Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Beg. bilförslag, ca 15000kr  (läst 25986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #60 skrivet: 30 mars 2010, 20:41:49 »
Tror också mer på Folksams irl än ncap.  ^-^

Denna clip är också en riggad krock, där den gamla bilens x-frame gav ett intressant resultat.

den har också diskuterats flitigt, ser du allt brunt damm? den bilen är upprostad i ramen och chassiet och bara lackad inför krocktestet, dessutom sägs det att den krockades utan motor.

Utloggad Blaser

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #61 skrivet: 30 mars 2010, 22:55:53 »
Jodå, man kan ju vägra insé att bilarna har blivit rejält mycket säkrare med EuroNCAP. De har tvingat fram säkrare bilar från tillverkarna.
Personligen är mitt liv mer värt än lite extra chips på kvällarna, utlandssemestrar etc etc så när vi byter bil i familjen så blir det en bil med 5 stjärnor och inget annat.
På tal om att rata, BMW ägarna älskar att påpeka att EuroNCAP bara är trams eftersom 5-serien inte lyckades. Att de också fick återkomma efter att ha konstruerat om bilen på flera punkter och ändå inte lyckats säger väl en hel del.
Intressant att man helt vill blunda för resultatet att den lilla Modusen klarade sig bättre. Diverse trams om hur det kan skilja om de träffat rakt mot varandra etc etc. Helt klart är modusen en bra mycket bättre bil att krocka i.
Mer på samma tema:


Ja om vi nu ska börja tramsa med bra o dåligt när det gäller att krocka så för ca 3 veckor sedan så fick vi en ncap 5a i fronten på bussen jag körde, bussen hade inte en enda stjärna,,,,,,,,,,,,,,,,,, vänster framljus försvann ncap5an gick INTE att köra därifrån, föraren i NCAP5an åkte ambulans med knäckta ben, krocken enligt färdskrivare var 26 km vad NCAP 5an hade för hastighet när den kom över på fel sida av vägen och mötte bussen vet jag inte. Det var fö en Toyota men det kan kvitta. Varför gör man inte en krocktest med ett 25-65 tons fordon mot vilken NCAP klassad bil som helst,,,,,,,,,,,,,, en enkel uträkning ger att om en 1,5 tons personbil och en lastbil med 60 tons tågvikt möts, front mot front där båda håller 80 km sänks hastigheten på lastbilen med ca 1.8 km. Det finns INGET mitträcke som klarar en lastbil :)

För många år sedan 89-91 ngn gång  fick jag en VW Golf under släpen på mitt ekipage lastat med papper, märkte det inte förrän efter ca 10 meter.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #62 skrivet: 31 mars 2010, 09:46:17 »
Det är ju Volvo som byggt in säkerheten i Renault och dagens Ford! Efter att Volvo och Renault gick ihop är Renault i världsklass, och visst bygger Renault bra vardagsbilar, rymliga, bränslesnåla, krocksäkra, bra komfort, och bra mot rost. men tyvärr med kvaliteten sviktar, tyvärr.

Och Volvo 700/900 serien, ända bilen man kan säga, har den bara gått 30' mil..en fransk bil kommer sällan dit
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #63 skrivet: 31 mars 2010, 10:42:04 »
Det är ju Volvo som byggt in säkerheten i Renault och dagens Ford! Efter att Volvo och Renault gick ihop är Renault i världsklass, och visst bygger Renault bra vardagsbilar, rymliga, bränslesnåla, krocksäkra, bra komfort, och bra mot rost. men tyvärr med kvaliteten sviktar, tyvärr.

Och Volvo 700/900 serien, ända bilen man kan säga, har den bara gått 30' mil..en fransk bil kommer sällan dit

T.o.m mina Citroen XM av första årsmodeller med ökända elproblem har gått över 30000 utan några större åthävor.
Å andra sidan är Citroen/Peugot helt outslitliga då det gäller motorerna, däremot låter dom inte vackert men det gjorde dom inte heller som nya.
Min vagnpark består av Toyota,äldre Volvo samt Citroener och är det nåt positivt jag har att säga om Volvo så är det att det är billigt och lätt att byta även större grejer typ växellåda.
De andra bilarna har däremot inte behövt detta.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #64 skrivet: 31 mars 2010, 11:42:35 »
Kan du haft sådan tur? Låter som en Bmw ägare, trots tusentals fel, rost mm, är de lika nöjda och stolta sitt märke, vi har haft många Megane och Scenic, 2001-2007 samt 2 st Peugeot 407sw sport, som delar mycket med Citroen, vem äger vem?
Underbar komfort i Peggan!! Snygg bil och lyxig, men funkar inte i -25! Då går den ej att styra! Pressar ut olja genom locket på servon behållare, och tömmer oljan, det är en egenskap säger märkesverkstad, de blir så när de blir kallt, Peugeot, Frankrike gör inget åt detta, trots att det var garanti, motorn rasslar som diesel, trots 4600mil, avskräckt ett tag, men lär bli en fransman till..nångång..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #65 skrivet: 31 mars 2010, 12:28:53 »
Kan du haft sådan tur? Låter som en Bmw ägare, trots tusentals fel, rost mm, är de lika nöjda och stolta sitt märke, vi har haft många Megane och Scenic, 2001-2007 samt 2 st Peugeot 407sw sport, som delar mycket med Citroen, vem äger vem?
Underbar komfort i Peggan!! Snygg bil och lyxig, men funkar inte i -25! Då går den ej att styra! Pressar ut olja genom locket på servon behållare, och tömmer oljan, det är en egenskap säger märkesverkstad, de blir så när de blir kallt, Peugeot, Frankrike gör inget åt detta, trots att det var garanti, motorn rasslar som diesel, trots 4600mil, avskräckt ett tag, men lär bli en fransman till..nångång..
Tur vet jag väl inte, jag känner till dessa bilars egenheter och fixar lätt det mesta själv, en del saker ignorerar jag bara men en ovan Citroenägare kanske hade blivit orolig.
Annars så är det mesta krånglet saker som sätesvärmare och annat småkrafs som man kan vara utan, hydraulfjädringen däremot krånglar aldrig, inte ens på Xantian med aktiv fjädring som numera ändå är 15 år gammal. Däremot är det ju lite trist att lyssna på tröskverk till motorer och tjutande växellådor men det är så dom låter, fjädringen gör ändå att man förlåter alla brister.

Peugeot och Citroen är samma bolag, PSA, därför är det många som bygger på samma bottenplatta och delar på samma grejer.
Renault vet jag faktiskt inget om och mina erfarheter på PSA rör sig om 90-talet därför kan jag inte uttala mig om nyare, förmodligen har väl ekonomerna även hos PSA fått mer att säga till om med minskad kvalitet.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #66 skrivet: 31 mars 2010, 16:36:15 »
Visst delades motorer friskt förr? PRV motorn, V6 som satt i Laguna, Volvo 760, och Peugeot/Citroen, och vad hade Saab 9000 för V6 motor?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #67 skrivet: 31 mars 2010, 16:44:28 »
Visst delades motorer friskt förr? PRV motorn, V6 som satt i Laguna, Volvo 760, och Peugeot/Citroen, och vad hade Saab 9000 för V6 motor?

Japp, i min XM från -91 sitter en sådan där alla nackdelar som Volvon hade med denna maskin är borta.
Med 3-liter,24V, variabelt insug och 200hk är det en riktigt trevlig maskin både till karaktär och ljud, däremot rätt törstig men det beror nog mest på att den inbjuder till att varva hårt.
Denna motor är väl undantaget som bekräftar regeln vad gäller gångkulturen på PSA:s bensinmotorer.
Vad Saaben hade vet jag däremot inte.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #68 skrivet: 31 mars 2010, 17:07:50 »
Visst delades motorer friskt förr? PRV motorn, V6 som satt i Laguna, Volvo 760, och Peugeot/Citroen, och vad hade Saab 9000 för V6 motor?

Glöm inte DeLorian från "Tillbaka till framtiden" http://sv.wikipedia.org/wiki/De_Lorean

SAAB använde GM/OPEL V6:a men hade en egenutvecklad V8:a på gång... Thumbsup
« Senast ändrad: 31 mars 2010, 17:11:00 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #69 skrivet: 31 mars 2010, 17:36:19 »
Ja just det, de lorean hade denna motor, en skam i en Volvo, tycker de flesta man hör tickar och går på 4-5cylindrar, ingen riktig volvomotor..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #70 skrivet: 31 mars 2010, 18:11:57 »
Ja just det, de lorean hade denna motor, en skam i en Volvo, tycker de flesta man hör tickar och går på 4-5cylindrar, ingen riktig volvomotor..

Tror att många andra skulle uttrycka det som en skam i en DeLorean...
Många tycker att denna motor är helt OK bara den inte sitter i en Volvo. Finns rykten om att många problem uppstod pga att volvo envisades med att använda sin egen glykol som inte skyddade tillräckligt bra mot oxidation i aluminiummotorns kylkanaler vilket kunde medföra att bla cylinderfotspackningarna började läcka. Och att de använde sina egna oljefilter som inte var anpassade efter denna motor. Rykten ,och helt utan sanning kanske, men faktum är att motorerna fungerar bättre i franska vagnar. Men de ägarna kanske vårdar bilarna bättre. Har själv haft både en Pugge 605 och en Cittra XM med denna V6:a. Många problem men inte med motorerna.

För att återknyta till trådrubriken, så är en lite äldre volvo ett bra köp men kanske inte med PRV motorn Thumbsup
« Senast ändrad: 31 mars 2010, 18:13:52 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #71 skrivet: 31 mars 2010, 18:29:24 »
Fullträff!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #72 skrivet: 31 mars 2010, 19:52:49 »
PRV 6:an blev faktiskt bra de sista 2 åren. men den raka sexan som ersatte PRV'n är ju ljusår bättre ändå!

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #73 skrivet: 31 mars 2010, 20:20:15 »
Om jag får inflika lite... ;)..tack.

Nu är det nära, har lyssnat till Orcus, och har sedan tidigare en avensis, så äldre Toyota är vad jag tror ett säkert kort.

Ska förhoppningsvis ta tåget till Örebro för att köpa en Toyota Carina kombi -98.
19000mil, fungerande ac, s o v -däck, drag, endast lite rost längs ner på höger framdörr.
Bjöd 18000kr, får besked senare ikväll.

Ingen "halibaba" utan av en man som ägt bilen sedan ny.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beg. bilförslag, ca 15000kr
« Svar #74 skrivet: 31 mars 2010, 20:25:05 »
Klokt val, utlänningar har inte samma måttskala som jag vad gäller bil i bra skick, Bra bil kan vara väldigt bynglig och många fel, trots relativt nytt, samt att det inte stämmer med papper mm, och då lät allt bra i tele, sen när man står där, 45mil bort.. Oj!

Drar såklart inte alla över en kam, men har hänt mig 2ggr, gör ej om det.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 1010
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!