0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack Oskar för svaret.Jag skall titta på de två.Den från Ö&B som min kamrat har värmer upp en bilverkstad och heter Zibro 1233. Den har han haft i två år och den fungerar väldigt bra och sparar mycket el. Nu i vinter har den fungerat klanderfritt. Kostar 4.999 kr. Det finns även en mindre version för 3.999 kr. Den är verkligen inte skräp och dålig kvalitet. Dock bråkar utedelen mycket så i ett tätare villaområde är det inte att rekommendera om den är riktad mot något annat hus. Se länken: http://www.öob.se/topmeny/hemelektronik/produkter/luftvarmepump.808.html
HejJag håller med. Men tyvärr är de kunniga handlarna nästan borta idag. Järnhandlarna och många andra typer av affärer som klädaffärer t.ex. är idag ersatta av jättekedjor. Personalen kan oftast skrämmande lite och ofta är de inte intresserade av att ta reda på något heller. Personalomsättningen är hög och för många i personalen är ofta hämtade "direkt från gatan" eller så är det extraknäckande studenter.Tacka vet jag den gamla goda tiden när butiksbiträdena såg en ära i att vara "experter" och kunniga om det de sålde. Eller är det bättre idag när verktyg och annat nästan inget kostar och man måste via nätet i förväg ta reda på allt själv? Vissa saker är så billiga att man bara gapar som en värmepump för 3.999 kr inkl moms? Den kostar utan moms 3200 kr. Den produceras säkert i Asien. Tänk att den skall tillverkas och transporteras till Sverige samt att säkert en grossist också skall tjäna något på pumpen. Om Ö&B tjänar gissningsvis 1.000 kr på pumpen och grossisten 500 kr samt att transporterna kostar 500 kr så är tillverkningskostnaden 1.200 kr. Otroligt!
Billigast och tystast, alla ggr elradiator, lägga ut 10-15000kr på en pump i 15kvm, inte lönt./A.
Märkligt att det inte finns "Mini-värmepumpar" att köpa, jag menar både i format och ineffekt. Den skulle vara perfekta för friggebodar, garage, uthus och som grundvärme i sommarstugor.