Uppvärmining en Panasonic NE12GKE installerad efter inflytt och om det behövs oljeradiatorer.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8779
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #2 skrivet:
01 april 2010, 18:59:53 »
Citera
Det är nog inte så många som har dom installerade på grund av att dom är ganska dyra i förhållande till en "vanlig" innerdel.
Har själv lite dålig koll på alla modeller som finns då det är lite efterfrågan på dom så jag är ingen större hjälp dessvärre
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
mikke02
Kan värmepumpar
Stad/land: Älmhult
Antal inlägg: 118
Karma +0/-0
Kön:
Toshiban med 3 dagars vatten framför.
mikke02
«
Svar #3 skrivet:
01 april 2010, 20:30:20 »
Citera
Min far har en vanlig väggmodell monterad under ett fönster. Funkar bra. Det man får tänka på att det inte är ett ställe som man springer emot för då lär pumpen inte må så bra. Framför farsans pump står ett matrumsbord (30-40cm ifrån)och luften blåser under bordet och vidare ut i huset.
Loggat
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
«
Svar #4 skrivet:
01 april 2010, 20:55:53 »
Citera
Svärfar har en vanlig under fönstret i hallen och fungerar bra...Såg en väggmodell av Panasonic på någon av deras sidor för under 10000 men minns inte värden o så och hitta inte på den igen heller..sedan har det varit dyra över 20000 och modeller som det inte står priser på.
Behöver ju inget extremt kraftpaket eftersom jag har en pump som fixar det rätt bra att värma hela huset,men lite svalare upptill på vintern så oljeradiatorena får gå in och stötta ibland (speciellt nu i vinter med den kylan)
Och på sommaren kan det bli rejält varmt så då vore det skönt att ha möjlighet att kyla ner ibland
Men ibland skiljer det så lite i pengar mellan den mindre och den kraftigare så då tar man ju hellre den kraftigare
kan aldrig bli fel med för stort och kraftigt va
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
01 april 2010, 22:42:36 »
Citera
Panasonics väggmodell som jag tror du menar heter E9GFE-2, -2 efter är den så kallade Nordiska modellen men vet ej vilken skillnad det är med -2 och utan -2 som paralell importeras av en del företag
Utedelen är nog med största sannolikhet identisk med CE9HKE, innerdelen är "samma" som en av Daikins väggmodeller om jag är rätt informerad.
Vet ej om Panasonic eller Daikin är producent av den.
Dessa E9GFE-2 har varit relativt svårsålda tidigare då dom var ganska dyra men har sett att priserna sjunker här och var på dom så det kanske kan finnas något fyndställe någonstans Thumbsup
Kikar du på
www.lmg.nu
så ser du info där om den om du inte redan kikat där.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
«
Svar #6 skrivet:
02 april 2010, 08:25:40 »
Citera
På följande sida står det att utomhusdelen är en CU-E9GFE2-SPS säger inte mig något iofs
http://luftmiljobutiken.se/lego.php?name=pumpar&pa=showpage&pid=153&group=96
Försökt leta sidor med priser men stört omöjligt och den sida jag tidigare hittade som liknade följande extremt mycket men med en golvmodell med i reklamen oxå
http://www.citcop.se/?gclid=CO-Lxt6v56ACFYUx3godfyRJFg
Såg att man fick köpa till 2 eller 5 års fullgaranti och för att den på 5 skulle fortsätta gälla så gällde följande
"Vid köp av 5 års fullgaranti skall ett dokumenterat servicebesök utföras inom perioden 20-24 månader från installationsdatum av ett certifierat företag för att garantin skall gälla"
Jag köpte min pump för lite drygt 1år sedan och 5år ingick,undra om det gäller följande även där (köpte min genom den lokala Hemma butiken)
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #7 skrivet:
02 april 2010, 09:15:34 »
Citera
Luftmiljöbutiken säljer konceptet Sverigepumpen så ändelsen -SPS på slutet står för Sverigepumpen och S vet ej fåglarna vad det ska stå för
LMG och Kinnan som marknadsför konceptet Sverigepumpen är dom 2 officiella generalagenterna för Panasonic här i Sverige.
Hos Citcop får man köpa till garantipaket under 2 eller 5 år.
Har du handlat Panasonic tidigare via din Hemma butik så kan dom med största sannolikhet erbjuda golvmodellen också, dom kanske säljer under konceptet Sverigepumpen med 5 års garanti, du får då kolla om det krävs en service efter en period om 2 år för att den 5åriga garantin skall gälla.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
gunnarb
Expert på värmepump
Antal inlägg: 210
Karma +0/-0
gunnarb
«
Svar #8 skrivet:
02 april 2010, 12:25:54 »
Citera
Jag har visserligen inte någon egen erfarenhet av golvmodeller, men jag har bekanta som har Mitsubishi Electrics modell MFZ-KA35V+ +SUZ-KA35VA och som är mycket nöjda med den. Den har ungefär samma data som väggmodellen MFZ-FD35VA+MUZ-FD35VAH och är nog en av de bästa pumparna för tuffa nordiska förhållanden..
Jag har också en granne som har satt en av Panasonics väggmodeller under ett matbord i sin veranda och även om det fungerar tillfredsställande så ser det oprofessionellt ut och den sitter väldigt utsatt för skador vid städning och liknande (utblåsklaffarna är väldigt sårbara).
Om jag inte kunde sätta en väggmodell på rätt höjd skulle jag personligen välja en golvmodell istället, trots att den är c:a 5000:- dyrare, men det försämrar uppenbarligen lönsamhetskalkylen en hel del.
Loggat
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
«
Svar #9 skrivet:
02 april 2010, 16:31:40 »
Citera
5års full garanti ingick då jag köpte min via hemmabutiken och det står inget om nån service i de få pappren som medföljde så då vore det ytterst fult av dom om dom kör med det och inte informerar kunderna.
Ja står de inte i papprena så kan de ju inte påstå annat heller för då kan man ju hitta på vad tusan man vill som säljare i efterhand
Hur mycket går en sådan tocken dära service på då ?? de är ju något man får räkna in i priset då man köper pumpen om man måste göra det för att garantin ska gälla...tänkte först då jag såg priserna att jäklar vad det sjunkit men plusar man på garnantin en service och installationen som tydligen inte längre är beräknat på 5000 som tidigare utan plötsligt stigit då ROT avdraget gick över till att dras direkt efter 1 Juli så var de inte så stor sänkning sedan 1år sedan
(standard installation rot avdrag--inte för jag förstår alla siffror och vad det är man ska betala av alal siffror de har
http://www.citcop.se/?gclid=CO-Lxt6v56ACFYUx3godfyRJFg
)
Den golvmodell jag hittade pris på var en Panasonic för om jag minns rätt ca 9000(men hittar inte den sidan igen)
Men ska jag jag köpa en pump till så blir det säkerligen ifrån någon firma här i närheten,bra jobb och seriösa verkar iaf den lokala hemmabutiken vara så blir nog att se vad dom har då det blir av
Loggat
Flygeln
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 49
Karma +0/-0
Flygeln
«
Svar #10 skrivet:
05 april 2010, 22:25:40 »
Citera
Vi köpte en Daikin FVXS35F golvmodell före vintern, dvs hösten 09, som komplement till en befintlig äldre vanlig väggpump, typ FUJI. Funkar kanon, gick på 19500 kr inst o klart efter rot, och då ingick flytt av den gamla pumpen ned till källaren, inkl. material etc.
Har hittills funkat utmärkt, mer vatten från avisningar än den gamla pumpen, men den sitter på ett undanskymt ställe av trädgården så det är inga problem. Placering är under ett fönster i vardagsrummet, är mycket nöjd så här långt. Klarade sig helt ok när det var neråt -25 - -27 grader, fick givetvis stötta lite med våra elradiatorer i sovrummen, men summan av kardemumman - fin fint. (Alternativet var helkonvertering till bergvärme för 165 kkr, så i ljuset av det känns det rätt ok.)
Med erfarenhet av både vägg och golvmodeller tycker jag att golvmodellerna är överlägsna - mer diskreta, bra spridning av värmen från minst två olika ställen i innerdelen. Men f a vad gäller det estetiska så vinner golvvarianten, vanliga väggaggregat är ju ruskigt fula och malplacé var de än hamnar. (Vår längst ned, längst bort i källaren funkar dock helt ok.) Lite dyrare kanske, men i min värld är det inte värt att spara 3-4 tusen o sen gå omkring o vara missnöjd för att det ser lökigt ut.
Loggat
160 m2 med öppen planlösning och fyra-fem meter i tak på sina ställen med Daikin FVXS35F från 2009 centralt i huset. En Fuji Electric-pump installerad 2004 - tickar fortfarande på utan problem och värmer gott i nedre delen av huset. Nya treglasfönster o mekanisk frånluftsventilation, någon form av återvinning planeras till denna. Nya el-radiatorer med elektroniska termostater och timer i tre sovrum som stöttning.
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
«
Svar #11 skrivet:
06 april 2010, 07:44:51 »
Citera
Ja det blir en golvmodell om jag hittar en billig under eller kring 10000 eftersom jag vill inte lägga ut nå stora pengar på den här extra pumpen som bara behöver kompletera den jag redan har som nästintill klarar hela värmebehovet förutom då det som i vinter blev -20 då blev det lite kyligt på övervåningen och de är då den tilltänkta ska hjälpa till då de sjunker under -10 ned mot -20 och på sommaren för att ge svalka (3 sovrum uppe)
Loggat
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
«
Svar #12 skrivet:
22 april 2010, 21:31:07 »
Citera
Måste ju konstatera att leta firmor som säljer installerar värmepumpar i mitt fall Gävle Sandviken området är värdelöst,tydligen kan man inte konsten att marknadsföra sig alls..
Har firman en sida så finns knappt nå info mer än vi säljer de och de kom in och titta och har de några modeller så är det inget pris utsatt.
Känns ju som att ska man köpa så vill man göra det av någon firma som ligger nära så man kan ta kontakt genom att besöka dem och inte via telefon och mail.
Vill ju köpa och få den installerad av en firma och inte köpa pumpen på ett ställe och anlita en andra firma att installera den.
Någon som testat följande sida där man kan få in offerter
http://varme.proffsofferter.se/forfragan.php
Tänkte man skulle kolla upp via nätet först innan man åkte ut och besökte butikerna men deras sidor ger ju inget så man lär nog masa sig iväg för att se vad de har och vilka priser..
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #13 skrivet:
22 april 2010, 22:19:36 »
Citera
Har du kollat på generalagenternas hemsidor om det finns några återförsäljare i dina trakter ?
Vet inte riktigt vilket märke du söker men nedan har du några
Panasonic
www.lmg.nu
Fujitsu
www.fgnordic.se
Mitsubishi
www.mitsubishielectric.se
Sanyo är det Ahlsell som marknadsför och jag har för mig att det då är
www.kcc.se
IVT finns säkert i era krokar också
Toshiba
www.ventilationsutveckling.se
Men om dom har priser uppe på hemsidan törs jag inte lova
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
RavenLord
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Flugfiske de e livet det
RavenLord
«
Svar #14 skrivet:
23 april 2010, 19:09:27 »
Citera
Har ni förslag på vad jag borde köpa för pump utgående från följande att ha på övervåningen
Jag har en pump som fixar huvuduppvärmningen men då det blir ganska kallt som i vintras så blir de lite kyligt på övervåningen och har därmed oljeradiatorena på så dom går på och stöttar upp vid behov.
Även nere kan det vid rejäl kyla behöva stöttas med radiatorena
Har tänkt mig en pump kring 10 hellst under 10000 för det borde ju inte krävas ett monster där uppe.
Så ert bästa tips för en billig bra pump som ska stötta den andra pumpen
(planlösning uppe är följande trappen kommer upp i ett allrum/vardagsrum och på ena sidan är det 1 sovrum och toa och på motsatt sida 2 sovrum)
Länka gärna till pumpen och stället som säljer den
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Extra pump ev Golvmodell
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1162
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
Raecer
BiggerDigger
Eddie1234
mikael_norberg
uecjs
VictorHus13
Börje__
jehu
Scarrl
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info