Har retat mig på att termostaten till värmekabeln inte slår av förrän utetempen är över 8gr
. Känns onödigt att elda för kråkorna. Jag trodde det var 75w kabeln tog, men såg att jag hade 25w förbrukning även när kabeln slagit av. 50w är trots allt 50w så jag bestämde mig för att fortsätta det jag föresatt mig.
Vet inte hur mycket man kan köra utan värmekabeln inkopplad och temp är mellan -5 till +8gr? För enkelhet skull räknar jag 4månader x 30dagar x24h x50w =144kwh. Man blir ju inte rik på inbesparingen men roligt att testa gränserna för att se hur det funkar utan kabeln.
Bild 1 visar den fabriksmonterade kabeln. Kabeln går under hela kondensorn + in under fläkten.
Bild 2. Kollade först om värmekabeln bara var kopplad på fas/nolla, men så var inte fallet
. Anslutningskabeln är den vita kabeln som syns vid min tumme. Har man den typen av kontakter tillgängliga kan man ansluta strömbrytaren här. Men de fanns inte i min bra att ha låda så det blev till att gräva vidare inåt. Visade sig att värmekabeln är anslutet till kretskortet direkt från fabrik. Inget nordiskt hemmapul här inte Thumbsup!
Bild 3. Lyfte upp kretskortet för att se anslutningen
Bild 4. Under kretskortet satt 2 säkringar till värmekabeln. Drog ut sladd härifrån till IP44 strömbrytare som monterades upp jämte pumpen. Nu är det jag som styr om värmekabeln ska vara inkopplad eller inte
.
I kväll har det varit en fröjd att titta på kw mätaren. Legat o pendlat mellan 89-125W
. Lågt effektbehov då det är +5 ute. Luften som skickas ut ur pumpen är så klart inte varm,.
Börvärde 22
Inluft 23,2, ut 27,8gr fläktläge 3 men den tuffar på utan att gå ner i offläge.
Räknar inte med att behöva slå på värmekabeln förrän i december nu. Någon natt med minusgrader lär ju inte göra så att pumpen fryser ihop tomte::