0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 16 februari 2010, 12:02:38Hej MGKea! Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. Mvh Raffen.Måste vara osäkert som bara den för säljaren! Vissa kunder verkar kunna bestrida sig till en förlikning på dess alla möjliga sätt. Stållarna som jag kallar denna kategori för verkar bara öka med tiden. Med en kund som får avslag av skattemyndigheten borde risken för en kreditförlust vara ganska stor. Eller?
Hej MGKea! Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. Mvh Raffen.
.... annars kommer kronofogden. Mvh Raffen.
Citat från: MGKea skrivet 16 februari 2010, 12:14:02Citat från: Raffen skrivet 16 februari 2010, 12:02:38Hej MGKea! Jo så är det att om inte kunden inte skulle vara ok (kvalificerad) för att få del av rotavdraget fullt ut så får företagaren reda på detta från skattemyndigheten och företagaren får då debitera och fakturera även den resterande summan (motsvarande rotavdraget) till kunden i efterskott. Detta brukar också alltid framgå av informationen från resp företagare i samband med att man gör upp en affär eller en arbetsbeställning. Mvh Raffen.Måste vara osäkert som bara den för säljaren! Vissa kunder verkar kunna bestrida sig till en förlikning på dess alla möjliga sätt. Stållarna som jag kallar denna kategori för verkar bara öka med tiden. Med en kund som får avslag av skattemyndigheten borde risken för en kreditförlust vara ganska stor. Eller?Håller med, om inte så krävs det säkert i många fall att du skickar kravet till kronofogden för indrivning, vilket tar ytterligare 30-60 minuter att hantera. (För de som inte håller på med det dagligdags)
Vilken bank ger ränta på kapital idag? Kommer ihåg att jag hade över 10% ränta på 1980talet ... Bankernas utlåningsränta ... huga!Den kostnad som rot-dealen ger säljaren skall säljaren lägga på sitt pris eller mycket noga klara göra för kunden innan affär. Ett skriftligt avtal skulle aldrig ge några rubriker i pressen!
Citat från: MGKea skrivet 16 februari 2010, 12:24:08Vilken bank ger ränta på kapital idag? Kommer ihåg att jag hade över 10% ränta på 1980talet ... Bankernas utlåningsränta ... huga!Den kostnad som rot-dealen ger säljaren skall säljaren lägga på sitt pris eller mycket noga klara göra för kunden innan affär. Ett skriftligt avtal skulle aldrig ge några rubriker i pressen!Hej MGKea! Ja du har ju helt rätt! Thumbsup För längre sedan så levde bankerna på det s.k räntenettot och det var ju hela deras förtjänst (räntenettot = skillnaden mellan utlåningsräntan och inlåningsräntan). Nuförtiden så lever bankerna på alla avgifter istället, och de tar ut avgifter för allting, t.om för att växla in mynt för att sätta in på sitt konto. De säger att de måste ta ut en avgift för att täcka sina omkostnader Jag brukar säga till dem att de är enbart avsedda till att skinna folk på pengar och höja bankernas vinst. Just därför så skall man helt nobba och bannlysa allt som är förenligt med avgifter enligt min mening. Mvh Raffen.
.... på våra fakturor står att om man får avslag på sin ansökan så måste kunden betala det samma vecka som avslaget kom. Hade vi inte fått rotavdraget så hade konkursena bland småföretag inom hantverk stigit kraftigt, alla måste bjuda till när det kommer en sån här svacka inom ekonomin.
Vet inte hur resten av Värmepumpbranchen har det men jag har bara gett mina synpunkter och inte andraas kreditproblem vilket jag inte lägger mig i.Visst är det en liten procedur att få en betalningsanmärkning men så svårt är det inte att få en sådan rackare på sig.Jag har aldrig ifrågasatt något om någon tidningsnovis men det kanske inte var ett påstående till mig !!Livsfarligt att göra upp om saker och ting muntligen då det blir ord mot ord och det kan sluta hur som helst.Därför tar jag bara beställningar via mail där allt ska framgå så man slipper en massa tjafs Thumbsup
Citat från: MGKea skrivet 12 februari 2010, 21:16:43luftvärmepump?Hej MGKeaVad menas med denna kommentar?Jag har väl inte överdrivet bra fantasi men här går den bet?
luftvärmepump?