Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump  (läst 81719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag menade att du var den data snubben som satte dit dem.  Jag var alltså imponerad av dig

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #166 skrivet: 01 april 2010, 21:31:16 »
Jarlen: Om man säljer en produkt och ger vissa garantier så brukar det oftast stå under vilka villkor garantierna gäller.  Garantier är ingenting som egentligen behandlas av konsumentköplagen, förutom att det där står typ att givna utfästelser skall hållas.  Men garantier är helt frivilliga utfästelser från leverantörens sida och exakt vilka villkor som gäller för specifika garantier kan utformas helt fritt av den som lämnar garantierna.  Dock gäller alltid grundvillkoren i konsumentköplagen som minimiplattform.

Så jag hävdar att du har fel i ditt påstående att leverantören inte skulle kunna kräva ett pumpen lämnades in för garantianspråk.  Det finns ju inget som hindrar köparen att betala samme man som installerade pumpen för att avinstallera den.

Sedan kan du gärna sluta upp med personangrepp på det sätt som du håller på med nu (till Jarlen alltså).  Sådant hör inte hemma här och kan du inte argumentera utan sådant så tänker i alla fall inte jag diskutera ett enda ord mer med dig.  Det där med empati, det säger du ju bara för att jag inte tycker som du och då måste jag sakna empati?  Man kan ju lika gärna tolka det som att jag har empati för leverantören ifråga och att DU saknar empati?  Den typen av beskyllningar är ju totalt meningslösa och hör inte hemma här.

Jag har bara läst vad båda parter har skrivit och dragit de slutsatser som jag tycker är rimliga.  Du däremot tycks inte ha mycket alls som grund för dina påståenden.
« Senast ändrad: 01 april 2010, 21:55:31 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Syftar du på mina däck och fälgar "apan" så var jag tre gånger till byt hjuls egen däckmontering i karlstad med bilen. och dom försökte fixa det men misslyckades.
Dom föreslog själv att häva köpet då dom inte lyckades lösa problemet med att bilen studsde fram.
Kompisarna kallad min bil för kängurun och skojade om att firman som sålt mina nya 19" fälgar bord skicka med njurbälte.
Dom tog till baka fälgarna jag satte på dom gamla sommarhjulen som jag fick köpa tillbaka och alla hopp/vibrationer var borta...
Jag fick vänta v'ldigt länge på pengarna för hjulen 4-5v om jag kommer i håg rätt.
åkte 3 ggr till dom i karlstad 6X15 mil. ca på deras begäran och fick ingen ersättning för det hellre.

Det går tydligen att hänga ut mig här på forumet men inte "företaget" i fråga.

Är det någon som vill ha mitt tel nr. så är det bara fråga.

Vart är sekretessen nu ???

inte för att jag bryr mig egentligen..

Jag har bara talat sanning hela tiden och står för det jag skrivit till 100%.
Viila på 200kvm+källare och uthus på ca 30kvm  500 m från kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Har läst tråden och...

Tänker såhär..visst är det så att "drevet" går väldigt snabbt..
utan att ta hänsyn till rätt eller fel så är det på det viset..
man sågar och man kapar,för att det är så lätt när man inte behöver ta ansvar..
är det så att vi har behov av att få trycka ner någon,att känna...nu gav jag den jäveln?

Jag kan tycka att snake har delvis rätt likväl som jag tycker företaget har delvis rätt..
om nu verkligheten är som det nu målats upp?
men det är lätt att ta parti utan att man igentligen har nå´n grund att stå på och det gäller även mig själv..
så jag kan tycka att man nog ska vara försiktig att dömma ut varesig den ena eller den andra..

Ingen på detta forumet vet hur denna karusellen snurrat och borde rimligtvis inte kunna dömma heller?.
men om det har nå´n faktiskt betydelse?..ja den gången kopplingen blir till verkliga livet..
så därför håller jag med föregående talare att företag inte skall hängas ut här,
men det borde ju rimligtvis även gälla privatpersoner eller för den delen profiler..

Dogge






Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #169 skrivet: 01 april 2010, 22:36:35 »
Det första TS gör här på forumet är att han skriver ett inlägg i en tråd med angivet företag sen klipper han in i stort sett samma inlägg i två andra trådar innom en halvtimme(alla 3 med angivet företagsnamn)


På zatzy verkar det vara likadant. Första inlägget var till för att gnälla på ett företag.


Det är tillräckligt för att jag ska dra mina slutsatser om vad syftet med inläggen är.


Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0

Konsumentköplagen
Konsumentköplagen är en tvingande lag. Detta innebär att det inte går att avtala fram sämre villkor för konsumenten än de som anges i lagen. Du kan emellertid som näringsidkare ge konsumenten bättre villkor.


Fel på varan
Vad är ett fel?

Grunden för att en vara skall anses vara felaktig är att den inte stämmer överens med vad näringsidkaren och konsumenten kommit överens om.
Jag blev lovad en värmepump som skulle funka neremot -20 grader och fick dessutom fel utedel.

Varan ska vad avser till exempel mängd, kvalitet och förpackning stämma överens med vad som avtalats. Med varan ska också följa de anvisningar som behövs för att den ska kunna hanteras, skötas och förvaras på lämpligt sätt.
Det finns överhuvutaget ingen svensk/nordisk manual som säljaren har skyldighet att tilhandahålla.
Det står inte i den engelska att jag måste passa pumpen och skruva isär den och hälla vatten i den när det blir is i den. dessutom vad säger semco som utfärdat s-märkningen om det ?


Varan skall, om inget annat avtalats:

Vara lämpad för de ändamål som varor av samma slag vanligen används till.
Denna pump är inte lämplig för våra breddgrader.
  
Vara lämpad för de ändamål som köparen avsett, om näringsidkaren måste ha insett detta ändamål.
  
Stämma överens med den beskrivning säljaren lämnat om varan och ha de egenskaper som säljaren demonstrerat  genom prov eller modell.
Stämmer inte överend överhuvudtaget då fel modell installerats.
  
Vara förpackad på lämpligt sätt om det är nödvändigt för att skydda eller bevara varan.
Enligt firman levererad i fel förpackning.


Varan är felaktig om:

Den inte följer punkterna ovan.
  
Om säljaren  före köpet känt till eller bort känna till sådana egenskaper hos varan som med fog kunnat påverka kundens vilja att köpa varan, och inte upplyst kunden om detta.
  
Om varan på annat sätt avviker från vad köparen med fog kunnat förvänta sig.
  
Om säljaren som ett led i affären tagit på sig att installera eller låta någon annan installera varan och installationen är brisfällig eller avviker från vad konsumenten med fog kunnat förvänta sig.

Köparens rättigheter vid reklamation
Konsumenten har ett stort antal rättigheter vid en eventuell reklamation
Han/hon har rätt att välja på att få varan reparerad eller utbytt mot en motsvarande. Om konsumenten väljer att få en ny vara, måste näringsidkaren kunna visa att det medför oskäliga kostnader för honom eller henne att ge konsumenten en ny vara i stället för att reparera den felaktiga.

Konsumentens möjligheter när varan er felaktig är följande.

Konsumenten kan hålla inne betalningen.
  
Kräva av näringsidkaren att felet avhjälps.
  
Begära en felfri, ny vara av näringsidkaren.
  
Konsumenten kan begära att få ett prisavdrag.
  
Konsumenten kan begära ersättning för nödvändig reparation han eller hon har varit tvungen att göra på varan.
  
Köparen kan begära hävning av köpet och att få tillbaka pengarna.
  
Köparen kan begära skadestånd.

Ett förtydligande av  en del punkter kan vara på sin plats.

Hålla inne  hela eller delar av betalningen
Konsumenten får hålla inne så stor del av betalningen som fordras för att ge en säkerhet för de krav han kan ställa på grund av att varan är felaktig.

Kräva att felet repareras
Konsumenten kan ställa krav et att varan skall repareras. Näringsidkaren måste då reparera felet om han inte kan visa att en reparation i stället för en omleve- rans medför en oskälig kostnad för honom. Vid bedömning om oskälig kostnad tar man hänsyn till vilken betydelse felet har för varan, varans värde om den varit felfri och om säljaren genom omleverans får en väsentligt lägre kostnad.

Kräva omleverans (ny vara)
Köparen kan välja mellan omleverans eller att få varan levererad. På samma sätt som vid reparationskrav är det upp till näringsidkaren att, om han vill reparera varan i stället för att leverera en ny,  visa att han drabbas av oskälig kostnad för att uppfylla konsumentens krav.

Näringsidkaren har rätt att på sin egen bekostnad utföra reparation eller om- leverans även om kunden kräver någon annan kompensation. Detta gäller om näringsidkaren vid reklamationstillfället erbjuder sig att göra detta inom skälig tid och om det inte medför kostnad eller "väsentlig olägenhet" för konsumenten.

Konsumenten kan begära ett prisavdrag
Om en reparation eller omleverans inte kan komma i fråga eller inte kan ske inom rimlig tid eller utan större olägenhet för konsumenten, får han eller hon kräva ett prisavdrag som motsvarar felets värde. Konsumenten kan i detta fall också kräva att köpet hävs, om felet är av väsentlig betydelse för honom eller henne. Dessutom har konsumenten rätt till ersättning för den kostnad han haft för att avhjälpa felet, om kostnaden för detta inte är orimligt hög eller täcks av ett prisavdrag.

Skadestånd
Grundtanken är att konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider på grund av att varan är felaktig. Detta gäller även om säljaren i sin tur anlitat någon annan för att kunna genomföra affären.

Kan näringsidkaren visa att skadan beror på att han genom händelser utanför hans kontroll eller på vad han kunnat eller borde kunnat förutse, inte kunnat leverera en felfri vara, kan han bli fr från skadestånd.

Köparen har emellertid alltid rätt till skadestånd om varan inte uppfyller det som säljaren särskilt har lovat.

Konsumenten har också rätt till skadestånd för de skador som uppkommit på grund av den felaktiga varan. Detta gäller på egendom som är avsedd för "enskilt ändamål" och tillhör köparen eller någon i hans hushåll.
 

Garantier
Den lagstadgade garantin innebär numera att näringsidkaren är skyldig att ta ansvar för en felaktig vara om felet uppstått inom sex månader från över- lämnandet av varan. Detta gäller såväl nya som begagnade varor, hänsyn måste dock tagas till om varan är ny eller begagnad.

Det är näringsidkaren som skall kunna visa att köpare har upplysts om de fel och brister som eventuellt finns på den begagnade varan,  det enklaste sättet att visa detta är att kända fel skrivs in i avtalet eller att något slags besiktnings- protokoll följer med varan vid köpet.

Garanti längre än sex månader är ett frivilligt åtagande från säljaren. Detta åtagande innebär att kunden inte behöver bevisa att felet fanns när varan levererades, så länge garantitiden gäller.

En garantireparation innebär inte att garantitiden på varan förlängs, däremot skall varan repareras på ett lämpligt och varaktigt sätt.

Självrisker får inte förekomma i garantier, eftersom detta strider mot konsu- mentköplagen.
 

Pris
Om ett pris inte bestämts i avtalet säger konsumentköplagen att "köparen skall betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet samt omständigheterna i övrigt".
 

Källa http://www.expowera.se/mentor/marknadsforing/lagar_konsumentkoplagen.htm
Viila på 200kvm+källare och uthus på ca 30kvm  500 m från kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #171 skrivet: 01 april 2010, 22:40:11 »
Bjästa allover again???
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Bjästa ???????  LOL fattar inte.... *vinkar*
Viila på 200kvm+källare och uthus på ca 30kvm  500 m från kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3640
  • Karma +5/-8
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #173 skrivet: 01 april 2010, 22:45:15 »
Kan bara konstatera att expowera har fel, i alla fall vad avser garantier.  Allt det andra läste jag faktiskt inte igenom så noga, tyckte det var ointressant, eftersom det inte är relevant om det är sp att TS själv är vållande till skadan.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #174 skrivet: 01 april 2010, 22:50:33 »
jaa när drevet går är det lätt att hänga på utan att ha all fakta.... för att sedan när fakta börjar framkomma så skall diverse avböner göras och sedan skall drevet vändas "förrättvisans" skull???
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #175 skrivet: 01 april 2010, 22:55:08 »
Den där texten från expowera var väldigt luddig.

Det finns inget som heter 6 mån garanti. Garanti är något som säljare/tillverkare lämnar och det är frivilligt.

När man köper en vara har man 3 års reklamations rätt mot fel som fanns vid avlämnandet. Bevisbördan ligger hos köparen.
Det finns även ngt som heter sexmånadersregeln som säger att ett fel som uppstår de sex första mån ska anses funnits vid
avlämnandet om inte säljaren kan påvisa annat. (dvs bevisbördan ligger hos säljaren)

Sen stod det något om att reparera ett fel? Hur reparerar man ett fel? Det är väl en produkt man reparerar. Ett fel avhjälper man.

Fö så har du missat att ta med den del av konsumentköplagen som säger ngt i stil med:

Säljaren måste för att bli fri från ansvar för garantin göra sannolikt att försämringen beror på olyckshändelse
efter det att du mottagit varan, vanvård, onormaltbrukande eller liknande förhållande, till exempel
att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.


Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Vill bara säga/påminna er om att "företaget " och jag kommit överens nu efter ett par samtal från våran konsumentvägledare i komunen.

Säljaren/installatören  har gått med på mitt krav att häva köpet och att få återbet. på hela summan för pump samt installation.

Talade med VD´n idag och han sade jag borde ha pengarna i morgon eller senast nästkommande bankdag.
Han var förövrigt väldigt trevlig i telefon.
Viila på 200kvm+källare och uthus på ca 30kvm  500 m från kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Utloggad Jarlen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Man är tottalt rättslös när det gäller relamation av värmepump
« Svar #177 skrivet: 01 april 2010, 23:07:33 »
Citera
Som vanligt finns det två sidor av saken...  Några saker jag reflekterar över...

1.  Kunden hävdar att han fått 9000:- i ÖKADE värmekostnader.  Det verkar mycket märkligt och minskar trovärdigheten för kundens argumentation.  Vidare säger han just i sitt första inlägg här att han kräver kompensation för detta, leverantören hävdar också detta, men nu nekar kunden till att han kräver detta.

2.  Kunden hävdar att han blivit uppmanad att montera dräneringsslangen genom väggen, leverantören hävdar att de inte monterar dräneringsslang (och uppenbarligen inte rekommenderar det).  Det är tveklöst så att kunden inte heller monterade dräneringsslangen till att börja med (vilket han ju påstår att han blev uppmanad till) och han hävdar ju i sitt första inlägg att installatören har MISSAT att montera dräneringsslang.  Detta indikerar ju att leverantören talar sanning och att det kunden hävdar inte stämmer till 100%.

3.  Det är tveklöst så att kunden har fått fel utedel.  Leverantören hävdar att kunden fått 1000:- i kompensation för detta och kunden motsäger inte denna uppgift.  Detta är INGENTING som vi har hört från kunden tidigare utan kunden har avsiktligt utelämnat denna information.  Mycket dumt av kunden att ta en sådan kompensation.  Tveksamt av leverantören att erbjuda detta, då det ju verkar som om utedel och innedel inte arbetar bra ihop (antar jag, det kan ju vara så att de funkar acceptabelt ihop, men att den funkar dåligt nu för att den gått sönder).  Leverantören borde ha bytt utedelen.  Nu är utedelen trasig på grund av kundens egna initiativ (i alla fall enligt leverantören).  Här finns ju ett problem, eftersom leverantören självklart inte vill ha tillbaka en trasig utedel...

4.  Leverantörens berättelse om hur betalningen av enheten har blivit uppdelad låter trovärdig (i mina ögon).  Jag tror inte att det är någon idé för leverantören att påstå att en faktura är på annat belopp än den är.  Kunden torde inte ha haft några svårigheter att förstå att installationen var en tjänst som "kompisen" erbjöd vid sidan av själva inköpet av pumpen.  Leverantörens ansvar begränsar sig till försäljning av pumpen (som iofs blev fel den också).  Installationsfrågorna får kunden ta med "kompisen".

5.  Jag vet inte om leverantörens förslag på återköp är 8000:- + de 1000:- som kunden redan har fått, eller om det är totalt 8000:-.   I alla fall tycker jag 9000:- i återköp för en värmepump (som kostade 10500:-) som kunden dels har haft viss användning av ett tag (framgår inte hur länge), dels till viss min har bidragit till att förstöra (i vilket fall som helst har inte leverantören något ansvar för att den gått sönder), är ett ganska bra erbjudande från leverantörens sida.

6.  Det är svagt av kunden att först (ganska uppenbart och troligtvis helt medvetet) betala installationen vid sidan av (svart) och sedan när man blir missnöjd komma dragandes med hot om skatteverket osv.  Det skulle kunden ha sagt från början, att "jag betalar hellre dubbelt så mycket för installationen för att få den vitt".  Oärligt av kunden att först vara med och baka kakan och sedan klaga på att den inte var god.  Märkte inte kunden att han inte hade något kvitto på hela beloppet han betalade?  Märkte inte kunden att betalningen skedde i två olika transaktioner?

7.  Kunden har delvis orimliga krav.  9000:- för ÖKADE värmekostnader.  Var kommer dessa ifrån?   5000:- för återställning av väggar (2 väggar dessutom?).  Skall inte kunden ha någon värmepump i framtiden?  Då borde han väl kunna använda de hålen i framtiden också?  Sedan kostar det väl knappast 5000:- och byta ett par fasadbrädor  (eller husfixa eller vad han nu har för fasad), lite plast, isolering och gips?

Ridax Jag ville göra dig medveten om att det var du som drog igång den här trovärdighetsdebatten i ditt första inlägg, där du värderar parternas trovärdighet och pläderar mot kunden och som jag uppfattade det misstänkliggjorde honom. (se ovan) Före ditt inlägg så var debatten  ganska nyanserade men efteråt började påhoppen. Det var det jag försöker påtala. Jag förstår att det inte var din mening att det skulle bli effekten, men ett faktum är att det blev så. Det är allom bekant att man måste vara mycket försiktig när man skriver saker av personlig karaktär i det här mediet, eftersom det kan få oanade konsekvenser. Jag ber om ursäkt för att jag var onödigt skarp i mina formuleringar PS här borde även jag ha tänkt på oanade konsekvenser.

Mvh //Jarlen
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvåning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första årets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad våren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeåtergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
Vill bara säga/påminna er om att "företaget " och jag kommit överens nu efter ett par samtal från våran konsumentvägledare i komunen.

Säljaren/installatören  har gått med på mitt krav att häva köpet och att få återbet. på hela summan för pump samt installation.

Talade med VD´n idag och han sade jag borde ha pengarna i morgon eller senast nästkommande bankdag.
Han var förövrigt väldigt trevlig i telefon.



skulle du inte ha börjat med att gå på VD'n innan du skrev allt det här på forumet??

Utloggad the_snake1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
Tack Jarlen
Viila på 200kvm+källare och uthus på ca 30kvm  500 m från kopparbergs centrum.
IWABO pelletsvärmare och trasig panasonic värmepump.
Spa avdeling med bastu och 2 st jacuzzi. biljardrum och biograf. Samlar på usa bilar.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!