Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Luft-luftpump i krypgrunden
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Luft-luftpump i krypgrunden (läst 8507 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Unghanse
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Gotland
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
Kön:
Unghanse
«
skrivet:
19 mars 2010, 14:22:35 »
Citera
Min första vinter med luft-luft pump är snart till ända. Fungerat över förväntan.
Jag har krypgrund och har läst att det finns en varmgrund där det sitter en luft-luft med innnerdelen i krypgrunden, se länk.
http://www.ecogrund.se/funk.html
Vad tror ni om det?
Jag har idag en avfuktare, Woods DS28 som står där nere och håller ordning på procenten. Drar en del ström så jag hade hellre lagt den förbrukningen på ett varmt golv.
/Unghanse
Loggat
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
SV: Luft-luftpump i krypgrunden
«
Svar #1 skrivet:
19 mars 2010, 14:59:55 »
Citera
Det finns två sätt att minska den relativa luftfuktiheten, höja temperaturen
eller ta bort vatten ur luften. Din luftavfuktare gör både och, men bara så mycket
som behövs för att hålla luftfuktigheten i schack. Den värme som du får ut i grunden
är dels den tillförda elenergin, dels den ångbildningsvärme som vattnet tog upp när
det förångades.
Att tillföra så mycket köpt energi till husets grund så att hela huset värms verkar inte
riktigt klokt. Detta måste bli en baklängesaffär hur mycket man än isolerar grunden...
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Nilzzon73
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
Nilzzon73
«
Svar #2 skrivet:
19 mars 2010, 15:05:37 »
Citera
Hmmm.... kan man säga att man får ut mer energi i värme än man tillför i el mha. en avfuktare? Kör ju en avfuktare i källaren, mest för tvätten skull, och vet ju att det blir varmt där den står. Trodde det var 1/1 i värmeutbyte.
Loggat
Villa byggd 1968, belägen i Sundsvall, 105m2 + 105m2 uppvärmd inredd källare. 2 vuxna 2 barn 1 hund 1 katt + ev. oönskade smådjur. Tidigare värmesystem:oljepanna -68 med vidstående elkasett beräknad KWh 31500.
Nuvarande (instalerad 12 jan- 09) L/V Daikin Altherma EKHBH007AC med 300l vidstående VVB 12500 KWh löpande TOTAL förbrukning. Nöjd, men ska isolera vinden.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #3 skrivet:
19 mars 2010, 15:14:18 »
Citera
Du kan ju tänka dig hur mycket energi det skulle gå åt för att koka bort allt det
vatten som avfuktaren tagit ut från luften. Det är precis lika mycket energi som
kommer fritt igen till rummet när ångan går över till vatten.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
Nilzzon73
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 38
Karma +0/-0
Kön:
Nilzzon73
«
Svar #4 skrivet:
19 mars 2010, 16:26:17 »
Citera
Fan va bra! Finns det nån bra formel för att räkna ut hur mycket värme man får?
Kollade med en classe energimätare och avfuktaren ligger på ca 300 w om ja inte missminner mig.
Men gissar att man måste veta hur mycket vatten man tar bort..... och jag kör direkt ut i avlopp.
Loggat
Villa byggd 1968, belägen i Sundsvall, 105m2 + 105m2 uppvärmd inredd källare. 2 vuxna 2 barn 1 hund 1 katt + ev. oönskade smådjur. Tidigare värmesystem:oljepanna -68 med vidstående elkasett beräknad KWh 31500.
Nuvarande (instalerad 12 jan- 09) L/V Daikin Altherma EKHBH007AC med 300l vidstående VVB 12500 KWh löpande TOTAL förbrukning. Nöjd, men ska isolera vinden.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #5 skrivet:
19 mars 2010, 23:52:12 »
Citera
Ja man måste veta hur mycket vatten som avgår. Dessutom kan det finnas en liten energivinst
i temperaturskillnaden mellan t.ex. 15-gradig vattenånga och 5-gradigt vatten som avgår till
avloppet. Den stora energivinsten kommer dock i fasomvandlingen från ånga till flytande form...
Loggat
Intruder@1400
Expert på värmepump
Stad/land: Örebro län
Antal inlägg: 381
Karma +0/-0
Kön:
Intruder@1400
«
Svar #6 skrivet:
20 mars 2010, 18:20:49 »
Citera
å kondensationsvärmet är lika stort som ångbildningsvärmet.
(faen va fiiint det där lät
)
/Klasse
Loggat
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.
mcrave
Har värmepump
Kan värmepumpar
Stad/land: Nordmaling, Västerbotten
Antal inlägg: 193
Karma +0/-0
Kön:
mcrave
«
Svar #7 skrivet:
17 maj 2010, 08:49:39 »
Citera
lånar och startar denna tråd igen.
Då frågan var om en luft/luft värmepump skulle funka i krypgrunden eller inte.
Men det blev bara prat om avfuktare.
Är det verkligen en smart ide? både funktionsmässigt och ekonomiskt?
Teoretiskt så borde det ju bli både varmare golv inne och mindre fuktighet i grunden.
Vilket märke borde man satsa på isåfall.
Jag har ju själv krypgrund med en sorbtionsavfuktare (acetec pd 250)
Men under sommar året så har jag problem med att hålla fukten på de nivåer jag helst vill ha.
Jag skulle kunna tänka mig luft pump ifall man visste att det hjälper och att det är ekonomiskt lönsamt.
Hoppas vi kan få igång en diskussion och komma fram till något smart lösning. Thumbsup
Loggat
Älvsbyhus från -75 i vackra Nordmaling, 105 kvm, bi area 33 kvm. 2glas fönster, Direkt el, gamla element sen huset byggdes. El förbrukning totalt 23396kwh varav uppvärming för 2008-2009 ca 15400 kwh. Ny Nibe compact CU 300 varmvattenberedare 25/8-09
Fujitsu AWYS 14 LBC Nocria installerad 17/9-09
Bor med fru och våran son.
Unghanse
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Gotland
Antal inlägg: 34
Karma +0/-0
Kön:
Unghanse
«
Svar #8 skrivet:
29 maj 2010, 21:08:29 »
Citera
Har ni tittat på länken som jag bifogade när jag startade länken? Jag tycker det verkar bra. Det som jag är lite tveksam till är att göra det i en "gammal" grund. Frågan är om får problem. Hade först tänkt lägga minst 10 cm cellplast mot marken och evetuellt mot grundmuren. Egentligen borde den nog i så fall sitta på utsidan....
Loggat
Luftburen elvärme typ Bacho (använder den endast som värme förflyttare) och FTX Minivent. Kompletterad med en Luft/luft pump Electrolux ESD09HRA -09. 300 liters VVB som körs på timer 3 timmar per dygn. Braskamin Contura 550A. Väl isolerat hus på 140 kvm från -91 med 3 glas fönster samt en snickarverkstad på 30 kvm som värms med en luft/luftpump Atlas 42500014 (3,5 kW inverter). Krypgrunden kontrolleras av en Woods DS 28.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35462
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #9 skrivet:
31 maj 2010, 15:34:17 »
Citera
Om de haft en luftvärmepump som bara precis tog hand om ventilationens frånluft och gav ca 2 kW värme hade den inte behövt någon avfrostning och skulle ändå kunna ge kanske 1.5 kW värmeåtervinning till krypgrunden.
Men jag tror att det är bättre att återvinna frånluften till varmvatten som man gör i en konventionell frånluftsvärmepump, varmvatten behöver man året runt, men värme i grunden behöver man inte alls under den del av året när det kan finnas problem med fukt i krypgrunden.
Man vill inte ha varmare än man har inne i huset sommartid, och det kommer du att få om du sätter en luftvärmepump att värma grunden.
Det jag skulle kunna tänka mig i så fall vore att köra en värmepump med både innerdel och ytterdel under huset, och köra den på avfuktning, då funkar den precis som en kylafuktare, typ Woods, men med högre kapacitet och högre pris.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1106
dolda: 0
användare: 15
Användare online
:
Rick80
R_F
Josth
HJonatan
jälldorf
Breeelin
alvinpalv
zOOge
Johnlennonx
OffGrid
macman
svenske kocken
Bundas
Raecer
T.eriks
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info