0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Låna en testad mätare och få klart hur den visar. En tångamperemätare borde duga.
Citat från: hokanp skrivet 06 april 2010, 20:52:23Låna en testad mätare och få klart hur den visar. En tångamperemätare borde duga.Tror du eller vet du?
Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 20:56:48Citat från: hokanp skrivet 06 april 2010, 20:52:23Låna en testad mätare och få klart hur den visar. En tångamperemätare borde duga.Tror du eller vet du?Var vad min elektiker sa till mig.
Citat från: hokanp skrivet 06 april 2010, 20:57:29Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 20:56:48Citat från: hokanp skrivet 06 april 2010, 20:52:23Låna en testad mätare och få klart hur den visar. En tångamperemätare borde duga.Tror du eller vet du?Var vad min elektiker sa till mig.Verkligheten är inte så enkel...
En meter är inte en meter längre köper man 13mm gips så är de 12,5
Citat från: ztrindberg skrivet 06 april 2010, 19:43:18Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 19:10:08Sorry 140Watt FEL. Aha ok då förstår jag.Enligt mina enkla tester så visar inte de två jag testat fel iaf. Men jag har inte gjort ett sådant där test, det är nog över min förmåga rätt rejält.Dels har jag testat med två helt olika stickproppsmätare och då visar väl dom exakt lika fel då.Sedan kollade jag mot elmätaren på huset, alldeles för enkelt test för att få ut något av tydligen för det var exakt samma fel på båda där också då samt att på alla olika prylar jag testat så visar dom lika mot vad prylarna ska dra enligt skylt på dom. Men det är ju fel.Väldigt irriterande att inse att man har fel men samtidigt väldigt skönt att lära sig något. Hej Ztrindberg Jag är heller ingen expert, men en tänkbar förklaring kan ju vara att du testar mot kinesiska grejer med en kinesisk mätare, då de talar samma språk så blir resultatet bra.Blandar du in en japan i detta då barkar det åt skogen, som vi säger här ute i vildmarken...Japanare krånglar till allt, som att skicka strömmen åt andra hållet lite efter än det skulle vara, allt för att luras.Mvh BosseBus
Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 19:10:08Sorry 140Watt FEL. Aha ok då förstår jag.Enligt mina enkla tester så visar inte de två jag testat fel iaf. Men jag har inte gjort ett sådant där test, det är nog över min förmåga rätt rejält.Dels har jag testat med två helt olika stickproppsmätare och då visar väl dom exakt lika fel då.Sedan kollade jag mot elmätaren på huset, alldeles för enkelt test för att få ut något av tydligen för det var exakt samma fel på båda där också då samt att på alla olika prylar jag testat så visar dom lika mot vad prylarna ska dra enligt skylt på dom. Men det är ju fel.Väldigt irriterande att inse att man har fel men samtidigt väldigt skönt att lära sig något.
Sorry 140Watt FEL.
Citat från: BosseBus skrivet 06 april 2010, 20:58:56En meter är inte en meter längre köper man 13mm gips så är de 12,5 13mm är 13mm. har du köpt 13 men fick 12,5 är du "lurad". När det gäller stickproppsmätarna klarar de inte de krångliga lasterna. Man kan säga att man blir "lurad" ... men vet du om felvisningen så kanske du kan kompensera.
Citat från: ztrindberg skrivet 06 april 2010, 21:11:30Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 21:03:19Citat från: BosseBus skrivet 06 april 2010, 20:58:56En meter är inte en meter längre köper man 13mm gips så är de 12,5 13mm är 13mm. har du köpt 13 men fick 12,5 är du "lurad". När det gäller stickproppsmätarna klarar de inte de krångliga lasterna. Man kan säga att man blir "lurad" ... men vet du om felvisningen så kanske du kan kompensera. Du har aldrig köpt en gipsskiva va?Jodå... en hel del... fast ska ha mer... minst en pall till.Så du menar att jag har fel?
Citat från: MGKea skrivet 06 april 2010, 21:03:19Citat från: BosseBus skrivet 06 april 2010, 20:58:56En meter är inte en meter längre köper man 13mm gips så är de 12,5 13mm är 13mm. har du köpt 13 men fick 12,5 är du "lurad". När det gäller stickproppsmätarna klarar de inte de krångliga lasterna. Man kan säga att man blir "lurad" ... men vet du om felvisningen så kanske du kan kompensera. Du har aldrig köpt en gipsskiva va?
Det är inte bara ström och volt. Men skall du göra det enkelt för dig så håll dig enbart till det. Annars läs på detta http://sv.wikipedia.org/wiki/Last_(elektricitet)
Classemätare av typen Eltech mäter rätt.Dock vid väldigt låga värden (några watt) så kan det bli fel.
Citat från: ztrindberg skrivet 06 april 2010, 14:02:15Classemätare av typen Eltech mäter rätt.Dock vid väldigt låga värden (några watt) så kan det bli fel.Överlag fungerar de ju rätt bra, de här små rackarna. Energimyndigheten har gjort ett test som man nog kan lita på??http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Elmatare/
Citat från: Krottas skrivet 08 april 2010, 12:00:25Citat från: ztrindberg skrivet 06 april 2010, 14:02:15Classemätare av typen Eltech mäter rätt.Dock vid väldigt låga värden (några watt) så kan det bli fel.Överlag fungerar de ju rätt bra, de här små rackarna. Energimyndigheten har gjort ett test som man nog kan lita på??http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Tester/Testresultat/Elmatare/Citat Energimyndigheten: "Last: Last är den effekt som mäts och i tabellen framgår vad elmätaren då visar. Värdet anges med lika många decimaler som elmätaen kan visa. I testet används skjut- och vridmotstånd som justeras in så att det ger önskad effekt. " Är det en komplex last?
Det är väl bara att testa själv eller?38watts lysrör ska väl dra 38w vid 230v eller?