Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan montering för nära tak pÃ¥verka effektiviteten?  (läst 9272 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joggs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Vi har fÃ¥tt en ivtpump luft luft monterad där vi  som max kommit upp i 18grader pÃ¥ pumpens termometerdisplay trots att vi satt den pÃ¥ 23grader.
Inomhusdelen sitter 22mm från taket trots att monteringsanvisningarna säger minst 50mm från taket.
Kan detta vara en anledning till att pumpen inte kommer upp i mer? Kan det vara någon annan faktor som man borde kolla upp som brukar kunna vara boven i liknande fall?

Det är bottenvåningen i ett sutteränghus och det är inte dragigt någonstans. Ytan på nedervåningen är 115m2 med rätt många rum, men där pumpen sitter är den öppna ytan kanske max 20m2
Pumpen är den näst värsta i deras sortiment hr9 har jag för mig och borde palla med mer kan jag tycka.

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2010, 19:30:57 »
Ja det kan det göra, du ska ha ett visst mått ovanför innedelen för att det ska funka. Står i installationsvägledningen hur stort det ska vara.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2010, 09:10:29 »
Joggs, ja e lite i samma läge.
Vilken modell har du ?
Installationsmanualen säger min 50mm för min 09.

Min innedel sitter 30mm frÃ¥n tak, har exprimenterat med att tillfälligt flytta ned den till 60mm, vinner ca 2  ºC.

Ingen avgörande skillnad men du borde ta kontakt med installatören som uppenbarligen inte följt anvisningarna.


Om du gräver på IVT's hemsida kan du hitta inst. manualen.
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad joggs

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2010, 13:40:23 »
Aha, låter intressant.
Jag har modell xp9 fr-n
Jag pratade precis med installatören och han hävdade bestämt att min 5cm enbart hade att göra med att det skall bli enklare att montera/demontera fläkten.
Det är lite motsägelsefullt mot vad du och andra på forumet.

Jag märkte att om jag öppnar kåpan så att filtren blir synliga blåser fläkten starkare vilket jag tolkar som att den inte får tillräckligt med inluft när kåpan är stängd vilket jag tror kan ha att göra med att den är för nära taket.
Vi har nämligen en till fläkt på övervåningen en 12a, dvs storebror, som sitter lägre monterad och där är det samma luftflöde oberoende om vi har filterkåpan öppen eller stängd.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2010, 14:40:29 »
Aha, låter intressant.
Jag har modell xp9 fr-n
Jag pratade precis med installatören och han hävdade bestämt att min 5cm enbart hade att göra med att det skall bli enklare att montera/demontera fläkten.
Det är lite motsägelsefullt mot vad du och andra på forumet.

Jag märkte att om jag öppnar kåpan så att filtren blir synliga blåser fläkten starkare vilket jag tolkar som att den inte får tillräckligt med inluft när kåpan är stängd vilket jag tror kan ha att göra med att den är för nära taket.
Vi har nämligen en till fläkt på övervåningen en 12a, dvs storebror, som sitter lägre monterad och där är det samma luftflöde oberoende om vi har filterkåpan öppen eller stängd.



Installationen är inte gjord enligt tillverkarens anvisningar - Reklamera!
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2010, 14:51:37 »
Jag pratade precis med installatören och han hävdade bestämt att min 5cm enbart hade att göra med att det skall bli enklare att montera/demontera fläkten.

Om han/firman har sagt att det är OK med lägre avstånd än vad specen anger för att på så sätt få kränga en VP ycker jag det var fult gjort. Men den kanske hamnade i trångt läge av annan orsak iofs.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2010, 15:28:27 »
Hur svårt kan det vara att sänka 3cm? Borde kunna gå utan problem med rören ut.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2010, 15:37:04 »
Hur svårt kan det vara att sänka 3cm? Borde kunna gå utan problem med rören ut.

Det kanske är lätt att just sänka den. Bara den inte hamnar i vägen för t ex en dörr eller att man riskerar slå huvudet i den.
Jag ser inte att den exakta monteringen framgår, eller?
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2010, 15:39:20 »
Hur svårt kan det vara att sänka 3cm? Borde kunna gå utan problem med rören ut.

Det kanske är lätt att just sänka den. Bara den inte hamnar i vägen för t ex en dörr eller att man riskerar slå huvudet i den.
Jag ser inte att den exakta monteringen framgår, eller?

Kan man prova genom att haka av innerdelen och med hjälp hålla den i lagom avstånd från taket och prova om det blir skillnad på utblåstempen? Innan man flyttar plattan neråt?

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2010, 15:45:56 »
Jag överväger att ta kontakt med IVT direkt med mina anmärkningar på installation-funktion.
Det är ju en "dyrpump" som bara säljs-monteras av vissa av IVT utvalda.

Om dessa "utvalda" struntar i monteringsanvisningar borde IVT knäppa dom på näsan, så vi stackare som gått på deras marknadsföring om "kvalitet" slipper tjafsa med installationsfirman.

Ngn som tror att Tranåsfirman tar sitt ansvar ??

Bifogar inst manual, 50mm !

Joggs, mystiskt modellbeteckning du anger, har inte hört talas om den, finns inte pÃ¥ IVT's hemsida  Sc:,h
« Senast ändrad: 03 februari 2010, 15:58:46 av marmbrandt »
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2010, 16:59:09 »
Jag överväger att ta kontakt med IVT direkt med mina anmärkningar på installation-funktion. Det är ju en "dyrpump" som bara säljs-monteras av vissa av IVT utvalda.
Om dessa "utvalda" struntar i monteringsanvisningar borde IVT knäppa dom på näsan, så vi stackare som gått på deras marknadsföring om "kvalitet" slipper tjafsa med installationsfirman.

Låter som en mycket bra ide tycker jag. Om IVT är seriösa så bör de kunna ta tag i detta tycker jag. I annat fall är det väl som Art Deco skrev på annan plats här på forumet att VP-badwill enkelt går att Googla fram.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2010, 16:59:24 »
Varför inte skriva till IVT och begära skriftligt intyg på att effekt och garanti inte äventyras då en av deras åf envisas att montera med 30mm spalt. Säger sig självt att låg luftspalt orsakar stort luftmotstånd = sämre genomströmmning av luften.

Sen fick jag en dejavu-upplevelse på Malmbrandts bruksanvisning, där står uttryckligen att rören inte får vara kortare än 1 m eller längre än 10m, då måste man addera köldmedel. I Malmbrandts fall misstänker jag att rören från innerdelen går ut genom ventilen och rakt in i utedelen, alltså ev bara runt 80-90cm längd. Alltså stora chanser om denna misstanke stämmer att pumpen då har för mycket köldmedium i sig i förhållande till rörlängd + dålig montering av innerdel.

Stämmer min misstanke ska alltså montören ha tillsett att ha "balanserat" mängden köldmedium i Malmbrandts fall, vilken då kan förklara den dåliga värmen.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2010, 20:12:03 »
Jag överväger att ta kontakt med IVT direkt med mina anmärkningar på installation-funktion.
Det är ju en "dyrpump" som bara säljs-monteras av vissa av IVT utvalda.

Om dessa "utvalda" struntar i monteringsanvisningar borde IVT knäppa dom på näsan, så vi stackare som gått på deras marknadsföring om "kvalitet" slipper tjafsa med installationsfirman.

Ngn som tror att Tranåsfirman tar sitt ansvar ??

Bifogar inst manual, 50mm !

Joggs, mystiskt modellbeteckning du anger, har inte hört talas om den, finns inte pÃ¥ IVT's hemsida  Sc:,h

Ja som många har påpekat i din tråd och även i den här så är det ju alldeles klart att det måste finnas avstånd till tak. Sätt för 50% av kylaren på din bil lr sätt för kylaren hel med 50 mm mellarum så ska Ni se att den kokar. Inget snack utan att det är installationsfel. Det här med att byta fläkten är rent "SK*TSNACK".
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2010, 08:30:06 »
Varför inte skriva till IVT och begära skriftligt intyg på att effekt och garanti inte äventyras då en av deras åf envisas att montera med 30mm spalt. Säger sig självt att låg luftspalt orsakar stort luftmotstånd = sämre genomströmmning av luften.

Sen fick jag en dejavu-upplevelse på Malmbrandts bruksanvisning, där står uttryckligen att rören inte får vara kortare än 1 m eller längre än 10m, då måste man addera köldmedel. I Malmbrandts fall misstänker jag att rören från innerdelen går ut genom ventilen och rakt in i utedelen, alltså ev bara runt 80-90cm längd. Alltså stora chanser om denna misstanke stämmer att pumpen då har för mycket köldmedium i sig i förhållande till rörlängd + dålig montering av innerdel.

Stämmer min misstanke ska alltså montören ha tillsett att ha "balanserat" mängden köldmedium i Malmbrandts fall, vilken då kan förklara den dåliga värmen.

Rören är ca 5m.
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

Utloggad marmbrandt

  • Lite enklare liv...
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man alltid nörda in sig pÃ¥ ngt nytt ämne
SV: Kan montering för nära tak påverka effektiviteten?
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2010, 08:58:41 »
Vi har fÃ¥tt en ivtpump luft luft monterad där vi  som max kommit upp i 18grader pÃ¥ pumpens termometerdisplay trots att vi satt den pÃ¥ 23grader.
Inomhusdelen sitter 22mm från taket trots att monteringsanvisningarna säger minst 50mm från taket.
Kan detta vara en anledning till att pumpen inte kommer upp i mer? Kan det vara någon annan faktor som man borde kolla upp som brukar kunna vara boven i liknande fall?

Du ska inte hänga upp dig på vad teckenrutan på innedelen visar, den givaren sitter ju straxt bakom där, det viktiga är vad du får för temp i rummen, eru me ?
Jag brukar ha min pump inställd på 25 ºC, får då ca 20 ºC där jag vistas mest.
Ombyggd Bogser-SalongsbÃ¥t i StÃ¥l. 22m 80m2 . IVT 09-FRN okt-09. Skumisolering ovan vattenyta. Stockholm, saltvattensidan. En gammal oljebrännare frÃ¥n 80-,vattenraddar,  som iofs luktar gott men slukar bränsle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!