0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är du säker på detta med att ändra den inställningen från 4,5 till 9?Jag tror de inställda värdena är OK och att tillskottet ska begränsas till max 4,5 kW när kompressorn är igång och att 9 kW gäller om kompressorn lagt av och enbart tillskottet står för uppvärmningen.HälsningarAnders H
Jaja. Väntar med och ändra den.Har idag ändrat totaleffekt från 13,5 till 9 kw + att jag sänkt cirk. pumpen til RAD lite. Får se tills imorgon om det påverkat vår förbrukning..Ha de gott så länge..
Citat från: basse81 skrivet 10 februari 2010, 20:38:01Jaja. Väntar med och ändra den.Har idag ändrat totaleffekt från 13,5 till 9 kw + att jag sänkt cirk. pumpen til RAD lite. Får se tills imorgon om det påverkat vår förbrukning..Ha de gott så länge..Oki så totaleffekten va inställd på 13.5kw, har mina tre på 9kw så vi får se hur detta blir för oss. japp, ha de gott
Januari slog alla rekord för mig, 2950KWh. Ger ett snitt på 95kWh/dygn. (bara värme o vv)Då elda vi i kamin en del också.Vet inte hur mycket hh-el du gör av med, men ligger ju inte så långt ifrån dig. Iofs är det väl lite varmare nu än i januari...
Okej. Men jag lämnar den på 4,5Kw tillsvidare.Mina små ändringar som jag gjort påverkade inte vår förbrukning något spec.Fortfarande ca 130 Kw dygnet ink hh. Snackade med installatören idag och enligt honom så är det ganska rimligt med tanke på storlek på hus och den låga ute temp vi haft nu osv.Men jag ger mig inte riktigt än.En annan sak jag tänkt på. Kan man sänka VV? Fast ändå vara skyddad mot legionella? Vi är inga storförbrukare av VV så det är kanske helt onödigt att elda upp den till 56 ºC hela tiden(62 vintertid)?Kanske kan sänka den till ca 45-50 ºC istället.(Joka) Är det Bosch supporten du ringer till?
Nu ska vi se om jag förstått allt rätt (är ännu ganska trög när det gäller detta område). Om jag sätter värdet på tillskottet när kompressorn körs (kompressordrift, effektbegränsning) på t.ex. 4,5 så kör aldrig tillskottet med kW än så? Det vill säga att jag har en chans att spara in på el. Så jag skulle kunna begränsa tillskottet ännu mer och se om det räcker med t.ex. 3,5? Liksom testa och se om det räcker för att hålla huset varmt? Idag har vi kring 0 gradigt och ändå så är tillskottet igång hela tiden...
Jag tror inte att man sparar på att sänka tillskottet.Högre effekt = Kortare driftstid på tillskott (värmer snabbare)Lägre efftet = Längre driftstid på tillskott (värmer långsammare)Jag sänkte min totaleffekt från 13,5 till 9 Kw.Kompressordriftsbegrännsning föjde aut. med ner från 6,75 till 4,5.Detta sparade jag inte Kwh/dygnet på. Jag sparade dock några kwh/dygnet på att rensa filtret påväg ut till VP + Att utedelen blev tystare i drift (Tack för den Joka) Man kanske ska ta det här med underhåll lite mer på allvar!! :-[
Får ta o se över utedelen när det blivit lite varmare ute.Någon mer än jag som mycket is runt fläkten?Vad är det som surrar ibland? Brukar bara låta i korta stunder.(Innedel) Shunt, elpatron?