0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Aha, låter intressant.Jag har modell xp9 fr-nJag pratade precis med installatören och han hävdade bestämt att min 5cm enbart hade att göra med att det skall bli enklare att montera/demontera fläkten.Det är lite motsägelsefullt mot vad du och andra på forumet.Jag märkte att om jag öppnar kåpan så att filtren blir synliga blåser fläkten starkare vilket jag tolkar som att den inte får tillräckligt med inluft när kåpan är stängd vilket jag tror kan ha att göra med att den är för nära taket. Vi har nämligen en till fläkt på övervåningen en 12a, dvs storebror, som sitter lägre monterad och där är det samma luftflöde oberoende om vi har filterkåpan öppen eller stängd.
Jag pratade precis med installatören och han hävdade bestämt att min 5cm enbart hade att göra med att det skall bli enklare att montera/demontera fläkten.
Hur svårt kan det vara att sänka 3cm? Borde kunna gå utan problem med rören ut.
Citat från: hulta skrivet 03 februari 2010, 15:28:27Hur svårt kan det vara att sänka 3cm? Borde kunna gå utan problem med rören ut.Det kanske är lätt att just sänka den. Bara den inte hamnar i vägen för t ex en dörr eller att man riskerar slå huvudet i den.Jag ser inte att den exakta monteringen framgår, eller?
Jag överväger att ta kontakt med IVT direkt med mina anmärkningar på installation-funktion. Det är ju en "dyrpump" som bara säljs-monteras av vissa av IVT utvalda.Om dessa "utvalda" struntar i monteringsanvisningar borde IVT knäppa dom på näsan, så vi stackare som gått på deras marknadsföring om "kvalitet" slipper tjafsa med installationsfirman.
Jag överväger att ta kontakt med IVT direkt med mina anmärkningar på installation-funktion.Det är ju en "dyrpump" som bara säljs-monteras av vissa av IVT utvalda.Om dessa "utvalda" struntar i monteringsanvisningar borde IVT knäppa dom på näsan, så vi stackare som gått på deras marknadsföring om "kvalitet" slipper tjafsa med installationsfirman.Ngn som tror att Tranåsfirman tar sitt ansvar ??Bifogar inst manual, 50mm !Joggs, mystiskt modellbeteckning du anger, har inte hört talas om den, finns inte på IVT's hemsida
Varför inte skriva till IVT och begära skriftligt intyg på att effekt och garanti inte äventyras då en av deras åf envisas att montera med 30mm spalt. Säger sig självt att låg luftspalt orsakar stort luftmotstånd = sämre genomströmmning av luften.Sen fick jag en dejavu-upplevelse på Malmbrandts bruksanvisning, där står uttryckligen att rören inte får vara kortare än 1 m eller längre än 10m, då måste man addera köldmedel. I Malmbrandts fall misstänker jag att rören från innerdelen går ut genom ventilen och rakt in i utedelen, alltså ev bara runt 80-90cm längd. Alltså stora chanser om denna misstanke stämmer att pumpen då har för mycket köldmedium i sig i förhållande till rörlängd + dålig montering av innerdel.Stämmer min misstanke ska alltså montören ha tillsett att ha "balanserat" mängden köldmedium i Malmbrandts fall, vilken då kan förklara den dåliga värmen.
Vi har fått en ivtpump luft luft monterad där vi som max kommit upp i 18grader på pumpens termometerdisplay trots att vi satt den på 23grader. Inomhusdelen sitter 22mm från taket trots att monteringsanvisningarna säger minst 50mm från taket.Kan detta vara en anledning till att pumpen inte kommer upp i mer? Kan det vara någon annan faktor som man borde kolla upp som brukar kunna vara boven i liknande fall?