0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej.Har samma problem. Det snöade in ordentligt i förångarutrummet och jag brydde mig inte. Avfrostningarna töade bort lite i taget och resultatet blev att förångaren nu är täkt med 10cm is från botten uppåt - det var ju svinkallt - och pumpen är mindre effektiv nu. Jag får inte bort isen. Är det mycket snö i det utrummet, så är det bäst att ta bort det, framförallt när det är kallt. Fråga: kan man köra en tex 15 minuters avfrostning? Och om, hur?
Förra året fick jag vid ett tillfälle sitta med varmluftspistolen nån timma för att få bort en iskaka i botten på ca 5cm. Så går det när man glömmer att rensa avloppet från hostlöven...
Hade samma problem första vintern...installerade en extra värmekabel i tråget som går från plus 2-3grader o neråt...nu bildas det aldrig någon is i tråg eller dräneringsrör...
VPn fick upp T3 till 51°C ganska snabbt och sedan T1 till ca 22°C. Då kör VV igång igen, eftersom T3 hade sjunkit ner till 45°C på nolltid - OBS ingen VVförbrukning. Och så höll pumpen på. T1 kom inte över 25°C på 2 timmar, trots nästan avstängd värme. Då stängde jag av VVnet. Det var inte något kapacitetsproblem. Det var -3°C ute och VPn skall leverera ca 7KW.Det finns 2 trådar, som berör "Konstant tempras på VV", av "gräsrot" från 2008-11-28 och 2009-05-20, där det förmodades, att det beror på något ventilfel. Men det kom aldrig fram, om det var det.VPn kör VV mellan 1-3 timmar per dag, det anges ju inte så noggrannt. En körning på 1,5h med säg COP2 motsvarar en nyproduktion av ca 150l 52gradigt VV, att jämföras med en uppskattad förbrukning på 20-30l.Vet någon mer om detta?