Hej !
För första gången har nu de två HE9 maskinerna som jag äger sedan drygt tre år fått känna på den värsta kyla som jag varit med om sedan pumparna installerades. Kvällen och natten till den 31 januari hade vi - 23 ºC.
Vid -15 ºC börjar pumparna få problem att ge värme och vid -20 ºC och där under är det väldigt bristfälligt värmeresultat = lika bra att stänga av ! Vad jag också lagt märke till är att pumparna vid dessa låga utetemperaturer börjar med avfrostning i fasta intervaller trots att det inte är någon nämnvärd på-isning på utedelen, vilket inte är fallet över -10 ºC. Då verkar de jobba behovsstyrt och endast börjar avfrosta när behov uppstår och det göra att de kan gå 1-1,5 timmar utan avfrostning. Nu när det var runt -20 ºC så gick de i 45 minuter och sedan 15 minuters avfrostning och sedan upprepades förloppet. Detta gjordes om och om igen trots att på-isningen var nästintill noll. Mrindre bra "beteende" när värmebehovet är som störst.
Jag är glad att det väldigt sällen är den typ av vinter som vi har i Småland denna vinter.
Det borde gå att utan större ingrepp kunna göra en mer optimerad programvara för dessa pumpar vid kallare vinterklimat.
Till Kinnan:
1. Kan ni inte rätta till dessa driftmissar och göra en uppgradering av programvaran där värmeeffekt och avfrostning fungerar mer optimalt vid kall väderlek (-10 ºC -- -20 ºC) ? Ryktas om att Kinnan HE9SPS (GKE) versionen har en "bättre" programvara än den tidigare HE9-SPK (DKE). Stämmer detta och skulle man inte i så fall kunna erbjuda en uppgradering genom era återförsäljare genom att uppgradera programvaran i SPK till SPS när det gäller prestanda (effekt kallare väderlek, avfrostning ?
Vänligen
Genki