0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
El ska inte vara billigt enligt mig (nu blir jag väl halshuggen )
Citat från: sutarn skrivet 05 mars 2010, 17:44:28El ska inte vara billigt enligt mig (nu blir jag väl halshuggen )ja det blir du! vad fan är det för mening att jobba och slita när pengarna ändå försvinner i stora svarta hål som hela tiden ökar i storlek..allt beror på att folk rycks med i "spara energi" tjatet, visst vill man dra ner på kostnaderna och skaffar då värmepump, men problemet är ju att när alla har gjort det så finns det ju marginal att höja elpriserna igen, och hur mycket folk än håller på och sparar så kommer priserna ändå ikapp tillslut, hade folk gett fan i ny teknik och kört på som alltid så skulle jag tro att det hade hållt tillbaka priserna, man kan ju inte höja så mycket så folk inte kan bo kvar i sina hus, då går landet under, men nu är det ju tyvärr en global marknad så det hjälper föga om ens hela sverige skulle sätta sig på tvären och köra direktverkande el. samma skit händer med bensinpriserna.. men det är inte roligt för dom som t.ex. har ett gammalt fint hus och inte vill förändra det för mycket med isolering och grejer, dom får ett rent helvete att klara ekonomin för att förutsättningarna försämras.
Om folk behöver gå ifrån sina hus så är det nog inte elpriset främsta orsaken tror jag. Då har man nog andra ekonomiska bekymmer...
Därför köper man rätt! rätt bil och energisnålt hus, mindre underhåll och bättre komfort mindre energikostnad./A.
Energi och energiframställning är väl det som antagligen tär mest på våran planet som det ser ut i dagsläget, och då skall det kosta. Ända fram till dess man hittar alternativa framställningsmetoder skall energi kosta MYCKE pengar. Människan idag är väldigt intresserad och lägger enorma pengar på elektroniska prylar i alla varianter, både för att förenkla vardagen och för rena nöjens skull. Kan man betala 25-40000 för en , ursäkta språket, jävla TV, då anser jag att man även får vara beredd att betala ett högt pris för energin som driver denna apparat.(TV´n var bara ett exempel bland alla elektroniska saker som kapitalistsamhället spenderar pengar på)