Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elpanna eller Luft/Luft?  (läst 5255 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Elpanna eller Luft/Luft?
« skrivet: 27 januari 2010, 22:50:26 »
Hej!

Jag har nyligen byggt ett garage på ca 60kvm. det är bra isolerat med 120+45mm i ytterväggar, 200mm cellplast i betongplattan, 300mm i tak. När jag byggde passade jag på att dra ner golvvärmeslang i plattan för att kunna ha möjlighet till ett vattenburet värmesystem.

Garaget består av garagedel på ca 45kvm och förrådsdel på ca 15kvm. i garagedelen är tänkt att hålla 10-12 grader och i förrådsdelen vill jag ha 20 grader. Naturligtvis planerade jag för detta när jag drog ner golvvärmeslangen och har således 3 slingor nedgjutna varav två i garagedelen samt en i förrådsdelen detta för att kunna ha möjlighet till olika temperatur.

Innan vintern kom hann jag med att köpa en mindre elpanna från Värmebaronen en s.k. VE4 med tillhörande fördelare samt termostater och dess tillbehör. Nu är allt inkopplat och klart och det fungerar utan problem. Dock funderar jag över förbrukningen? Är det dålig ekonomi att låta en elpanna på 4,5KW värma mina 60kvm? Har funderingar på att byta till en billigare Luft/Luft i garagedelen samt att sätta in ett el-elemmet på 1000W i förrådsdelen som endast är på 15kvm.

För info så kom jag över pannan från Värmebaronen samt fördelare mm. extremt fördelaktigt så det skulle bli en vinstaffär för mig att sälja dessa på begagnatmarkand.

Anledningen till att jag velar är att jag tvivlar pÃ¥ om detta är det mest ekonomiska i längden, kanske är det sÃ¥ att minielpannan är ett bra alternativ eller sÃ¥ är den inte det  :o

Därför tänkte jag att ni "proffs" skulle få ge mig lite infallsvinklar och feed back..

Tack på förhand!

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2010, 23:30:26 »
Behåll pannan, men skaffa deg gärna en uppfattning om årsförbrukningen. Betalar du förbrukningen privat eller har du ett företag där?
Var absolut inte småsnål - det straffar sig.

Tycker du efter ett år att det har kostat för mycket, så köp en std luftluftpump som komplement.

Jag har en elkassett som komplement till min luftvattenpump i mitt hus - det är ju smidigt och bekvämt.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2010, 06:52:50 »
Haka på en riktig elmätare. Kanske logga lite?

Idé... kanske docka på en luft/vatten från Jula när de nu rear ut dem för 21000kr?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2010, 08:55:26 »
Haka på en riktig elmätare. Kanske logga lite?

Idé... kanske docka på en luft/vatten från Jula när de nu rear ut dem för 21000kr?


Känns som att jag får en hel del ström för 21000kr även om det är ett billigt alternativ.... mina funderingar är att byta mot typ en L/L av billigare modell (typ Julas pump Coolix 5000kr). samt ett el-element (ca 1000kr för ett bra) vilket skulle ge en total investering på ca 6000-7000kr och dessutom ett hyffsat ekonomiskt uppvärmingssätt.

Hur mäter jag förbrukningen på pannan? den är kopplad från normcentralen till en säkerhetsbrytare och sen vidare till pannan????

har bara sett mätare som man sätter i ett uttag och sedan pluggar i stickproppen i mätaren...


Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2010, 11:03:25 »
En begagnad trefasmätare....

på ex Tradera kan du få för 50 spänn. Ofta en mätare som ägts av något elbolag och bytts ut.
Prisvärt, passar i din installation och har en mer än tillräcklig noggrannhet.

Själv tycker jag det är lyx att köra radiatorer eller golvvärme i källare/garage. L/L är alltid billigaste investeringen 3-4.000kr/kW. Och näst bästa effektiviteten (COP), slås enbart av berg/jordvärme. Som har högsta investeringskostnaden.

I garaget störs man ju inte speciellt av blås, ljud och ojämn värmefördelning.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2010, 11:10:39 »
Haka på en riktig elmätare. Kanske logga lite?

Idé... kanske docka på en luft/vatten från Jula när de nu rear ut dem för 21000kr?




Känns som att jag får en hel del ström för 21000kr även om det är ett billigt alternativ.... mina funderingar är att byta mot typ en L/L av billigare modell (typ Julas pump Coolix 5000kr). samt ett el-element (ca 1000kr för ett bra) vilket skulle ge en total investering på ca 6000-7000kr och dessutom ett hyffsat ekonomiskt uppvärmingssätt.

Hur mäter jag förbrukningen på pannan? den är kopplad från normcentralen till en säkerhetsbrytare och sen vidare till pannan????

har bara sett mätare som man sätter i ett uttag och sedan pluggar i stickproppen i mätaren...



En LVP för 5000:- som man installerar själv måste ju betala igen sig i princip på en gång.
I ett garage med öppen planlösning och inga speciella krav på komfort så kan det väl inte bli fel...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2010, 15:03:32 »

[/quote]

En LVP för 5000:- som man installerar själv måste ju betala igen sig i princip på en gång.
I ett garage med öppen planlösning och inga speciella krav på komfort så kan det väl inte bli fel...

[/quote]

Hade jagt haft en totalt öppen planlösning hade det åkt in en L/L från början men nu har jag ju förrådsdelen som måste värmas till 20 grader vilket gör att till förrådet kan jag inte nyttja värmen från L/L som du skulle sitta i garaget, därmed skulle jag bli tvungen att ha någon form av extra värmekälla i förrådet.....

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2010, 21:14:44 »
Ingen dörr mellan förråds-delen och garaget?
Om du har en dörr... Sätt en LL-pump i förrådet (helst mitt emot dörren). Med öppen dörr borde värmen lätt räcka till garaget. Fördelningen kan justeras med pumpens luftriktare.

Det finns en elmätare med ström-transformatorer (öppningsbara ringar) som man sätter på/runt fas-ledarna i centralen. Inga elektriska kopplingar alltså. Den jag har sett har dessutom trådlös överföring till en display-enhet. Inte direkt billig: ca 1000 kr. Vet inte var jag sett den... Kjell, Conrad..? Fast jag kan nog ta reda på om du vill.
« Senast ändrad: 29 januari 2010, 21:16:46 av pi.r »
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2010, 22:11:11 »
Ingen dörr mellan förråds-delen och garaget?
Om du har en dörr... Sätt en LL-pump i förrådet (helst mitt emot dörren). Med öppen dörr borde värmen lätt räcka till garaget. Fördelningen kan justeras med pumpens luftriktare.

Det finns en elmätare med ström-transformatorer (öppningsbara ringar) som man sätter på/runt fas-ledarna i centralen. Inga elektriska kopplingar alltså. Den jag har sett har dessutom trådlös överföring till en display-enhet. Inte direkt billig: ca 1000 kr. Vet inte var jag sett den... Kjell, Conrad..? Fast jag kan nog ta reda på om du vill.
finns att köpa på vebbshoppen här på forumet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2010, 18:39:15 »
Nån föreslog på ett annat forum att man kunde sätta pumpen i förrådsdelen och sedan sätta en kanalfläkt till garagedelen, vad tror ni om det?

Det är en dörr mellan garagedelen och förrådsdelen. Jag kommer att vistas ganska mycket i förrådesdelen då jag kommer nytja det som kontor, därför är det viktigt med god komfort i denna del, alltså bra värme och inget oljud elelr liknande från värmeflyttare elelr fläktar.

Om jag skall sätta en L/L i förrådsdelen har jag av olika anledningar endast möjlighet att sätta pumpen på långsidan av utrymmet, rummet är 7mx2,2m så ganska avlångt, hur påverkar detta en eventuell L/L i det utrymmet?

Stort tack för alla svar...

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2010, 12:00:03 »
Gör nya försök   :)

Hittade detta paketet:

http://www.soliduct.com/installation...yttarpaket.htm

Dock ser jag att fläkten tar 65W, vilket är relativt mycket, sedan verkar den heller inte vara termostatstyrd...

Nån som har andra bra förslag till kanalfläkt med termostat? Och kommer det att fungera tillfredställande?

tack pÃ¥ förhand!  Thumbsup

Utloggad Berka81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2010, 15:38:48 »
Gör nya försök   :)
Hittade detta paketet:
http://www.soliduct.com/installation...yttarpaket.htm

Sidan du söker kan inte hittas.

Sidan kan vara flyttad, namnändrad eller tillfälligt otillgänglig.

Om du inte kan hitta det du söker i nedanstående produktlista försök med något av följande:

* Kontrollera att du stavat rätt om du skrivit adressen direkt i adressfältet. Skilj på stora och små bokstäver.
* Tryck på uppdatera, eller försök igen senare.
* Försök navigera rätt direkt via hemsidan.

Om du fortfarande inte hittar det du söker, kontakta oss på store@soliduct.com och ange den saknade sidans URL.



sorry, testar igen.

http://www.soliduct.com/varmeflyttarpaket-komplett-gor-det-sjalv.htm


http://www.soliduct.com/installation-varmeflyttarpaket.htm

Utloggad pi.r

  • Ingen riktig
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 846
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Elpanna eller Luft/Luft?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2010, 22:55:47 »
Med en L/L-pump i förrådsdelen lär det inte bli något problem med värmespridningen i förrådsdelen. Däremot kan luftdraget bli störande om du sitter för nära. Att få ut värmen till garaget är det som kan bli svårt.

Enda anledningen att använda en kanalfläkt som värmeflyttare (som ju tillför mera oljud) är om du inte kan placera L/L-pumpen i närheten av dörren till garaget.

Idealet vore att sätta L/L-pumpen så att när man riktar luftströmmen åt ena sidan så går den mot dörr-hålet, och när man riktar åt andra sidan går den bara till förrådsdelen. Då kan du lätt reglera värme-fördelningen till garaget - utan kanalfläkt. Att sätta pumpen i ett hörn, på en skiva eller ett par reglar som man monterar på diagonalen, kan vara ett alternativ.
Stockholm, 1½-planhus 40+28 m² och 40 m² källare, Byggd 1927, tilläggsisolerad o 3-glas i alla fönster (2005), oisolerad källare.  -  LL-VP Mitsubishi Heavy Industries  SRK25ZGX-S i boytans bottenplan (Dec. 2008), ingen värmekälla pÃ¥ övervÃ¥ning, LL-VP Atlas 42500014 (3,5 kW inverter) i källaren (Sep. 2010), el. VVB (100L).  -  Förbrukning (kWh):

      |        |          värme   värme        | ute-temp
 Ã…r   | Totalt | hushÃ¥ll  boyta  källare  VVB  | (nov-mar)

2009  |  5710  |  1800    1440    2020    450  |  +0,5°C
2010  |  7370  |  2010    1870    3050    440  |  -3,7°C
2011  |  4986  |  2026    1211    1340    410  |  -0,4°C
2012  |  5271  |  1601    1412    1798    460  |  +1,1°C

Före VP: 1,5 - 2 m³ olja + 2000-3000 kWh el per år
Loggar med 29 st tempgivare + effektmätare i bägge pumparna, + 6 st tempgivare inne o ute

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!