Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SVD skriver om luftvärmepumpar  (läst 52090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #90 skrivet: 18 februari 2010, 18:33:06 »
En del av summan är matereal och reskostnader, uppskattningsvis kostar materialet ca 1000:- + moms beroende pÃ¥ rörlängd samt avstÃ¥nd till vägguttag eller elcentral. Milersättning och övriga reskostnader törs jag inte uppge nÃ¥got pÃ¥ dÃ¥ det skiljer en hel del har jag märkt  knUp

Att det skulle vara så mycket lättare för en kylmontör att installera med snabbkopplingar köper jag inte riktigt, då det är fasta längder på dessa med snabbkopplingar så måste istället installatören hitta ett bra ställe att ha utedelen på så att man slipper göra ett fult sling med den överblivna rörlängden. Sen har man hört kommentarer här om att isolering och handskar är så stora att en del är tvungna att ta bort isolering för att det ska gå att få igenom handsken genom hålet i väggen och det lär säkert också ta en liten stund.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #91 skrivet: 18 februari 2010, 18:44:36 »
För mig tog det totalt två timmar att montera min pump och till att den började leverera värme från det att jag lämnade Coop Forum 5600 kronor fattigare men då "fuskade" jag och drog ut slang med el genom ett friskluftsintag i kåken... (hade innan läst manual och installationsanvisningar på nätet och har ej tummen mitt i handen)
och är mer än nöjd!
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #92 skrivet: 18 februari 2010, 18:47:16 »
En del av summan är matereal och reskostnader, uppskattningsvis kostar materialet ca 1000:- + moms beroende pÃ¥ rörlängd samt avstÃ¥nd till vägguttag eller elcentral. Milersättning och övriga reskostnader törs jag inte uppge nÃ¥got pÃ¥ dÃ¥ det skiljer en hel del har jag märkt  knUp

Att det skulle vara så mycket lättare för en kylmontör att installera med snabbkopplingar köper jag inte riktigt, då det är fasta längder på dessa med snabbkopplingar så måste istället installatören hitta ett bra ställe att ha utedelen på så att man slipper göra ett fult sling med den överblivna rörlängden. Sen har man hört kommentarer här om att isolering och handskar är så stora att en del är tvungna att ta bort isolering för att det ska gå att få igenom handsken genom hålet i väggen och det lär säkert också ta en liten stund.

Allt material finns. Körsträckan 500 meter, eluttag 20 cm från innerdelen.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #93 skrivet: 18 februari 2010, 18:54:09 »
Det gÃ¥r säkert att göra det ännu snabbare om man har friskluftsintag bredvid för att slippa borra  och skarvsladd till elen  och alla förutsättningar är rätt men sÃ¥ ser det tyvär inte ut som regel hos kunderna.

Det är oftast fasta priser på installationerna, kunder med lätt installation förlorar nog lite på det samtidigt som dom som har betydligt värre tjänar på det om installatören skulle gå på timme.

Med dina förutsättningar hokanp borde det gå att göra bättre pris än 4500:- till 6000:-
Står i och för sig inte hur mycket arbete det innebär hos dig, att allt matereal finns hjälper till men om man ska genom fler väggar med mycket böjar och vinklar så tar det tid att få det bra.

Vet inte varför jag försvarar kylmontörerna egentligen  ;D ;D ;D

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #94 skrivet: 18 februari 2010, 18:56:38 »
Allt material finns. Körsträckan 500 meter, eluttag 20 cm från innerdelen.

Det kanske är där "skon klämmer". Installatören tar lika mycket betalt trots att det mesta materialet redan finns liksom kanske att även en del förberedande jobb har gjorts.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #95 skrivet: 18 februari 2010, 18:58:28 »
Nu har inte jag en luft/luft men har en hel del bekanta som har det, och kan konstarera att de håller inte längre än 5-7år. Oavsett om den kostade 9995:- eller 24995:-. Så varför lägga pengarna på en IVT som du troligtvis inte kan räkna hem?
IVT 290 A/W 13,75Kw, Optima 700. FTX-system Systemair VR400DC. 1-plans villa 210kvm, byggnadsår 1970.

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #96 skrivet: 18 februari 2010, 19:00:06 »
Allt material finns. Körsträckan 500 meter, eluttag 20 cm från innerdelen.

Det kanske är där "skon klämmer". Installatören tar lika mycket betalt trots att det mesta materialet redan finns liksom kanske att även en del förberedande jobb har gjorts.
Visst är det så. Per telefon sa 3 olika mellan 4500-6000:- utan att titta. Försökte förklara att de ska gå rakt ut genom en vägg och sedan direkt ner till pumpen. 1 böj förutom bakom innerdelen samt nere vid ytterdelen.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #97 skrivet: 18 februari 2010, 19:00:54 »
Nu har inte jag en luft/luft men har en hel del bekanta som har det, och kan konstarera att de håller inte längre än 5-7år. Oavsett om den kostade 9995:- eller 24995:-. Så varför lägga pengarna på en IVT som du troligtvis inte kan räkna hem?

Kan bara hålle med...
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #98 skrivet: 18 februari 2010, 19:01:39 »
Det gÃ¥r säkert att göra det ännu snabbare om man har friskluftsintag bredvid för att slippa borra  och skarvsladd till elen  och alla förutsättningar är rätt men sÃ¥ ser det tyvär inte ut som regel hos kunderna.


Där har du säkert alldeles rätt. Förutsättningarna skiljer kraftigt från kund till kund. Jag satt pumpen på "ett tveksamt ställe" längs inne i en tvättstuga i en källare som en två "offerträknare" dömt ut, men det blev mer än bra faktiskt. Värme levereras till hela huset och tvätten blir snustorr när fläkten står på "full fräs".. (läge 3)
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #99 skrivet: 18 februari 2010, 19:03:34 »
Om man anlitar en enmansföretagare så är det lättare att deala om priset jämfört med dom stora drakarna som oftast bara går efter fastställda priser och då har väldigt svårt att "pruta" på priset.
Dom stora drakarna har mer personal och fastighetskostnader som skall dras runt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #100 skrivet: 18 februari 2010, 19:14:13 »
timpenningen ligger nog på ca 500 + moms.
Var kostar en Kyltekniker 2500kr/h?

Förklara då varför de ska ha mellan 4500 - 6000:- för att montera en pump som jag vet tar 2-2,5 timmar att montera.
jag tar ca 4-5 timmar på mig, och då gör jag det NOGA, isolerar hålet, sätter kanaler rakt och fint, täthetskontroll med kvävgas (20-30min) noggran vacuumsugning (20-45min) igångkörning samt förklaring av funktioner för kunden kan också ta sin tid... man vill ju inte bara kasta fjärren i händerna på en 60 åring och åka därifrån.. då lär det snart komma ett samtal i stil med "det blåser kallt"

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #101 skrivet: 18 februari 2010, 19:17:20 »
Vissa kunder ska man egentligen inte ge en fjärrkontroll till överhuvud taget  ;)
Dom zappar med fjärrkontrollen som det vore en TV fjärr och sen kommer samtalet att maskinen är trasig  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #102 skrivet: 18 februari 2010, 19:22:31 »
Vissa kunder ska man egentligen inte ge en fjärrkontroll till överhuvud taget  ;) Dom zappar med fjärrkontrollen som det vore en TV fjärr och sen kommer samtalet att maskinen är trasig  :)

Och man ska helst inte ens tala om att det finns en sådan för frugan... tomte::
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #103 skrivet: 18 februari 2010, 19:33:36 »
timpenningen ligger nog på ca 500 + moms.
Var kostar en Kyltekniker 2500kr/h?

Förklara då varför de ska ha mellan 4500 - 6000:- för att montera en pump som jag vet tar 2-2,5 timmar att montera.

Finns ingen som klarar det på 2-2,5 timmar med framkörning, håltagning i vägg, montering och anslutning, montering av kanaler, vakuumsugning, läcksökning samt drifttagning och instruktion till kunden. Sedan ska montören tillbaka till jobbet också. Räkna med 5-6 timmar netto på plats. Det är svårt att hinna mer än en installation per dag. Därför kostar det så mycket.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: SVD skriver om luftvärmepumpar
« Svar #104 skrivet: 18 februari 2010, 19:49:43 »
Du pratar strunt som vanligt Zibro, med detta menas givetvis kylskåp, frysboxar mm och inga snabbkopplingar, för när det gäller snabbkopplingar så är det ju inte frågan om de läcker eller inte utan snarare när de gör det och hur mkt isf. ;)
Mvh Raffen.
Jag tror iofs inte att bra snabbkopplingar läker mer än dåligt handkonade kopplingar. Dock har jag svårt att tro att dom klassas som "svetsning, hårdlödning eller liknande fast hopfogning" i lagens mening.
Hej Purjo!  Nej det kan du iof ha helt rätt i Purjo men självklart är det avsevärt säkrare med riktiga skruvkopplingar under förutsättning att de är riktigt utförda och gärna lite efterdragna efter 1 Ã¥r eller 2. När det gäller snabbkopplingar med deras resp tätningar sÃ¥ lever man i en betydligt osäkrare tillvaro om och hur länge de nu hÃ¥ller tätt, det finns det ju mängder av bevis för nämligen. :)
Mvh Raffen.
Raffen> Du jobbar åt SVEP va? Får man se bevisen då tack? Men jag antar att du bara pratar strunt som vanligt när du inte har en aning om vad du pratar om.
De bevis jag hittar på detta forum är i alla fall mängder med trådar om maskiner som läckt och som har för lite kylmedium m.m.....
I övrigt så krävs det ingen raketforskarutbildning för att se att den här artikeln inte handlar om de billigaste pumparna utan att det är de svindyra pumparna som står för statistiken.
Det är så genomskinligt att det är branschen som är ruggigt rädda för att mista en bra inkomstkälla. Det förstår jag och skulle själv streta emot om det rörde mitt jobb.

Ja jag kan väl bara informera dig om Ztrindberg att jag har naturligtvis inte ett dugg med SVEP att göra, jag har ej heller med någon annan intressent inom värmepumpsbranchen att göra, utan jag är precis som en del andra medlemmar på detta forum en helt fristående person som uttalar mina helt egna åsikter och synpunkter ang div frågor som kommer upp här, och det hoppas jag väl att du inte har något emot Ztrindberg?? Och om nu så vore fallet så lär du väl isf få finna dig i detta faktum så länge som jag finns kvar på detta forum ivf. ;)
Du påstår att jag pratar strunt och att jag inte har en aning om vad jag pratar om?? Det är väl en himla tur att du alltid vet vad du pratar om då Ztrindberg, du påstod vid något tillfälle att du var väl insatt och kunnig i bl.a både Panasonics och Toshibas pumpar?? Man kan ju verkligen undra varför du håller på och jollrar med en skräppump som Coolix då?? Helt ofattbart alltså. Sc:,h
Jag brukar gå in ibland och ge min syn på dessa skräppumpar och då går du ju verkligen i taket och anledningen till detta är väl då att det kommer ju in mkt nytt folk på forumet och ser när vissa höjer dessa skräppumpar till skyarna och då anser jag att någon måste gå in och balansera den debatten något till en mera realistisk och verklighetsnära nivå när det gäller dessa pumpar. Detta eftersom när man pratar skräppumpar kontra märkespumpar så pratar man ju egentligen om gärdsgårdsserien kontra elitserien och det tycker jag givetvis är viktigt att det framkommer att det är en väldig skillnad vilka många har insett först i efterhand tyvärr.
När det gäller just snabbkopplingar så har jag aldrig utgett mig för att vara någon expert på dessa, och jag tänker inte bli det heller eftersom dylika intresserar mig inte överhuvudtaget. Jag kan väl bara säga så pass mkt att jag anser inte att man behöver vara vare sig väl insatt eller ens speciellt intelligent för att kunna förstå att dylika snabbkopplingar inte alls är lämpliga för luftvärmepumpar med de gastryck som det handlar om för dessa. Utan dessa kopplingar finns givetvis på dessa pumpar endast i syftet att folk skall kunna trycka ihop gasrören för pumparna på egen hand, annars hade man självklart haft rekorderliga fasta rörkopplingar, detta vet och förstår t.om kineserna.
Jag har dessutom under de senaste 4-5 åren tyvärr sett alldeles tillräckligt många fall med de här skräppumparna med QC-kopplingar som har lagt av efter en relativt kort tid, både här på forumet och i mina egna omgivningar, dessa pumpar brukar vanligtvis sitta uppe i 1 säsong eller i bästa fall 2, och har man en himla tur så kan man kanske ha en begränsad funktion på dem i upp till ca 3-4 år men då är det fråga om ytterst sällsynta undantagsfall alltså.
Så för min egen del så bryr jag mig egentligen inte ett dugg om dessa pumpar eller om de finns på marknaden eller inte, men jag skulle ändå vara väldigt glad om många andra människor slapp ifrån de bekymmer som de oftast får på köpet när de skaffar sig dessa pumpar, så därför så får de gärna för min del helt sluta med att sälja dem alt att de förbjuds. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!