0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag måste skriva av lite ilska...Installerade en 2010 8 kw år 2004, och den fungerade ju bra. Sänkte elförbrukningen.Mitt under smällkalla vintern 2008 stannar värmepumpen, man konstaterar att kompressorn har havererat.En ny kompressor monterades, och pumpen var igång igen. Men...Jag köpte pumpen på en mässa i Malmö, och då var det 10 års garanti. (6 år ingår och ytterligare 4 år kan köpas till. Mer om detta lite längre ner i texten.)När jag väl skulle använda garantin, så visar det sig att det är ingen "garanti", utan det är hemförsäkringen, som ska betala för haveriet. Det är väl bara en tidsfråga innan en klausul kommer i försäkringsbrevet.Försäkringsbolaget gör åldersavdrag och ska ha självrisk, och dessa utgifter kan jag sedan vända mig med till ett annat försäkringsbolag Artic (som ägs av de 3 stora V-pump tillverkarna i Sverige)Vilket innebär att jag betalar firman som utförde arbetet från min egen börs, ca 45.000:-, sedan ska jag skicka fakturan till försäkringsbolaget och få de pengar bolaget ska betala ut minus åldersavdrag och självrisk. När jag har fått kvittot på utbetalda pengar ska jag vända mig till Artic, och få utläggen för ålder och självrisk.Alltså måste man ha pengar för att ha värmepump.Har svårt att tro att någon nibe-pump någonsinn kommer att gå i 10 år utan haveri.När pumpen köptes 2004 fick jag reda på att de 4 tilläggsåren skulle kosta mig ca 3000:-.Jag kan säga att den summan gäller inte längre...Kan ha med att pumparna rasar innan de har nått 10 år.Nu har pumpen rasat igen, denna gång är det kondensorn som sprungit läck. kylmedia har läckt ut, och pumpen stannar. Precis som vanligt, mitt under smällkalla vintern. Dessutom kör man med rörligt elpris....Åter igen man måste ha pengar för att ha en värmepump.Nu vill kylfirman ställa hit en Nibe igen, eftersom min 2010-8 inte går att laga pga reservdelsbrist.Då ringer en klocka i huvet, det är kanske dax att byta märke.Nibe 2010-8CTC 1100 el/olja (körs bara med elpatroner)Varmvattenberedare 100 liter.
Vad finns det för alternativ till 2010?Är det Nibes 2025:a som är motsvarande maskin idag?Har hört att IVT:s pumpar är lite "ur tiden" - föråldrad teknik. Tydligen samabetar de med Bosch för att få fram något nytt.CTC då, vad finns det för maskiner som ersätter en Fighter 2010-8kw?H.
Nibes 2025 motsvarar endast vad det gäller effekten...2025:n går ner till minus 20gr.Enligt någon här med stor erfarenhet är 2025:n mycket pålitlig vilket man kan hoppas på. Däremot 2010 och 2020 är behäftade med massor av problem.Ctc helt okej frånsett det magra att den stänger av sig vid minus 10. Vid köp av dyr styrelektronik ecologic 7000:- cirkapris kan den gå ner till minus 15gr.Synd där förlorade ctc:n i mitt val med jordskred.....
Att 2010 har haft mycket problem med sin 2-stegskompressor är känt, men att 2020 ska ha massor av problem har du belägg för det?Vad gäller vitala delar som kompressor mm så har jag inte hört om problem med 2020. 2020 och 2025 är i stort sätt identiska, det som är ändrat vad jag förstått på 2025 är att man utvecklat fläkten för att få ner ljudnivån ytterligare, vilket i sin tur inneburit problem med isbildning runt fläktkransen. Sedan har 2025 galvad plåt istället för rostfri hos 2020./preset
Citat från: preset skrivet 05 februari 2010, 16:51:13Att 2010 har haft mycket problem med sin 2-stegskompressor är känt, men att 2020 ska ha massor av problem har du belägg för det?Vad gäller vitala delar som kompressor mm så har jag inte hört om problem med 2020. 2020 och 2025 är i stort sätt identiska, det som är ändrat vad jag förstått på 2025 är att man utvecklat fläkten för att få ner ljudnivån ytterligare, vilket i sin tur inneburit problem med isbildning runt fläktkransen. Sedan har 2025 galvad plåt istället för rostfri hos 2020./presetklippt villt . ja jag har belägg för det. min kompressor har packat ihop och det lät på kylkillen som att det var ganska vanligt. den gick vid -7 grader, vilket var precis när den skulle gå.... dessutom har nibe leveransproblem på kompressorerna sedan 17 dec, kan det kanske bero på att det har pajjat en jävvla massa sedan det blev kallt?
klippt villt . ja jag har belägg för det. min kompressor har packat ihop och det lät på kylkillen som att det var ganska vanligt. den gick vid -7 grader, vilket var precis när den skulle gå.... dessutom har nibe leveransproblem på kompressorerna sedan 17 dec, kan det kanske bero på att det har pajjat en jävvla massa sedan det blev kallt?