Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: VP Nyhet 2010  (läst 6110 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

• Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 971
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
    • Sfinx solar
VP Nyhet 2010
« skrivet: 23 januari 2010, 18:35:30 »
Vi har för avsikt att släppa en kombipump under året. Vad jag vet en ny variant på marknaden som jag inte sett tidigare.
Det är en utomhus VP med både luft och vatten värmeväxlare. Dvs två förångare i serie där man kan välja om man vill använda den som vanlig L/V VP eller som V/V VP eller en kombination. Exempelvis kan man ha den som AC  om man inte borrar, som jordvärmepump, bergvärmepump, eller bara L/V. Köra L/V när utomhusluften är varmare än borrhålet/jordslingan och V/V när det är kallare utomhus än i borran/jordslingan.
Eller använda L/L hela året men vatten sidan för AC drift under sommaren mot en fläktkonvektor.

Spec: 3 fas. ca 10 kW ut, Utomhusenhet i RF. Pris under 30.000 kr ut ink moms. Fast kondensering.  VVX i utomhusdelen för glykolvatten.
Tanken är att den skall gå mot acctank med slinga för enkel installation och service.

Vad jag undrar är vad som saknas?
Vad mer behövs?
Är detta något som kan vara nå´t?

Utloggad purjo__

• Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 12666
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
    • Min värmepumps-blog
SV: VP Nyhet 2010
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2010, 13:42:51 »
Det låter intressant... Hur styr man 'prioriteringen'? Kan man ta lite energi från en kort jordslang och automatiskt 'toppa' med energi från luften?
Det skulle kunna öppna nya möjligheter genom att slänga ut en kortare slang i nån mindre bäck, trekammarbrunnen, avloppsledningen, etc...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.

Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Kall Kyl

• Amatör med solfångare men knappast en
  • Antal inlägg: 1383
  • kW != kWh
« Svar #2 skrivet: 11 februari 2010, 11:28:50 »
Det låter intressant... Hur styr man 'prioriteringen'?

Vad är maximal framledningstemperatur vid -7°C?

Hur lång slinga ska man ha? Bäst utnyttjar man väl markslingan genom att välja det som för tillfället ger bäst cop, men samtidigt ska energin i marken räcka hela vintern, har man kort slinga så borde man spara den till de verkliga köldknäpparna.

Undrar om det är lönt att lägga ner två slangar parallellt, en för brine och en för återladdning från solfångarna.

mvh
« Senast ändrad: 11 februari 2010, 21:30:12 av Kall Kyl »
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

• Amatör med solfångare men knappast en
  • Antal inlägg: 1383
  • kW != kWh
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2010, 13:43:03 »
Nå't nytt?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad kcb

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
« Svar #4 skrivet: 08 april 2010, 01:44:10 »
 Hej ! Ligger i funderingar att docka en CTC 107 till en ACK 750l med fast kondencering. Där enda styrningarna blir ifrån givarna på pumpen ( alltså när den ska leverera )  starta vi 42 grader stannar vid 48 grader. Cirkulationspumpen ifrån ACK går hel la tiden.
 Sedan är tanken att köpa en separat LL till garaget . Dessa enheter ska stå tillsammans. så där kan ju finnas en möjlighet Finns i blekinge har du bilder eller driftsförslag ifrån fabrik eller så.
Trähus 1980 140kvm Villa blekinge Inntillbyggt garage förråd 60kvm. Värms med byggfläkt 1kwh. Ack 750 l med 6kwh-3kwh i botten, 10kvm solsystem samt LL panasonic, radiatorer i huset + el i golv badrum.Spa-bad, contura braskamin. Kamstupmätare på vissa delar.Planerad framtid CTC 107 fast kondensering till tanken, samt LL i förrådet.

Utloggad skarebrian

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Jag älskar värmepumpar!
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2010, 14:01:34 »
Hej, Överväga köpa LV.  Har enkla trädgårdsborr och en hembyggt VV - bra vinter temp på 10-12 grader på vattnet. Min VV har legat på 900w - ej tillräckligt hela vintern. Är kopplat till solslingor i 750 lit tank. Har fungerat bra.

STORSTA PROBLEM har varit järn i vattnet - efter en månad är det en brun sörja överallt, måste rensa/ byta filter varannan månad. PLUS  pumpen drar 400W för att lifta vatten, då försvinna ekonomin.

Hur har ni tänkt att vattenhål delen ska fungera, det går alltid en viss tid innan ( om ) vattnet strömmar igenom ?
Plus ev filtrering av vattnet.

Brian

Utloggad njurunda

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
« Svar #6 skrivet: 28 november 2010, 15:20:24 »
hej Sfinx.
jag bor ganska nära en sjö. förra året sjösattes en slang 400 met.
den kommer in i mitt pannrum.har hållt på i flera år med att bygga hus.
Har köpt elpanna på blocket o ivinter hoppas jag koppla in den.
den ska anslutas till golvvärme via kulvert. När jag vet hur stor elförbrukningen
blir ska jag fundera ut vilken effekt som behövs. Ska fundera på det du skrivit.
återkommer med frågor.MV leif i njurunda

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme