Det känns som om jag sett en tråd om detta, så då får ni ursäkta mej.
Alltså min har börjat avfrosta efter ca 40 min och så avfrostar den 15 min, förr gick den ca 55min.
Jo, Panasonics E9/E12 DKE's avfrostningstider övergår nog allas förstånd vid detta laget.
Hade en hel del mätningar innan jag hade H16, och nu beter sig pumpen annorlunda.
Nu (H16 fixad) avfrostar den tätt runt nollan, sen när det blir -3 så slappnar den av lite särskilt på del last. Runt -6 och nedanför så känns det som 42 minuter värme, 12-15 minuter tysthet.
Visst går det att fibbla med avfrostningen, Om man har ett par reläer som man kopplar om termistorerna med så kan man få den och avfrosta när man själv vill.
Man låter VP'n uppfatta att det är kallt så ena delen av avfrostningenvillkoret uppfylls.
Sen väntar pumpen på villkor 2, det kan man ju fördröja med reläet.
MEN, hur vet man om det är dags att avfrosta?
Det är kruxet:
* reflektiv frost mätning på baksidan?
* luft-trycket för att avgöra hur täppt det är?
* mäta luftflödet?
* Tempskillnad på luft in och luft ut?
* Tempskillnad på omgivningsluft kontra tempen på förångaren?
Varsegod å välj!
Jag håller på och meckar med varmvattenavfrostning med pumpen i full fart!!
* har en isolerad behållare med ca 10L varmt vatten.
* slår av fläkten på utomhusdelen
* slår på vattenpumpen som flödar utedelen med varmt vatten
* vattnet återflödar till varmbehållaren och överskottet (från förångaren) rinner över och ut.
* efter ca 1 minut slås pumpen av, 20 sek avrinning förångare
* överblivet vatten i slangar rinner tillbaka ner i behållaren för varmhållning
* fläkten slås på och återgår till normal funktion.
Enl preliminära beräkningar går det åt ca 120W i snitt för att hålla dena funktion i drift, värmeslinga borde vara onödig.
Min förhoppning är att värmechocken nollställer pumpens INTERNA behov att avfrosta. Skulle varmvatten frostningen misslyckas så borde pumpens egna avfrostning kicka in.
Men denna teknik så blir det aldrig något värmeproduktions-stopp!!!
*aaahh drömmen.....*