Har nu åxå bytt motor på min XE12EKE och med ett stort mått tålamod med "dammsugaren" så gick allt väl. Då bilder på dammsugarvarianten saknas så bifogas några bilder som kanske hjälper några av er.
(Bilderna finns i bilagan längst ned.)Som sers77 skrev:
Börja med vänstersidan och ta bort kåpan, sedan alla kontakter och skruva därefter bort själva damsugaren + lite annat och ta bort microbrytaren (ändläget för sugaren).
Sen är det bara att gå lös på högersidan och plocka bort det som behövs där (ger sig när man väl börjat).
Alla kontakter har olika färger.
Gör rent fläkt-hjulet när du endå plockat ur det.
Jag har en skruv över efter 3st byten
Mmm, jag lydde snällt rådet och fick åxå en skruv över efter bytet
Nåväl, allt gick väl till slut men kan ge ett gott råd:
Var väldigt försiktig med alla dessa tunna kablar! Jag vart livrädd för att de skulle gå av under hanteringen. Använd silvertejp för att säkra så att inte de lösa apparatdelarna hänger i de sköra kablarna! Låt det hänga i tejpen istället! Det gick inte att koppla isär alla småkontakter eftersom de ibland satt dumt till (alla småkontakter behövdes heller inte plockas isär, bara de på vänstra sidan).
Min apparat sitter 2,5m upp på en vägg i trapphuset och hela jobbet utfördes från en trappstege. Gott om plats runt om men det fanns inte plats för felsteg!!!
Som framgår av bilderna var min kondensor rejält full med ludd och dessutom var dammsugaren delvis igenproppad med dammludd. Tryckluft med blås från insidan av kondensorn var fantastiskt effektivt, mycket bättre än att bara suga med vanliga dammsugaren! Nu har luftflödet ökat till minst det dubbla genom innedelen och därmed har också verkningsgraden ökat något. Sen har den blivit väldigt tyst också...
Lycka till!
/Big Al